کد خبر: ۶۳۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
یک روزنامه اصلاح‌طلبان نوشت رشد کاذب بورس با نقش‌آفرینی دولت بود و هنگامی که آن حمایت برداشته شد، سقوط بورس اتفاق افتاد.

به گزارش آرانیوز، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که  در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

نقش دولت در رشد کاذب و سقوط بورس/ پایان یک رویه غلط در خصوصی سازی با دستور قضایی/ فقط لغو تحریم‌ها! سیاه‌بازی در آژانس بی‌ارزش است

کیهان

فقط لغو تحریم‌ها! سیاه‌بازی در آژانس بی‌ارزش است

وظیفه دولت‌های عهدشکن آمریکایی و اروپایی، لغو تحریم‌هاست و آنها نمی‌توانند فضاسازی درباره عقب‌نشینی از صدور قطعنامه علیه ایران در آژانس را به عنوان امتیاز به ایران بفروشند.

روزنامه فرهیختگان با اشاره به تقسیم کار اروپا و آمریکا در نشست اخیر آژانس نوشت: بعد از اجرای مصوبه مجلس و توقف بخش عمده‌ای از بازرسی‌های پروتکل الحاقی و بازرسی‌های فراپروتکل آژانس اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران، سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه همچون گذشته طلبکارانه به میدان آمدند و پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران را به شورای حکام ارائه دادند. نظارت‌های داوطلبانه قبلی محکوم شد. آنچنان که رسانه‌ها گفته بودند این پیش‌نویس قرار بود در جلسه روز گذشته شورای حکام مورد بررسی و رای‌گیری قرار گیرد.

در این میان مسئولان ایرانی واکنش‌های مقتضی را نسبت به اقدام اروپایی‌ها نشان دادند و اعلام کردند درصورت تصویب این قطعنامه ایران نسبت به توافق اخیر با مدیرکل آژانس درباره تداوم برخی بازرسی‌ها تجدیدنظر خواهد کرد.

این تهدیدها که درواقع به‌منزله پایان همکاری‌های فرازمانی ایران با آژانس درصورت تصویب قطعنامه بود نهایتا باعث شد اروپایی‌ها عقب نشسته و از پیگیری پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود به شورای حکام اعلام انصراف کنند.

این عقب‌نشینی باعث شد تحلیل‌های متفاوت‌ و بعضا غیرواقعی صورت بگیرد. برای مثال برخی چهره‌ها و رسانه‌ها این اتفاق را یک دستاورد بزرگ توصیف کردند و به‌ عبارتی تلاش کردند برداشتی بالاتر از آنچه را روی داده در جامعه تثبیت کنند، چیزی که با واقعیت تفاوت معنی‌داری داشت.

وجه دیگر این ماجرا یا به‌عبارتی مسئله اصلی چیز دیگری است‌؛ اینکه اگر قطعنامه صادر می‌شد چه اتفاقی رخ می‌داد؟ مقامات دولت اعلام کرده بودند با صدور قطعنامه در شورای حکام، توافق اخیر تهران با مدیرکل آژانس بین‌المللی از بین رفته و ایران همه تعهدات خود را کنار خواهد گذاشت. اروپایی‌ها معنی این مسئله را خیلی خوب می‌دانند و فهم کرده‌اند که حرکت سریع ایران برای تامین نیازهایش به کجا منتهی خواهد شد و از دیدگاه آنها باید جلوی این مسئله را گرفت.

بنابراین باید گفت این اقدام بیشتر ایجاد فرصت برای اروپا بود، البته آنها پیوست‌های رسانه‌ای بزرگی برای اقدامات خود دارند. نگاهی به رسانه‌های غربی و اظهارنظر مقامات این کشورها نشان می‌دهد آنها تلاش می‌کنند این اقدام را به‌عنوان یک امتیاز به ما بفروشند. اما مسئله اصلی ایران رفع تحریم است آن ‌هم همه 800 تحریم فرابرجامی از 18 اردیبهشت تاکنون و صدالبته حدود 700تحریمی که در برجام قرار به رفع آنها بود که البته هیچ نشانه‌ای از چنین اقداماتی وجود ندارد و همچنان در بر همان پاشنه فشار حداکثری می‌چرخد.

 

انتقاد رئیس مستعفی «شعسا» از انحصارطلبی در میان اصلاح‌طلبان

رئیس مستعفی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، با اعضای «جبهه اصلاح‌طلبان ایران» دیدار کرد. در این دیدار از عارف دعوت شد تا در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود.

به گزارش روابط عمومی جبهه اصلاح‌طلبان، اعضای این جبهه در دیدار عارف ضمن بررسی و ارزیابی شرایط کشور و نقد عملکرد دولت روحانی و گلایه از نوع انکار عجیب رئیس‌دفتر دولت در حمایت مردم و حضور اصلاح‌طلبان و مردم در رای‌آوری روحانی، علت اساسی ضعف دولت فعلی را در عدم سابقه اجرایی هم روحانی و هم اطرافیان وی چون واعظی و نوبخت عنوان کردند.

محمدرضا عارف هم با تاکید بر ضرورت آگاهی و آشنایی فرد دولتمرد به فرآیندهای اجرایی و داشتن سابقه سطح بالای هر کاندیدا به‌عنوان رئیس دولت، گفت: متاسفانه عرصه سیاسی گرفتار عده‌ای نه به عنوان رجال سیاسی شده بلکه گرفتار فرصت‌طلبان سیاسی و شکارچیان پست و مقام شده، از آن عده‌ای که با عنوان و حمایت لیست امید به مجلس رفتند در عمل نه تنها به‌دنبال منافع فردی و شخصی بوده بلکه به سمت فضایی دیگر چرخ خوردند.

عارف ضمن تشکر از «جبهه اصلاح‌طلبان ایران» در همراهی و ایجاد توازن، از به وجود آمدن نوعی انحصار در جریان اصلاح‌طلبی انتقاد کرد و گفت: عده‌ای قائل به تحریم انتخابات بودند، برخی‌ها بیشترین سهم‌خواهی را از سفره انقلاب دارند و اما  افراد و اعضای این جبهه سهم‌خواهی نکردند. بیشترین هجمه‌ها هم نه از جناح رقیب بلکه از مدعیان اصلاحات به‌عنوان اصلی یا بدلی بودن خود و دیگران شاهد بودند.

وی با اظهار تاسف از نگاه حذفی و انکاری این‌گونه افراد، از فرصت‌طلبی این مدعیان ابراز تاسف کرد.

اعضای حقیقی جبهه اصلاح‌طلبان در این دیدار اعلام کردند که با توجه به شرایط کشور حضور عارف نه تنها در عرصه انتخابات ۱۴۰۰ بلکه به‌عنوان رهبری یک جبهه سراسری همچون جبهه اصلاح‌طلبان ایران با کادرسازی و انجام کار تشکیلاتی در جهت ایجاد یک حزب سراسری لازم است و از عارف درخواست کردند تا زمینه حضور شخص خودش و هم دکتر پزشکیان به عنوان دو کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات ۱۴۰۰ را فراهم کند.

یادآور می‌شود محمدرضا عارف پس از استعفا از ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، به عضویت نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان(ناسا) درنیامد.

 

زیباکلام: علی مطهری و اصلاح‌طلبان وقت خود را تلف نکنند

صادق زبیاکلام از علی مطهری و سایر اصلاح‌طلبان خواست وقت خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری تلف نکنند، چرا که این طیف حتی یک‌دهم رای چند سال قبل را هم ندارند.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که علی مطهری با تحریک اصلاح‌طلبان و صرفا برای رد صلاحیت شدن ابراز تمایل به نامزدی کرده تا این طیف به‌خاطر خالی بودن دست‌شان از کارنامه و برنامه، بتوانند افراد رد صلاحیت شده را دستمایه مظلوم‌نمایی قرار دهند. مطهری در انتخابات مجلس نیز که صلاحیت‌های به مراتب کمتری را نیاز دارد، رد صلاحیت شده بود.

در این میان صادق زیباکلام در یادداشتی که روزنامه کارگزارانی سازندگی منتشر کرده، نوشت: در نخستین نگاه به مسئله کاندیداتوری آقای علی مطهری گزینه رد صلاحیت ایشان توسط شورای نگهبان مطرح است. اما اگر فرض را بر تایید صلاحیت ایشان به هر دلیلی بگیریم سوال اصلی این است که کاندیداتوری چهره‌ای همانند آقای دکتر علی مطهری می‌تواند تغییری در انگیزه و تمایل رای‌دهندگان ایجاد کند؟ پاسخ روشن است؛ خیر. ورود آقای مطهری یا هر کاندیدای دیگری به جز کاندیداهای اصولگرا به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400، از جمله آقایان پزشکیان و عارف یا هر نامزد دیگری وقت تلف کردن است. بدنه اجتماعی اصلاح‌طلب که به آقای روحانی رای داد، در انتخابات 1400 شرکت نمی‌کنند. 4 سال قبل، در انتخابات سال 94 دکتر محمدرضا عارف، سرلیست اصلاح‌طلبان در تهران یک و نیم میلیون رای داشتند اما در انتخابات 4 سال بعد یعنی اسفند 98، اصلاح‌طلبان 10 درصد این رای را هم در مجموعه نداشتند. اصلاح‌طلبان حالا امیدوار هستند که شاید آقای خاتمی دوباره به میدان بیاید و شاید موج و شوری ایجاد شود در حالی که این انتظار بیهوده است و نه شوری ایجاد می‌شود نه موج و هیجانی. شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات باعث می‌شود آخرین سرمایه اجتماعی که دارند از بین می‌رود. مردم با کاندیداتوری چهره‌هایی همانند علی مطهری و مسعود پزشکیان یا هر چهره منتسب به جریان اصلاحات تغییر عقیده نمی‌دهند. البته اصولگرایان اجازه می‌دهند تا کاندیداهایی همانند آقای عارف یا آقای پزشکیان کاندیدا شوند تا انتخابات شوری بگیرد و اصولگرایان بتوانند بگویند انتخابات آزاد است و همه شرکت کرده‌اند و بتوانند ویترین انتخابات آزاد در 1400 را نمایش دهند. حتی ممکن است برای پررنگ‌تر کردن این ویترین علی مطهری را هم تایید صلاحیت کنند. علاوه بر اینها اصل کاندیداتوری علی مطهری حتی ممکن است در صورت تایید صلاحیت وی به ضرر اصلاح‌طلبان نیز باشد چرا که به هر حال ایشان اگر کاندیدای نهایی جریان اصلاحات نباشد - که بعید است اصلاح‌طلبان روی ایشان توافق کنند - سبد رای حداقلی اصلاح‌طلبان را نیز می‌شکند. این انتخابات در حقیقت، انتخابات اصولگرایان است. احتمالا در دقیقه 90 از آقای رئیسی خواسته می‌شود که کاندیدا شوند که در این صورت نامزد اصلی آقای رئیسی خواهد بود.در این شرایط اصلاح‌طلبان هیچ شانسی ندارند و با اصرار برای حضور در عرصه رقابت تتمه آبروی خود را نیز از بین می‌برند.

 

ایران: تلاطم‌های بخش دولتی تولید مسکن را کند کرده است

روزنامه دولتی ایران تصریح کرد: تولید مسکن در کشور پیچیدگی خاصی ندارد که از عهده تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی برنیاییم، اما مشکل این است که نقدینگی مدام افزایش می‌یابد و تمام ارکان اقتصاد دست دولت است.

این روزنامه نوشت: مشکل مسکن در بخش مسکن نیست، مشکل مسکن در خارج از این بخش است. ۹۵ درصد تولید مسکن در کشور در دست بخش خصوصی است. چون مسکن منافع دارد، بخش خصوصی تمایل به تولید مسکن دارد. پس چرا تولید به اندازه کافی نیست؟ چون تلاطم‌های اقتصادی که از بخش دولتی به سمت بخش خصوصی می‌آید، تولید مسکن را کند می‌کند. حضور دولت در بخش مسکن بیشترین تخریب را برای این بخش به‌دنبال داشته است در حالی که حضور دولت در بخش مسکن باید حضور در سیاستگذاری راهبردی و مطالعاتی این بخش باشد. تأکید می‌کنم بزرگ‌ترین مشکل کشور ما در حال حاضر مشکل مسکن است. اگر هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار به ۱۰ درصد کاهش یابد، ۹۰ درصد افرادی که زیر خط فقر هستند به بالای خط فقر می‌آیند و رفاه نسبی در جامعه ایجاد می‌شود. چرا مشکل مسکن حل نمی‌شود؟ آیا نمی‌توانیم مشکل مسکن را حل کنیم؟ به نظر می‌رسد هم مسئله مسکن را می‌دانیم هم می‌توانیم آن را حل کنیم ولی مجموعه یا گروهی مخالف حل مسئله مسکن هستند. اگر مسئله مسکن در کشور حل شود، مردم از رفاه بالاتری نسبت به کشورهای منطقه برخوردار خواهند بود. حل مسئله مسکن ثبات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی را به همراه دارد. مسکن پاشنه آشیل کشور شده است، اگر مسئله مسکن حل شود رضایت عمومی جامعه تا ۷۰ درصد بالا می‌رود. طبیعی است که کشورهایی نمی‌خواهند این مسئله در ایران حل شود، از دیدگاه من، تحریم حمله فریب است، حمله اصلی آمریکا حفظ همین ساختار اقتصادی معیوب است تا مشکلات همچنان پابرجا باشد. پس باید ساختار اقتصادی را عوض کنیم. نباید اجازه دهیم مسکن یا ملک تنها کالای سرمایه‌ای ایرانیان باشد.

روزنامه ایران می‌افزاید: دولت با یک معاونت در یک وزارتخانه، فکر نکند مشکل مسکن را که در کشور ریشه دوانده، می‌تواند حل کند. بیش از ۵۰ درصد جامعه ایران درگیر مشکل مسکن و خانه‌دار شدن هستند. مشکل آنجا است که نقدینگی مدام افزایش می‌یابد و تمام ارکان اقتصاد در ید دولت است. پس به‌راحتی می‌توان به این اقتصاد دولتی حمله و آن را تحریم کرد. بخش خصوصی داریم که بسیار ضعیف است و تمام تمرکز این بخش در ملک و ساختمان‌سازی است. به این ترتیب مسکن به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده که از همه اقشار برای حفظ ارزش پول در ملک سرمایه‌گذاری می‌کنند. باید به مشکل مسکن واقع‌بینانه نگاه کنیم. تولید مسکن پیچیدگی خاصی ندارد که از عهده آن برنیاییم. ایران توانایی تولید یک میلیون مسکن در سال را دارد.

 

آرمان: دولت در رشد کاذب و سقوط بورس نقش داشت

یک روزنامه اصلاح‌طلبان نوشت رشد کاذب بورس با نقش‌آفرینی دولت بود و هنگامی که آن حمایت برداشته شد، سقوط بورس اتفاق افتاد.

روزنامه آرمان در گزارشی اقتصادی خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم با اعتماد به صحبت‌های دولت به‌ویژه شخص رئیس‌جمهوری هر آنچه داشتند را به بازار سرمایه وارد کردند. در روزهای ابتدایی بازار در مسیر رشد قرار گرفت و از سوددهی بالایی هم برخوردار شد و حتی شاخص در مرداد به بیش از دو میلیون واحد هم رسید؛ حالا اما بعد از گذشت ۱۱ ماه از سال ۹۹ و نزدیک شدن به روزهای پایانی بخش اعظمی از سرمایه‌های وارد شده به بازار سرمایه یا به صورت کاملا ۱۰۰ درصدی از بین رفته‌اند یا با کاهش بسیار چشمگیری مواجه شده‌اند. سرمایه‌هایی که مردم به زحمت و با فروختن اموالی نظیر خودرو، مسکن، طلا و جواهرات جمع‌آوری کرده بودند حالا این روزها در بازار سرمایه به خاکستر تبدیل شده‌اند و هیچ‌کس هم نیست که بتواند پاسخگوی سرمایه‌های از دست رفته مردم باشد که با اطمینان به اظهارات مسئولان وارد این بازار شدند.

هرچند که کارشناسان بازار سرمایه همواره درباره ورود افراد نا آشنا به فرآیندهای بورسی هشدار داده بودند و همیشه بهترین راه را برای ورود به این بازار برای افراد ناآشنا استفاده از کارگزاران معتبر عنوان می‌کردند، با این حال بخش عمده‌ای از سرمایه‌های خرد که وارد بازار سرمایه شدند، سرمایه‌هایی بودند که ناآگاهانه و صرفا با توجه به رشد کاذب شاخص‌های بازار سرمایه و همچنین صحبت‌های دولت به‌ویژه در ابتدای سال وارد این بازار شدند. جالب اینجاست که با شروع اپیدمی کرونا شاخص بورس‌های بزرگ جهانی در آمریکا، آسیا و اروپا کاهش یافتند ولی شاخص بازار سرمایه ایران رشد داشت!

هرچند از همان اول هم کارشناسان این رشد را کاذب می‌دانستند و معتقد بودند که نباید اجازه رشد کاذب بازار داده شود، اما حمایت‌های کامل دولت با روش‌های مختلف از بازار سرمایه باعث تشدید این روند شد تا اینکه این دست حمایتی از پشت بازار برداشته شد و نهایتا سقوط شاخص اتفاق افتاد. بعد از آن کاهش شاخص تا امروز ادامه پیدا کرد.

یکی از ناراحتی‌های مردم در مورد بازار سرمایه این است که همان مسئولانی که روزی برای ورود مردم به بورس فرش قرمز پهن کردند و هر نوع وعده‌ای هم بلد بودند دادند امروز راه‌شان را از مردم جدا کرده و تمام مسئولیت اتفاقات افتاده را به دوش خود مردم گذاشتند! چندی پیش، وزیر امور اقتصاد و دارایی، در پاسخ به سؤالی در ارتباط با دعوت مردم به بازار سرمایه گفته بود: به مردم گفتم سوددهی بورس تضمین‌شده نیست و دینی بر دوشم قرار ندارد. این درحالی است که در سه ماه گذشته دژپسند به طور کامل از ورود مردم به بازار حتی در شرایط افت شاخص صحبت کرده و حتی با انتقاد از واکنش رسانه‌ها و کارشناسان به وضعیت بازار سرمایه با این مضمون که رسانه‌ها صرفا قصد برجسته کردن نکات منفی عملکرد او را در مورد بازار سرمایه‌دارند؛ گفته بود:‌ درحالی‌که در نظرسنجی‌های انجام‌شده، برآورد خوبی از شاخص‌های بورس به دست آمد، متاسفانه شاهدیم، عده‌ای صرفا نکات منفی را برجسته کرده‌اند، درحالی‌که منطق حکم می‌کند که همه نتایج را با هم ببینیم.

 

نقش دولت در رشد کاذب و سقوط بورس/ پایان یک رویه غلط در خصوصی سازی با دستور قضایی/ فقط لغو تحریم‌ها! سیاه‌بازی در آژانس بی‌ارزش است

ایران

تخریب ساخت و سازهای غیرقانونی متهم فراری پرونده طبری

 خبر اول اینکه، تخریب ساخت و سازهای غیرقانونی در اراضی معروف به کلاک آغاز شد. شش پلاکی که روز گذشته قلع و قمع‌شان آغاز شد، به حسن نجفی متهم ردیف دوم و متواری پرونده طبری متعلق بودند. به گزارش ایسنا، روابط عمومی حوزه قضایی لواسانات در اطلاعیه‌ای با یادآوری اینکه این ساخت و سازها در خارج از محدوده قانونی شهر و در اراضی با کاربری کشاورزی و باغی انجام شده بودند، تصریح کرد: متأسفانه عده‌ای در این اراضی با سوءاستفاده و برقراری روابط ناسالم به ساخت و ساز اقدام کرده و با توجه به آرای قطعی دیوان عدالت اداری مبنی بر اعاده اراضی به وضع سابق، تخریب و قلع و قمع ساخت و سازها از دیروز آغاز شده و تا تخریب همه پلاک‌ها که ۶۲ مورد است، ادامه دارد.

گزارش نهایی حادثه هواپیمای اوکراینی منتشر می‌شود

 خبر دیگر اینکه، سخنگوی سازمان هواپیمایی از انتشار عمومی گزارش نهایی سانحه هواپیمایی اوکراین در هفته جاری خبر داد. به‌گزارش ایلنا، محمد ذیبخش درباره اعلام نظر کشورها نسبت به‌گزارش نهایی ایران از سانحه هواپیمای اوکراین با یادآوری اینکه طبق کنوانسیون شیکاگو و انکس ۱۳ ایکائو چهار کشور مرتبط با سانحه هواپیمای اوکراین ۶۰ روز فرصت داشتند که نظر خود را درباره گزارش اعلام کنند و این مهلت نهم اسفند ماه به پایان رسید، گفت: این کشورها با گزارش ایران از سانحه هواپیمای اوکراین همسو بودند و از لحاظ فنی اختلاف نظری بین کشورها وجود نداشت. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به زمان انتشار این گزارش به‌صورت عمومی و برای مردم گفت: گزارش نهایی در هفته جاری به‌صورت عمومی منتشر می‌شود اما گزارش کاملاً تخصصی و فنی است. او تأکید کرد: در انتشار عمومی گزارش نهایی هیچ سانسوری نخواهیم داشت.

موافقت امریکا با آزادسازی منابع ایران در عراق

 شنیدیم که، دبیرکل پیشین اتاق بازرگانی ایران و عراق مدعی شد امریکا با آزادسازی منابع ایران در بانک تجارت عراق موافقت کرده است. به‌گزارش تسنیم، سید حمید حسینی عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و دبیرکل سابق این اتاق در صفحه توئیتر خود نوشت: «منابع موثقی در عراق از موافقت امریکا با آزادسازی منابع ایران در بانک تجارت عراق خبر می‌دهند و اعلام داشته‌اند که چند تراکنش نیز انجام شده است.» حسینی افزود: این اتفاق در آستانه نوروز و ماه رمضان برای تأمین اقلام ضروری مردم راهگشا خواهد بود. پیشتر فؤاد حسین وزیر خارجه عراق در سفری که اوایل هفته به تهران داشتند در دیدار با علی شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی کشورمان گفته بود: با تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق برخی از موانع مهم برداشته شده و بزودی بر اساس مدل مورد توافق دو کشور روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود.

واکنش هاشمی‌طبا به مصاحبه محسن رضایی

 دست آخر اینکه، مصطفی هاشمی‌طبا به سخنان محسن رضایی در مصاحبه‌اش با فایننشال تایمز واکنش نشان داد و گفت: ایشان البته برخی از صحبت‌های خود را تکذیب کرده‌اند. اما مرتب فرمایش می‌کنند و درخصوص همه مسائل و با همه کس صحبت می‌کنند. به گزارش انتخاب، هاشمی‌طبا سخنان رضایی را دارای تبعات دانست و افزود: نمی‌شود آدم حرفی را بزند و بعد تکذیب کند. معمولاً آنها فایل صحبت را دارند، ضبط می‌کنند و پخش می‌کنند. تکذیب ایشان مصرف داخلی دارد و مصرف بین‌المللی همان است که درج شده است. بنابراین به نظر من این الان یک نقطه ضعف بزرگ برای ما در سیاست خارجه است. همان‌طور که گفتم بعضی از افراد راجع به همه چیز صحبت می‌کنند! رضایی در مصاحبه با فایننشال تایمز گفته بود: ایران آماده است که به مذاکرات هسته‌ای با امریکا و دیگر قدرت‌های جهان بازگردد اگر طرف‌های مقابل سیگنال واضحی بفرستند که تحریم‌ها تا یکسال آینده برداشته می‌شود. اظهار نظری که پس از انتشار از سوی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تکذیب شد.

نقش دولت در رشد کاذب و سقوط بورس/ پایان یک رویه غلط در خصوصی سازی با دستور قضایی/ فقط لغو تحریم‌ها! سیاه‌بازی در آژانس بی‌ارزش است

خراسان

مجوزهای ویژه دولت به ناجا برای افزایش رصد اقتصادی
طبق پیشنهاد مسئولان نیروی انتظامی که در هفته های اخیر مورد تایید مسئولان اجرایی نیز قرار گرفته، مقرر شده با هدف ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع، ضمن ارائه اطلاعات مربوط به برخی از بخش های مهم و اصلی سامانه ارزی بانک مرکزی به ناجا، موارد مربوط به اطلاعات مرسوله‌ های خارجی نیز با همکاری دستگاه های مربوط، در اختیار این نهاد قرار بگیرد. نیروی انتظامی نیز اطلاعات مربوط به ورود و خروج و دیگر اطلاعات مهم اتباع خارجی در کشور را در اختیار نهادهای مربوط در دولت قرار خواهد داد.
 
پایان یک رویه غلط در خصوصی سازی با دستور قضایی
پس از آن که یک نهاد نظارتی در گزارشی به برخی مسئولان قضایی اعلام کرد در ابلاغیه سال گذشته یک مسئول اقتصادی در کابینه درباره نحوه بررسی و احراز اهلیت و صلاحیت حرفه ای متقاضیان خصوصی سازی برخی بنگاه های دولتی، اشکالات مهمی مشاهده شده و این دستورالعمل، مغایر با قانون است، بررسی ها در این خصوص با دریافت پاسخ از دولت آغاز و در نهایت، طی روزهای اخیر این موضوع به دلیل وضع مقررات خارج از حدود اختیارات نهاد مذکور، باطل شده است.

نقش دولت در رشد کاذب و سقوط بورس/ پایان یک رویه غلط در خصوصی سازی با دستور قضایی/ فقط لغو تحریم‌ها! سیاه‌بازی در آژانس بی‌ارزش است

آرمان ملی


استاندار خوزستان شاکی شد
قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان گفت: متاسفانه اخیرا مراسم عزاداری منتسب به یکی از نمایندگان مجلس با جمعیت بالا برگزار شده است و فرماندار مربوطه در برابر این مراسم سهل‌انگاری کرده و تعارف و رودربایستی‌های رایج را ملاک قرار داده است. چنین وضعیتی مایه تاسف است و به هیچ عنوان قابل پذیرش و توجیه نیست؛ فرمانداران نماینده عالی دولت به شمار می‌روند نه نماینده نماینده و در برابر حفظ سلامتی و جان تک‌تک شهروندان مسئول هستند.
 
نرخ منطقی هر کیلو گوشت؟
رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور گفت: با توجه به قیمت دام زنده، نرخ منطقی هر کیلو گوشت گوساله ۹۵هزار تومان و گوشت گوسفندی ۱۱۵هزار تومان است. بنابر آمار امسال با کاهش تقاضا از سوی پرمصرف‌ها، میزان مصرف گوشت قرمز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است.
 
مرغ تنظیم بازاری نداریم
در بررسی‌های میدانی برخی از فروشندگان گفتند که نتوانستند حواله مرغ تنظیم بازاری دریافت کنند و به همین دلیل مرغ ۲۰هزار و ۴۰۰ تومانی ندارند. برخی از آنها نیز بیان کردند که خودشان نیز مرغ را گران‌تر از نرخ مصوب خریداری می‌کنند و به همین دلیل نمی‌توانند آن را کیلویی ۲۰هزار و ۴۰۰ تومان بفروشند. در بررسی از چندین محله تنها یک مغازه اقدام به فروش مرغ ۲۰هزار و ۴۰۰ تومانی کرده که صف طولانی هم جلوی آن تشکیل شده بود.
 
انتشار گزارش نهایی بدون سانسوری
سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: گزارش نهایی سانحه هواپیمایی اوکراین در هفته جاری به صورت عمومی منتشر می‌شود. محمد ذیبخش اظهار داشت: طبق کنوانسیون شیکاگو و انکس ۱۳ ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) به کشورهایی مرتبط با سانحه هواپیمای اوکراین گزارش تهیه شده را ارسال و اعلام کردیم و ۴ کشور ۶۰ روز فرصت داشتند که درباره این گزارش نظر خود را اعلام کنند که این مهلت نهم اسفندماه به پایان رسید. در انتشار عمومی گزارش نهایی هیچ سانسوری نخواهیم داشت.
 
نه توبه می‌کنیم نه پشیمانیم
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات گذشته گفت: امور سیاست امری اقتضایی است، باید دید که مصلحت در چیست؛ در این مسیر ممکن است به ۱۰۰ درصد نرسیم. محسن رهامی ادامه داد: از آنجا که شعارهای آقای روحانی به شعارهای اصلاح‌طلبان نزدیک بود، سراغ او رفتیم. اکنون هم از آن کاری که آن موقع کردیم نه توبه می‌کنیم نه پشیمانیم. الان هم اگر برگردیم شاید همان تصمیم را بگیریم، ولی این، آنی نشد که دنبالش بودیم.
 
 
بهزاد نبوی کنار می‌رود؟
اخیرا طی جلسه‌ای که کمیسیون ماده 10 احزاب متشکل از نمایندگان وزارت کشور، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه تشکیل جلسه داده است، حضور اشخاص حقیقی را در ارکان جبهه‌های سیاسی مجاز ندانسته است. با تاکیدی که کمیسیون ماده 10 احزاب بر رعایت قانون در تشکیل جبهه‌های سیاسی دارد، به نظر می‌رسد که بهزاد نبوی که اکنون به‌عنوان رئیس این جبهه انتخاب شده است از این جایگاه کنار گذاشته شود.
 
سفر وزیر خارجه ایرلند به ایران
وزیر امور خارجه ایرلند امروز به تهران سفر می‌کند. سایمون کاوونی، وزیر امور خارجه ایرلند یکشنبه به تهران سفر می‌کند. کاوونی در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: جمهوری ایرلند از طرفداران توافق هسته‌ای ایران است. دوبلین مشتاق است به عنوان تسهیل‌کننده توافق برجام با تمامی طرف‌ها در این زمینه رایزنی کرده و آنها را به اجرای کامل این توافق ترغیب کند. وی در این سفر با حسن روحانی، رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

میراسماعیلی بستری شد
رئیس فدراسیون جودو به دلیل حمله قلبی در بیمارستان بستری شد. «آرش میراسماعیلی» رئیس فدراسیون جودو، عصر شنبه دچار حمله قلبی شد. او که در مجموعه ورزشی آزادی حضور داشت با آمبولانس به بیمارستان مدرس سعادت‌آباد منتقل شد. با انتقال وی، اقدامات پزشکی لازم خیلی زود صورت گرفت. میراسماعیلی روزهای پرفشاری را بابت پرونده تعلیق جودوی ایران پشت سرگذاشته است. رای دادگاه حکمت ورزش در این پرونده در نهایت به سود جودوی ایران صادر شد.
 
حراج نخستین توئیت تاریخ
نخستین توئیتی که ۱۵ سال قبل در توئیتر منتشر شده اکنون برای فروش عرضه شده و قیمت آن به ۱۰۰ هزار دلار رسید. جک دورسی مدیر ارشد اجرائی توئیتر، نخستین پیامی که در این پلتفرم منتشر شده را برای فروش عرضه کرده است. توئیت «اکنون حساب کاربری توئیترم را تنظیم کردم» (just setting up my twttr) را به عنوان یک امضای دیجیتال یگانه در یک وب‌سایت فروش توئیت‌ها عرضه کرده است. وب‌سایت مذکور Valuables by Cent نام دارد و توکن‌های غیر قابل تعویض دیجیتال (NFT) عرضه می‌کند.
 
متلک سنگین به درخت ۲۰۰ میلیاردی
علی کریمی با انتشار یک استوری در صفحه شخصی اینستاگرامی‌اش، با کنایه زدن به ویلموتس، روز درختکاری را تبریک گفت. ۱۵ اسفندماه روز درختکاری بود و علی کریمی بازیکن سابق تیم ملی ایران و پرسپولیس با انتشار پیامی ضمن تبریک گفتن این روز، به قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس هم اشاره کرد. او نوشت: «حال درخت 200 میلیاردی ما چطوره»
 
تجمع بازنشستگان کارگری
صبح دیروز با فراخوان اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، بازنشستگان مقابل مجلس جمع شدند. مطالبه تجمع‌کنندگان تصویب اعتبار ۹۰هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی است. بازنشستگان نگران این هستند نمایندگان مجلس در صحن علنی سهم ۹۰هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی را تصویب نکنند یا از این اعتبار بکاهند. این سهم قرار است پرداخت بخشی از دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی باشد تا منبع اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران شود.
 
درگذشت مداح معروف در تصادف
محمدرضا شاهنگی ملقب به مشکین المادحین و از آخرین شاگردان صغیر اصفهانی بر اثر سانحه رانندگی دار فانی را وداع گفت. این مداح و ذاکر اهل بیت (ع) متولد سال ۱۳۱۰ بود که در ۸۹سالگی دعوت حق را لبیک و به دیار باقی شتافت. از مهم‌ترین اقدامات وی می‌توان به تاسیس هیات‌هایی چون حضرت علی‌اصغر (ع) و متوسلین به حضرت ابالفضل (ع) اشاره کرد. این ذاکر خاندان عصمت و طهارت (ع) از پیرغلامان آل یاسین و با عنوان نماینده بنیاد دعبل خزایی و رئیس جامعه مداحان اصفهان بود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار