کد خبر: ۵۵۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
رئیس‌جمهور با بیان اینکه بسیار مهم است ببینیم در ۷ سال گذشته دولت چه خدماتی داشته است و چگونه باید این خدمات را به مردم ارائه دهیم، گفت: خدمات ما باید با گذشتگان مقایسه شود.

به گزارش آرانیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز(سه‌شنبه) در نشست با مدیران ارشد رسانه‌های کشور  با اشاره به دستاوردهای دولت، گفت ما امروز به صادر کننده گاز رسیده‌ایم و از نفت خام فاصله گرفته ایم.

وی افزود: در بودجه سال پیش، اتکای ما به نفت ۹.۹ بود و برای اولین بار است که در طی چهار سال ۴۰ سال گذشته وابستگی ما به نفت تک رقمی شده است، ما باید از خام‌فروشی فاصله بگیریم و اتکای بودجه به نفت باید برداشته شود، ما امروز اتکای چندانی به نفت نداریم و امسال نیز ممکن است تا پایان سال اتکای ما به فروش نفت کمتر از سال پیش شود.  

رئیس‌جمهور با بیان اینکه یک برنامه، برای یک سال پایانی دولت تدوین کرده ایم گفت: برنامه بسیار خوبی برای یک سال پایانی دولت تدوین شده که البته برای تصویب باید به مجلس برود.

روحانی گفت: سه- چهار نکته در دولت تدبیر و امید وجود دارد که به یادگار می ماند، اولین آن طرح تحول سلامت است. در این طرح، توانمندی بخش سلامت ما بیش از دو برابر شد و پرداختی مردم برای بحث و دعوا بسیار کاهش یافته است، از سوی دیگر در اقتصاد دانش‌بنیان و دیجیتال کارهای بسیار عظیمی انجام شده است در شرکت های دانش بنیان  ۹۵ درصد رشد داشته ایم و توانمندی ما برای استفاده از شبکه ۳۲ برابر شده است.

وی ادامه داد: در حوزه ساخت فازهای پارس جنوبی پیشرفت‌های بسیار خوبی در این دولت صورت گرفته و تقریباً تمامی این فازها تکمیل شده است البته ما معتقدیم در حوزه عدالت روستایی باید کارهای بسیاری صورت بگیرد.

رئیس جمهور با اشاره به سیاست خارجی دولت تدبیر و امید، گفت: ما در این دولت شاهد یک رشد و توانمندی بسیار خوبی در حوزه سیاست خارجی هستیم که به نظر من باید این توان ارتقا یابد؛ در حوزه اقتصاد وارد یک اتحادیه اقتصادی شده‌ایم و روابط خوبی با کشورهای دوست و هم پیمان داریم و یک روابط نزدیکتر با کشورهای دنیا داریم. البته باید کشورهایی مانند عربستان و آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی را کنار بگذاریم.

روحانی افزود: در دولت، ما با تروریسم بین الملل بیش از همیشه مبارزه کرده ایم و پیروز شدیم، مبارزه با داعش کار ساده ای نبود کاری که شهید سلیمانی و نیروهای مسلح ما انجام داده است کار کوچکی نیست؛ در این چند سال یک طرح بزرگ علیه امنیت منطقه را در هم شکسته‌ایم.

وی در خصوص اینکه اگر از امروز دولت را شروع می‌کردید چه برنامه ای را اعمال می کردید؟  گفت: قطعاً نظرات انسان تغییر می‌کند، قطعاً در یک سال پیش رو برنامه خوبی را خواهیم داشت.

رئیس جمهور تاکید کرد: مقام معظم رهبری همواره رهنمودهایی برای دولت ها داشته اند و برای ما نیز داشتند، به نظر بنده مهمترین توصیه ایشان در این ۷ سال اقتصاد مقاومتی بود. معتقدم امروز اقتصاد ما نسبت به هفت سال پیش مقاوم تر شده است که ما در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام داده ایم.

روحانی با تاکید بر اینکه تا پایان این دولت ۲۰ هزار مگاوات بر برق کشور افزوده می‌شود، گفت: ما تا پایان دولت بالای ۵۰ سد افتتاح خواهیم کرد.

وی شفافیت را یکی از راه‌های مبارزه با فساد دانست و گفت: در دولت اقدامات بسیار خوبی برای شفاف سازی انجام شده است، ما هم چنین طرحی را به مجلس دهم دادیم که به تصویب نرسید و این طرح مجدداً به مجلس یازدهم ارائه شد، اگر این طرح در مجلس تصویب شود یک کار عظیم برای مبارزه با فساد است

رئیس جمهور گفت: اگر از طریق اینترنت بتوانیم کارها را پیش ببریم بسیار فساد کاسته می‌شود و یکی از اقدامات دیگر ارائه بورس و بردن سازمان‌ها و شرکت‌ها در بورس بود مثلا شما وقتی شستا را به بورس برید همه عملکرد آن شفاف و از فساد کاسته می‌شود؛ عرضه سهام در بورس در راستای مبارزه با فساد است.

روحانی همچنین اظهار داشت: ما از ۵۱ درصد امنیت غذایی به بیش از ۸۰ در صد امنیت غذایی رسیده ایم که این کار بسیار بزرگی است و در این دولت صورت گرفته است، ما بر اساس توانمان قدم‌های خوبی برداشته و امیدواریم در این یک سال باقیمانده نیز این روند ادامه داشته باشد.

وی در ادامه درباره همگانگی قوا، افزود: هماهنگی به این معنا نیست که هر چیزی ما در جلسه سران قوا می گوییم تصویب شود، اما با هماهنگی تصمیم‌گیری بسیار راهگشا شد. اینکه ما توانستیم در مقابله با کرونا به پیشرفت برسیم به دلیل این بود که یک ستاد ملی مبارزه با کرونا داشتیم که مورد تأکید مقام معظم رهبری بود و هر تصمیمی گرفته می شد باید اجرا می‌شد و همچنین در این استا توانست در مورد ماه محرم، بازار و مسائل مختلف تصمیم‌گیری کنند تا کار به این صورت پیش برود. تصمیمات این شورا همانند تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است و به همین دلیل نتوانستم در مقابله با کرونا موفق شویم

رئیس جمهور تصریح کرد: باید تلاش کنیم با توجه به شرایطی که در نظام وجود دارد این هماهنگی‌ها و همراهی ها بیشتر شود. ما در کشورمان حزب نداریم و جای حزب در کشور ما خالی است اما نهادهایی داریم که در برخی کشورهای دیگر وجود ندارد و شکل آنها فرق میکند به همین دلیل هماهنگی‌ها کار سخت‌تر است.

روحانی با بیان اینکه از آغاز دولت تا امروز ما سخت‌ترین شرایط را روبروی خود می‌بینیم، اظهار داشت:  بسیار مهم است ببینیم در ۷ سال گذشته دولت چه خدماتی داشته است و چگونه باید این خدمات را به مردم ارائه دهیم. خدمات ما باید با گذشتگان مقایسه شود.

 وی درباره توازن میان دیپلماسی و قدرت دفاعی ایران،گفت: آنچه مهم است داشتن توانمندی و قدرت در همه بخش‌ها در کشور است. وقتی در محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن رسیدم معنایش قدرت است. قدرت اقتصادی باشد یا سیاسی یا دفاعی همین است. وقتی ما در قدرت دفاعی چیزی بالای اس۳۰۰ تولید کردیم و موشک کروز دریایی را همین هفته قبل رونمایی کردیم. این نشان دهنده افزایش توانمندی است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ارائه قطعنامه علیه ایران آن هم راجع به تحریم تسلیحاتی و اینکه تبلیغ ۴۲ ساله شان این بود که تسلیحات ایران علیه جهان است و آن وقت در همان شورای امنیت فقط یک رای بیاورند این یعنی قدرت ما.

روحانی گفت: بعد از برجام گشایشی در کشور ایجاد شد و آنچه برای ما مهم است آن قدرت ملی است، بخشی اقتصادی، بخشی فرهنگی، بخشی سیاسی و بخشی علمی و بخشی هم دفاعی است. ما باید روزبه‌روز این قدرت ملی را بالا ببریم تا از قبل آن ملت و کشور هم سربلند شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار