کد خبر: ۵۶۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
رییس سابق سازمان اموال تملیکی در مکاتبه‌ای با وزیر اقتصاد ضمن تأکید بر اتصال سامانه‌های مرتبط با تجارت خارجی نکاتی را در خصوص رسوب کالا مطرح کرد.
به گزارش آرانیوز، امین ‌‌‌‌دلیری‌ در مکاتبه ‌با وزیر اقتصاد تأکید کرد، با اتصال سامانه‌های گمرک، سازمان بنادر و اموال تملیکی هیچ کالایی نباید بیش از 5ماه در بنادر و گمرکات کشور دپو شود.

در این مکاتبه آمده است؛

ضمن‌ ارسال خلاصه گزارش بررسی نحوه اجرای بخش پنجم قانون امور گمرکی در خصوص کالاهای متروکه توسط دستگاههای متولی باتوجه به مشکلات اقتصادی کشور که در این برهه از زمان رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور از حالت عادی خود خارج شده واز طرف دیگر عدم عرضه آن در بازار مصرف، مزید بر علت مشکلات اقتصادی گردیده، از اهمیت زیادی برخوردار است.

لذا لازم می‌دانم مطالبی را در همین رابطه به استحضار برسانم: یکی از کارهای مهم و کلیدی در راه مبارزه با فساد و مبارزه با قاچاق کالا، تبادل اطلاعات فی‌مابین سازمانهای مرتبط در امر ورود کالا و مبارزه با قاچاق کالا و ارز از طریق استقرار سامانه یکپارچه تبادل اطلاعات است، این مهم در جهت رفع مشکلات مبتلابه کالاهای وارداتی و جلوگیری از رسوب کالا در بنادر و گمرک و ممیزی و تفکیک کالاهای وارداتی از قاچاق، در سالهای گذشته به‌رغم تلاش و پیگیریهای سازمان اموال تملیکی برای ایجاد سامانه تبادل یکپارچه تبادل اطلاعات فی‌مابین سازمانهای مرتبط، ولی به‌علت مقاومت برخی از سازمانهای مرتبط متأسفانه مغفول مانده است، لذا فرصت را مغتنم شمرده، مواردی از زوایای آشکار و پنهان این امر را تبیین نمایم. به‌ظن‌وگمان یقین، سروسامان دادن به این معضل اقتصادی، در شرایط فعلی می‌تواند بسیاری از نیازهای کشور به کالاهای اساسی و ضروری را برطرف کرده و آرامش نسبی بر التهابات بازار برقرار نماید، ضمن اینکه کالاهای رسوبی در بنادر و گمرک تعیین تکلیف شده و از این طریق درآمد قابل‌توجهی با ورود کالا به مبادی گمرک و ترخیص آن از گمرک ویا فروش کالای متروکه توسط سازمان اموال تملیکی نصیب خزانه کشور خواهد شد. حال خلاصه‌ای از موارد ذکرشده به استحضار می‌رسد تا با توجه به روحیه‌ای که از جنابعالی سراغ دارم دستور رسیدگی و پیگیری لازم در این برهه زمانی حساس که در شرایطی که کشور در یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار قرار دارد صادر و گامهای استواری با التفات به شناخت مسئله، بدون فوت وقت، برداشته شود، به‌ویژه اینکه برخی از سازمانهای مرتبط در این حلقه (گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی) تحت مسئولیت جنابعالی هستند.

الف ــ طبق ماده 3 قانون امور گمرکی مصوب 1390.08.22 "کنترل و نظارت بر امر عبور کالا در قلمروی کشور با گمرک جمهوری اسلامی است" را مورد تأکید قرار داده است، به‌عبارت دیگر ورود و خروج هرگونه کالا به‌غیر از مبادی ورودی گمرکی تخلف محسوب شده و در زمره کالاهای قاچاق محسوب می‌شود و نیز اعلام اظهارنامه کالاهای متروکه و ضبطی با گمرک است.

ب ــ ازطرف دیگر کالاهای وارداتی به‌همراه مانیفست آن از کشور مبدأ ابتدا در بنادر کشور بارگیری شده و کالاهای بارگیری‌شده با کلیه مشخصات آنها می‌بایست به گمرک اعلام شود.

ج ــ طبق بند پ ماده 3 قانون امور گمرکی، انجام تشریفات قانونی ترخیص و تحویل کالا به صاحب کالا یا نماینده قانونی وی و بررسی اسناد ترخیص به‌منظور احراز صحت شرایط ترخیص و وصول کسر دریافتی یا استرداد اضافه دریافتی با گمرک است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار