کد خبر: ۵۵۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نیازی نیست خانواده‌ها تماس با مدرسه بگیرند، گفت: همه دانش‌آموزان باید صبح امروز در مدارس حاضر شوند.

به گزارش آرانیوز، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره آغاز فعالیت مدارس در روز شنبه و بلاتکلیفی برخی خانواده‌ها برای حضور دانش آموزان در مدارس و اظهارنظر برخی مسئولان مبنی بر اینکه خانواده‌ها با مدارس تماس بگیرند و ببینند مدارس باز هستند یا خیر، اظهار کرد: این حرف دقیق منتقل نشد و تصور شد که خانواده‌ها باید با مدارس تماس بگیرند تا بدانند حضوری هستند یا خیر، قطعاً همه جا مدارس حضوری است و همه دانش‌آموزان باید روز شنبه در مدارس حضور داشته باشند.

وی افزود:تصمیمات از دو ماه قبل گرفته شد و معلوم بود که مدارس از 15 شهریور دایر هستند.وضعیت‌های متفاوت را اعلام کرده بودیم که قرار بود به اشکال مختلف عمل شود اما در جلسه با وزارت بهداشت اعتقاد بر این بود اگر مناطق را به قرمز، زرد و سفید تقسیم کنیم فاصله بین این وضعیت‌ها زیاد نیست و حتی در مناطق سفید عدم رعایت پروتکل‌ها باعث شیوع بیماری می‌شود بنابراین در تمام کشور یک پروتکل اعمال خواهد شد، تجربه برگزاری مراسم دهه اول محرم نیز مزید بر علت شد تا در  تمام مناطق کشور یک پروتکل سختگیرانه را اعمال کنیم.

اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود کلاس‌ درس می‌تواند حضوری باشد

وزیر آموزش و پرورش گفت: مسئولان وزارت بهداشت پروتکل‌ها را تدوین و در اختیار وزارت آموزش و پرورش گذاشتند که اگر رعایت شود برگزاری حضوری کلاس‌های درس اشکال ندارد. این پروتکل را به مدارس ابلاغ کردیم که بر اساس آن فاصله بین دانش‌آموزان باید یک متر باشد، زمان هر کلاس حداکثر 35 دقیقه باشد و دانش‌آموزان در ساعات مختلف در مدرسه حضور یابند تا شاهد اجتماع آنها نباشیم، تهویه مناسب در کلاس‌های درس انجام و پنجره‌ها باز باشد همچنین سرویس‌های بهداشتی مدارس نیز آماده باشند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دو روز گذشته با 1500 نفر از مسئولان مناطق آموزش و پرورش جلساتی داشتیم و تمام موضوعات را گفتگو کردیم هم اکنون با دو ضرورت جدی مواجه هستیم. نخست، بحث آموزش است و نمی‌توان آن را تعطیل کرد، آموزش حضوری در اولویت قرار دارد مگر اینکه پروتکل‌ها اجازه ندهند و وقتی پروتکل‌ها اجازه می‌دهند آموزش حضوری برگزار خواهد شد. اصل دوم نیز این است که کلاسهای درس حضوری است و اگر جمعیت دانش‌آموزان زیاد باشد باید آنها را تقسیم کنیم. نگرانی خانواده‌ها طبیعی است اما آنها می‌توانند به مدارس بیایند و رعایت پروتکل‌ها را نظارت کنند.

شرط برگزاری کلاس‌های درس حضوری رعایت پروتکل‌های بهداشتی

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه پروتکل‌ها به ما اجازه می‌دهد تا با رعایت اصول بهداشتی، آموزش حضوری داشته باشیم، گفت: از 15 شهریور قرار بود سال تحصیلی شروع شود و معلمان خانواده‌ها باید آماده می‌بودند و به معلمان گفته بودیم از 15 شهریور در مدرسه حضور داشته باشند. درباره دانش‌آموزان چون تصور این بود در شرایط قرمز پروتکل‌ها اجازه حضور نمی‌دهند، گفته بودیم آموزش مجازی است اما پروتکل‌ها را که ابلاغ کردند اعلام شد برگزاری حضوری کلاس‌های درس مسیر است.

وی ادامه داد: شرایط قرمز، زرد و سفید دائم در نوسان است و خانواده‌ها مجبور می‌شدند دائم بپرسند مدرسه تعطیل است یا خیر. اما هم اکنون قطعی است که در همه جا اصل بر حضور دانش‌آموزان است.

وزیر بهداشت هم با بازگشایی حضوری مدارس موافق است

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه وزیر بهداشت هم موافق برگزاری کلاس‌های درس حضوری است و تصمیم در چارچوب ستاد ملی کرونا انجام شد، افزود: در جامعه افراد مختلف نفرات متفاوت دارند و ما موظف هستیم به نظرات ستادهای رسمی یعنی ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت توجه کنیم و رئیس تعداد کرونای استان تهران هم در جلسات تصمیم‌گیری حضور داشت که با تصمیمات موافق بود.

چرا نماز جمعه تعطیل است اما مدارس باز می‌شوند؟

وی در پاسخ به این پرسش که ستاد کرونا نماز جمعه را برگزار نمی‌کند اما مدارس را که کنترل دانش‌آموزان دشوار است به به صورت حضوری برگزار می‌کند، عنوان کرد: کلاس 10 نفره با اجتماعی که هزاران نفر در آن حضور دارند متفاوت است الان برخی مناطق قرمز هستند آیا در آنجا زندگی تعطیل است و خانواده‌ها به مسافرت نمی روند؟ تمام امور با رعایت پروتکل‌ها در جریان است، مدرسه هم همین گونه است.

وزیر آموزش و پرورش درباره رعایت نکات بهداشتی به ویژه در سرویس بهداشتی مدارس متذکر شد: تابستان فرصت داشتیم سرویس‌های بهداشتی را تعمیر و تجهیز کنیم و 130 میلیارد تومان به استان‌ها ابلاغ و در اختیار مدارس قرار گرفت تا برای تجهیز سرویس بهداشتی اقدامات لازم را انجام دهند.

نظرشما
پربازدیدها