کد خبر: ۶۱۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
طبق قوانین و مقررات خطوط ویژه بی آر تی برای تردد اتوبوس ها در نظر گرفته شده و خودروهای امدادی نیز فقط در زمان بحران و حوادث می‌توانند با شرایط خاصی از این خطوط تردد کنند.

به گزارش آرانیوز، ترافیک پدیده ای نیست که هیچ کدام از شهروندان عادی با آن غریبه باشند، بار ها شده که در ترافیک های سنگین گرفتار شده و ساعت ها دیر به لحظات مهمی از زندگی خود رسیدند، موقعیت های مهمی را از دست دادند؛ این ترافیک بخشی ناگریز از زندگی همه شهروندان به خصوص ساکنان کلانشهر ها شده است.
اما در این میان برخی از رسیدن ها حیاتی است،‌ آن هم رسیدن نیروهای امدادی به محل وقوع حادثه ها یا رسیدگی به مصدومان و بیماران ، این گذر زمان آنقدر مهم است که می تواند خانواده‌ای را سیاهپوش یا سفیدبخت کند، می‌تواند کودکی را بدون خانواده و مادر و پدری را در غم از دست دادن فرزند پیر کند و همه این ها فقط و فقط وابسته به چند ثانیه دیرتر رسیدن است. بنابراین در مواقع ضروری و حین بحران خودرو های امدادی و انتظامی هم از خطوط بی آر تی که به عنوان محل تردد اتوبوس شناخته می‌شود استفاده می‌کنند تا با سرعت به موارد اورژانسی رسیدگی شود.

خطوط ویژه یا سامانه تندرو در دهه ۸۰ و در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف رییس مجلس با هدف تسریع و تسهیل تردد شهروندان با نسل جدیدی از اتوبوس‌ها در تهران دایر شد.

بنا به قوانین و به گفته معاون عملیات پلیس راهور ناجا، اتوبوس های بی‌آر تی، خودروهای تعمیراتی وابسته به این شرکت، خودروهای ماموریتی سازمان آتش نشانی که مجهز به وسایل امدادی و اطفای حریق بوده و در حال انجام ماموریت هستند و خودروهای فوریت های پزشکی می‌توانند از خط ویژه استفاده کنند. وسایل نقلیه انتظامی و راهور دارای علائم سمعی و بصری غالبا در ماموریت و یا در حال اسکورت هستند نیز می توانند از خط ویژه استفاده کنند و علاوه بر این موارد خودروهای تشریفات وزارت امورخارجه و ریاست جمهوری در زمان حضور خودروی پیشرو راهور نیز می توانند از خط ویژه استفاده کنند. همچنین خودروهای دیپلمات های کشورهای خارجی مقیم در ایران با نصب پرچم کشورشان می توانند از خط ویژه عبور کنند اما سایر خودروهای متعلق به سفارتخانه ها نمی توانند از خط ویژه عبور کنند.

اما آنچه بعنوان یکی از معضلات در سامانه اتوبوس تندرو در ایران دیده شده، علاوه بر جولان موتورسوارها، تردد انواع خودروهای شخصی شیشه دودی با چراغ و بدون چراغ گردان در خطوط ویژه است و از نوع رانندگی افراد پشت فرمان هم مشخص است که آنها برای فرار از ترافیک است که از خطوط ویژه تردد می‌کنند. متاسفانه برخی مسئولان بجای حل مشکل ترافیک تهران در مقابل چشمان مردم منتظر و کلافه در پشت ترافیک، چاره خود برای دور زدن ترافیک، تردد در خطوط ویژه می‌دانند و تاسف‌آورتر آنکه آن را سهم خود می‌دانند و گاه مقاومت در برابر آن را هم برنمی‌تابند که متاسفانه موضوع حادثه برخورد نماینده مجلس به صورت مامور قانون نمونه آن بود.

فارغ از این حادثه تاسف‌بار که که انتظار می‌رود با خاطی در هر سمت و جایگاهی، به جد برخورد شود تبعات تردد غیرمجاز در خطوط ویژه گاه به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود. حادثه خبر نمی‌کند و در طول یک روز گزارش های بسیاری با لزوم رسیدگی سریع به آتش‌نشانی، اورژانس، پلیس و هلال احمر اعلام می‌شود که در محدوده ترافیک سنگین شهری واقع شده است، طبیعتا در چنین شرایطی خودرو های امدادی و انتظامی باید برای سریع رسیدن به مکان مورد نظر از خطوط بی آرتی و ویژه استفاده کنند و هر گونه ایجاد اختلال در این مسیر ها به معنی به خطر انداختن جان آدم هاست. همین موضوع نشان می‌دهند که خطوط ویژه محل سهم خواهی نیست و باید تبصره های سختگیرانه‌تری برای تردد خودرو های غیرامدادی از خطوط بی‌آرتی وجود داشته باشد و این ترددها قانونمندتر و سخت‌تر شود.

جلال ملکی -سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران- در گفت و گو با ایسنا در این باره گفت: حمل و نقل عمومی جزو اولویت های خدمات شهرداری است و برای رفاه در حمل و نقل استفاده می‌شود. در کنار خدمات حمل و نقل شهری از خطوط بی آر تی برای اقدامات اورژانسی و ویژه مثل خودرو های آتش‌نشانی نیز استفاده می‌شود که در شرایط ماموریت می‌توانند از آن استفاده کنند و در این میان تاکید ویژه مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران هم این است که به هیچ عنوان در شرایط غیر مامویت نباید وارد خط ویژه شد و حتی در مواردی قسمت بازرسی اداره افرادی را هم به همین دلیل توبیخ کرده است. البته خودروهای عملیاتی سازمان آتش نشانی فقط ماشین سنگین نیست و در بسیاری موارد خودرو های سواری کوچک هم هست که کار عملیاتی نمی‌کند اما مدیر عملیات است که باید به عنوان فرمانده ارشد به سرعت در محل حاضر شوند.

ملکی در ادامه اما به بیان مشکلات تردد در خطوط ویژه پرداخت و گفت: بعضا می‌بینیم که خطوط ویژه اقتدار خود را از دست داده و محلی برای تردد موتورسواران و خودروهایی است که ظاهر امدادی هم ندارند. البته قطعا نیروی انتظامی در این باره می‌داند که آیا هر خودرو ای که LED یا چراغ گردان دارد می‌تواند از خطوط بی آرتی تردد کند یا خیر؟ اما واقعیت این است که تردد هر خودروی غیر امدادی و غیرمجاز در خطوط ویژه می‌تواند ترافیک ایجاد کند، برخی از این خودرو ها حتی عجله دارند و زمانی که پشت یک اتوبوس گرفتار می‌شوند می‌خواهند در خطوط بی آرتی از اتوبوس سبقت بگیرند.

وی ادامه داد: ثانیه ها در حوادث اهمیت ویژه ای دارد و اشخاص را نمی‌شناسد چرا که جان آدم ها در خطر است. بارها پیش آمده که در خود خط ویژه تصادف رخ داده است، در آن زمان خط قفل شده و دیگر امکان تردد در آن فراهم نیست، حالا اگر دو آمبولانس یا خودرو آتش‌نشانی هم در خط حضور داشته باشند دیگر راه پس و پیش ندارند.

ملکی تاکید کرد: در زمان حادثه محلی که برای تردد خودرو های حمل و نقل عمومی و نیرو های امدادی در بحران است نباید مسدود شود، گاهی به همین خاطر در خط ویژه هم ترافیک می‌شود، اگر قرار باشد پشت یکسری خودرو و ماشین گرفتار شویم خب چه فرقی به حال نیرو های امدادی دارد؟‌

وی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: اگر مجوزی بابت ترددها در خطوط ویژه صادر می‌شود باید سختگیرانه تر باشد و برای کارهای غیرضروری و اورژانسی مجوزی اختصاص نداد. اگر در هر شرایطی افراد بتوانند از خطوط ویژه هم تردد کنند دیگر فرقی با سایر محور ها نخواهد داشت.

مهدی ولی‌پور- رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر- نیز در گفت و گو با ایسنا در باره نحوه و شرایط تردد خودرو های هلال احمر در خطوط بی آر تی و خطوط ویژه گفت: آمبولانس ها و خودرو های امدادی ما در شرایط اضطراری می‌توانند از خطوط بی آر تی تردد کنند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر اظهار کرد: اگر بخواهیم با شرایط مطلوب پیش برویم هم داخل محدوده های شهری و هم غیر شهری داخل اتوبان ها معابری خاص تردد خودرو های امدادی و انتظامی باید پیشبینی شود، حالا از آن جایی که تهران و شاید به جز چند منطقه آزاد در این زمینه زیر ساخت مناسبی ندارد و تنها مکانی که برای تردد خودرو های امدادی و انتظامی باقی می‌ماند همین خطوط بی آرتی و خطوط ویژه بزرگراهی است. اگر ترددی به جز موارد اضطراری در این محور ها صورت گیرد قاعدتا دچار مشکلاتی می‌شویم پس لازم است و از ضوابط سخت‌گیرانه خاصی برخوردار باشد، اگر به غیر از این باشد دچار مشکلاتی مثل ترافیک می‌شویم. در این شرایط امکان حضور به موقع نه تنها برای ما بلکه برای سایر دستگاه های امدادی هم فراهم نخواهد بود. تا جایی که اطلاع دارم در تمام کشور ها از این خطوط تنها برای تردد خودرو های امدادی و انتظامی و در موارد ضروری استفاده می شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار