کد خبر: ۹۶۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷
معاون فنی و مهندسی سایپا خبر داد
­معاون فنی و مهندسی گروه خودروسازی سایپا گفت: شاهین پلاس با موتور ME۱۶ و گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیمه اول سال ۱۴۰۲ عرضه خواهد شد.
عرضه شاهین پلاس با موتور ME۱۶؛ نیمه نخست سال آیندهبه گزارش آرانیوز از سایپا، آقای مهدی پازوکی با بیان اینکه شاهین نخستین محصول خروجی از پلتفرم (بن سازه) SP۱۰۰ است، گفت: شرکت‌های خودروساز برای گذر از مشکلات کیفیتی، قیمت گذاری و تامین قطعات چاره‌ای ندارند جز طراحی محصولات جدید و شرکت سایپا هم در این زمینه اقدام کرده است.
 
­معاون فنی و مهندسی گروه خودروسازی ادامه داد: سایپا بر این اساس، برنامه‌ای را از ۱۰ سال پیش در دستور کار قرار داد و پلتفرم SP۱ را تعریف کرد و با توجه به پیشینه و دانشی که در طول سالیان متمادی به دست آورده بود توانست از یک پلتفرم (بن سازه) در کلاس‌های مختلف بهره بگیرد.
 
وی گفت: خودرو شاهین تولید و آزمایش‌های مختلف ایمنی و تصادف را با موفقیت گذراند و نتیجه آن در تصادفاتی که این خودرو تاکنون داشته و در رسانه‌ها منعکس شده به نحوی است که خوشبختانه از استحکام خوبی برخوردار بوده و یکی از دلایل علاقمندی به خرید این خودرو ایمن بودن آن است.
 
معاون فنی و مهندسی گروه سایپا در خصوص بهبود‌هایی که در محصول شاهین انجام شده گفت: پس از عرضه خودرو شاهین به بازار و در بازخورد‌هایی که از این محصول از طرف مشتری دریافت شد، نیاز خودرو به انجام بهبود‌هایی مشخص و بر این اساس ۱۲ طرح در زنجیره تامین و تولید تعریف شد.
 
وی افزود: یکی از اصلی‌ترین طرح‌هایی که در خصوص خودرو شاهین تعریف و اجرا شد در مورد صدای توربو شارژ بود که اصلاح شد. بر این اساس حدود ۲۴ قطعه عایق طراحی و اصلاح شد و خوشبختانه از ابتدای اسفند ماه سال گذشته استفاده از عایق صدا در این خودرو اجرایی برای مشتریان رضایت کاملا ایجاد شده است.
 
پازوکی گفت: با توجه به اینکه در کشور اقلیم‌های مختلفی وجود دارد و اختلاف دما در دو نقطه کشور بیش از ۴۰ درجه است و خودرو تحت بار کامل در مناطق گرمسیر با مشکل خنک کاری روبرو بود و از طرفی موتور توربوشارژ چگالی گرمایی بالاتری دارد و انتقال حرارت نسبت به موتور‌های تنفس طبیعی بالاتر است، لذا برای رفع مشکل، سامانه خنک کاری خودرو، مورد بازنگری قرار گرفت و بر همین اساس رادیاتور دو ردیفه طراحی شد که این رادیاتور در شرایط سخت پاسخگوی خنک کاری خودرو است. این رادیاتور در ابتدا برای خودرو شاهین اتوماتیک طراحی شد و با توجه به ایجاد شرایط مناسب، برای شاهین معمولی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
 
معاون فنی و مهندسی گروه سایپا در خصوص طراحی و تولید شاهین اتوماتیک گفت: با بررسی‌های انجام شده حدود ۴۰ درصد مشتریان متقاضی خودرو اتوماتیک هستند. با توجه به اینکه در گذشته سایپا خودرو اتوماتیک ساینا و کوییک را تولید و عرضه کرده و رضایت مناسبی از این خودرو‌ها وجود دارد لذا طراحی و تولید خودرو شاهین اتوماتیک در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه مراحل عمده کار انجام شده است.
 
وی افزود: خودرو‌های اتوماتیک از لحاظ امکانات، آسایش داخلی و آپشن‌های مختلف تنوع مناسبی دارند و باوجودی که به دلیل تحریم‌ها بخشی از تنوع مولفه‌های خودرو‌های لوکس محدود شد، ولی خوشبختانه توانستیم در این خودرو تمایز ظاهری ایجاد کنیم.
 
معاون فنی و مهندسی گروه سایپا گفت: در این خودرو آپشن‌هایی مثل دستگیره ها، جلو پنجره و گارنیش پشت خودرو کروم کاری شده، همچنین داشبورد داخلی دو رنگ طراحی شده است و خودرو با گیربکس CVT عرضه می‌شود. شرکت تولید کننده این گیربکس شرکت پانچ بلژیک است که در دنیا صاحب سبک است و در بازار‌های جهانی حضوری فعال دارد.
 
پازوکی تاکید کرد: تست‌های صحه گذاری محصول انجام شده است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال همه آزمایش‌ها و فرآیند شماره گذاری این خودرو انجام شود و طبق برنامه زمان بندی، عرضه محصول از اردیبهشت ماه سال آینده آغاز شود.
 
وی در خصوص قوای محرکه محصولات گروه سایپا گفت: در سایپا سیتروئن خط موتور EC۵ نصب و در مراحل راه اندازی بود که با شروع تحریم‌ها و ترک شرکت سیتروئن، سایپا برنامه احیا این موتور را آماده و در خط تولیدِ موتور شرکت مگاموتور که موتور خودرو‌های رنو در آنجا تولید می‌شد این موتور آماده تولید است. این موتور بر روی خودرو‌های محصولات روز گروه پژوسیتروئن و همچنین خودرو‌های داخلی پژو ۲۰۰۸، C۳ سیتروئن و تارا فعال است.
 
معاون فنی و مهندسی گروه سایپا گفت: این موتور دارای ۱۶ سوپاپ و به نام موتور ME۱۶ معرفی شده است و تا نیمه دوم ۱۴۰۱ برای خودرو شاهین دستی و اتوماتیک CVT و در پروژه P۹۰ استفاده می‌شود.
 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار