کد خبر: ۷۷۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
کوتاهی مسئولان در انجام وظایف قانونی تعین شده باعث شده تراژدی آلودگی هوا به یکی از موضوعات محوری نیمه دوم هر سال تبدیل و با تغییر فصل و نزول باد و باران به فراموشی سپرده شود؛ اما شهرداری در این تراژدی چه نقشی دارد و در ۴ سال اخیر چه کارهایی کرده است؟

به گزارش آرانیوز، آلودگی هوا مشکل دیرینه تهران و تهرانی‌هاست؛ سال‌هاست مسئولان برای حل این معضل نسخه‌هایی می‌پیچند و مردم هم رویای آسمان آبی در سرمی‌پرورانند اما سایه آلودگی از سر این شهر کم نمی‌شود البته نسبت به سال‌های 81 و 82 که مجموعاً 300 روز هوای ناسالم در تهران به ثبت رسید، اوضاع بهتری حاکم است اما همچنان حسرت داشتن هوای پاک پابرجاست.

مرور تاریخ نشان می‌دهد مسئولان، نخستین بار در سال 74 برای جلوگیری از آلودگی هوا، آستین‌ها را بالا زدند و لایحه هوای پاک را تدوین کردند اما با افزایش مشکلات زیست محیطی و گذشت بیش از یک دهه از تنظیم آن، لازم بود اصلاحاتی روی این قانون انجام شود.

به همین منظور، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سال 91 اصلاحات لایحه را آغاز کرد و این فعالیت منجر به ارائه طرحی در کمیسیون‌های مجلس شد. بعد از بررسی طرح، دولت بر این باور بود که باید لایحه هوای پاک به صورت جامع‌تر بررسی شود تا مشکلاتی مانند بودجه و مغایرت با قانون اساسی در لایحه برطرف شود بنابراین دولت از مجلس خواست طرح خود را متوقف کند؛ بر این اساس لایحه هوای پاک از اواخر سال 94 بازنویسی و به مجلس تقدیم شد.

با بررسی‌های مجلس شورای اسلامی قانون هوای پاک در سال 96 به تصویب رسید؛ تصویب این قانون کورسوی امیدی برای تنفس بهتر مردم در شهرهایی بود که آلودگی با هوای آنها عجین شده است، بود.

قانون هوای پاک با 34 ماده، 14 دستگاه از جمله وزارت کشور، وزارت صمت، وزارت اقتصاد، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و شهرداری‌ها را مکلف به انجام اقداماتی در راستای کاهش آلودگی هوا کرد اما شواهد گویای آن است که همه دستگاه‌ها به وظایف تعیین شده به خوبی عمل نکرده‌اند و شهرداری تهران نیز یکی از آنهاست.

اگرچه سهم شهرداری‌ها در این قانون اندک است اما طبق ماده‌های 6 و 7 که دربرگیرنده توسعه حمل و نقل عمومی، طرح ترافیک و مراکز معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها است و در کاهش آلودگی هوا اثرگذار هستند، طی 4 سال گذشته دستاورد قابل قبولی رقم نخورده است.

مراجعه 160 موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی در سال جاری! 

البته شهرداری در بخش مربوط به معاینه فنی فقط امکان ارائه خدمات دارد ودر الزام متقاضیان برای مراجعه به مراکز وظیفه‌ای ندارد اما متأسفانه در سال جاری تنها حدود 160 دستگاه موتورسیکلت به عنوان یکی از وسایل مؤثر در ایجاد آلودگی به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند این در حالی است که حدود 3 میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تردد دارند.

حسین مقدم مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران به تسنیم می‌گوید: 11 خط مکانیزه در 6 مرکز برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها راه اندازی کرده‌ایم اما تا زمانی که گواهی معاینه فنی از راکبان موتورسیکلت‌ها خواسته نشود، طبیعتاً آنها نیز به مراکز معاینه فنی مراجعه نمی‌کنند.

وی میگوید: خودروهای سواری هنگام خرید و فروش به گواهی معتبر معاینه فنی نیاز دارند و پلیس هنگام چک کردن مدارک رانندگان خودروهای سواری، گواهی معاینه فنی را هم اخذ می‌کند، برای موتورسیکلت‌ها نیز باید چنین الزامی وجود داشته باشد اما متأسفانه اکنون شرایط اینطور نیست در حالی که اقداماتی از این دست و همچنین تعیین جریمه می‌تواند منجر به ضمانت اجرایی قانون شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار