کد خبر: ۸۱۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
در حال حاضر روسیه در وضعیتی قرار گرفته است که عدم انجام عملیات نظامی هر چند محدود و یا انجام یک عملیات نظامی هر کدام مخاطراتی را برای این کشور به همراه خواهد داشت.

به گزارش آرانیوز، طی چند هفته گذشته با شروع نقل و انتقالات گسترده نظامی روسیه از سراسر کشور به مرزهای غربی این کشور در نزدیکی اوکراین، جهان در آستانه علامت سئوال بزرگی قرار گرفته است. آیا روسیه به اوکراین حمله‌ور خواهد شد؟ در صورت جواب مثبت این حمله در چه سطحی صورت خواهد گرفت؟ آیا صرفا به منظور جداسازی مناطق شرقی و روس زبان این کشور صورت خواهد گرفت یا با قصد تصرف کیف و سرنگونی دولت غرب گرای این کشور؟

با نگاهی به استعداد رزمی فراهم شده توسط ارتش روسیه در مرزهای غربی این کشور در نگاه اول به نظر می رسد که روس‌ها در صورت قطع خطوط تماس با ارتش اوکراین تنها در مرزهای شرقی این کشور متوقف نخواهند شد و کیف در معرض سقوط قرار خواهد گرفت. طی این مدت در حالی که اروپایی ها نفس‌ها را در سینه حبس کرده‌اند، روس‌ها دست به مانورهای رزمی متعددی به تنهایی یا به همراه بلاروس به منظور افزایش آمادگی رزمی نیرو ها زده اند.

اوکراین در چشم طوفان؛ آیا ارتش روسیه قصد پیشروی تا شهر کی‌یف را دارد؟ +نقشه و تصاویر

در این بین توجه داشته باشیم که ارتش روسیه به منظور پوشش ۹ منطقه زمانی خود دارای ۵ مرکز فرماندهی منطقه ای اصلی به منظور مدیریت دفاعی سرزمین پهناور روسیه می باشد. این ۵ مرکز فرماندهی شامل مرکز فرماندهی ناوگان شمالی مستقر در سوروموسک، مرکز فرماندهی غربی شامل ناوگان بالتیک مستقر در سن پترزبورگ، مرکز فرماندهی مشترک جنوبی شامل ناوگان دریای سیاه، ناوگروه خزر و پایگاه‌های فراسرزمینی روسیه مستقر در شرق مدیترانه، ستاد مرکزی مشترک فرماندهی مستقر در یکاتینبورگ و مرکز فرماندهی مشترک شرقی شامل ناوگان پاسیفیک مستقر در خاباروفسک می‌باشد.

اوکراین در چشم طوفان؛ آیا ارتش روسیه قصد پیشروی تا شهر کی‌یف را دارد؟ +نقشه و تصاویر

نکته جالب توجه در این نقل و انتقالات، انتقال هزاران نیرو و تجهیزات از هر ۵ فرماندهی مرکزی و نیز انتقال نیرو از مراکز فرماندهی مستقل  به دو فرماندهی غربی و جنوبی شامل ناوگان بالتیک و ناوگان دریای سیاه است.

به عبارت دیگر همانطور که نقشه های وزارت دفاع ایالات متحده طی روزهای گذشته نشان داده است مسیر تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین از سه جهت غربی- شرقی  که احتمالا مرکز عملیات به سوی خارکف به عنوان مهم ترین پایگاه نظامی اوکراین در شرق خواهد بود، مسیرهای شمالی از خاک بلاروس با هدف تهدید کیف پایتخت اوکراین و مسیرهای جنوبی از طریق شبه جزیره کریمه و عملیات ابی خاکی از طریق دریای سیاه درست پشت سر خطوط دفاعی اوکراینی ها از رودخانه دنیپر  صورت خواهد گرفت که به نظر میرسد مسیرهای شمالی و جنوبی به منظور قطع خطوط ارتباطی یگان های ارتش اوکراین مستقر در شرق این کشور به سوی غرب و تهدید مسقیم   کی‌یف پایتخت کشور  طراحی شده اند. این مسئله در صورت دخالت بلاروس در نبرد احتمالی وضعیت ارتش اوکراین را قطعا شکننده تر و توانایی آن برای مقابله با موج اول حملات نیرو های متجاوز تضعیف خواهد نمود.

اما گذشته از مباحث تاکتیکی به چه دلیل روس ها این زمان را برای فراهم کردن چنین استعدادی رزمی در مرزهای غربی خود و تهدید اوکراین فراهم کرده اند و اساسا اهمیت اوکراین برای روسیه در چه مسئله ای است. به عبارت دیگر هدف مسکو از چنین اماده سازی رزمی بی سابقه ای چیست؟

منبع: مشرق
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار