کد خبر: ۵۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی با اشاره به اینکه تکلیف افزایش مستمری و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص نشده است، گفت: بازنشستگان سالهاست منتظر اجرای قانون هستند

به گزارش آرانیوز، علی اصغر بیات گفت: در روزهای پایانی سال به سر می بریم و هنوز تکلیف مستمری بازنشستگان مشخص نشده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۳ درصد بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی حداقل بگیر هستند. ادامه داد: حداقل حقوق و مستمری که هیچ تناسبی با تورم موجود جامعه و افزایش سرسام آور هزینه‌های زندگی ندارد. واقعیت تلخی که بسیاری از این افراد را حتی پایین‌تر از میزان خط فقر قرار داده به نحوی که برای تهیه اقلام ضروری زندگی و تأمین مایحتاج اولیه خود در رنج و مشقت هستند و وضعیتی اضطراری دارند.

رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: متأسفانه جمع کثیری از آحاد بازنشستگان و مستمری بگیران به واسطه کاهش قدرت خرید و ضعف معیشت و رفاه به جرگه اقشار آسیب پذیر جامعه می‌پیوندند و با عزت نفس سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند. صداهایی که اگر چه در کارزار حفظ و پاسداری از دستاوردهای نظام اسلامی رسا هستند و در تمامی صحنه‌های دفاع از انقلاب حاضر بوده‌اند سینه سپر کرده‌اند، اما در هیاهوی مناسبات و جریان‌های سیاسی و جزئی و گروهی گم شده‌اند و تنها در مقاطعی خاص و با اهدافی ویژه دیده و شنیده می‌شوند. بدیهی است این قشر نیازمند عزم جدی و عملی مسئولان کشورند تا با تحقق مطالبات قانونی و بر زمین مانده خود به جایگاهی که شایسته آن هستند، برسند.

به گفته بیات، بسیاری از این مطالبات و انتظارات به عنوان حق و با پشتوانه قوانین مصوب مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز از جمله دولت و مجلس شورای اسلامی مطرح هستند. حقوقی که اجرای آنها اگر چه سالهای سال است که بر زمین مانده اما از اهمیت آنها کاسته نمی‌شود.

وی به همسان سازی حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: یکی از این موارد بسیار مهم قانون همسان سازی است. ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی سالهاست که منتظر اجرای این قانون هستند. این حق مهم در کنار سایر حقوق و مطالبات بازنشستگان و مستمری بگیران از جمله ماده ۹۶، ۱۱۱ و قانون الزام برای داشتن حداقل‌های زندگی و رضایتمندی آنها باید هرچه زودتر تعیین تکلیف و اجرایی شوند.

وی گفت: این محقق نمی‌شود مگر با تغییر نگاه و درکی واقع بینانه از شرایطی که بازنشستگان و مستمری بگیران در آن به سر می‌برند.

بیات به مشکلات سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: بازنشستگان و مستمری بگیران به عنوان صاحبان اصلی سازمان تأمین اجتماعی به خوبی بر شرایط نه چندان مطلوب این سازمان از حیث مشکلات گوناگونی که با آنها دست به گریبان و متأثر از سیاست‌ها و شرایط کلان کشور است، واقفند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار