کد خبر: ۵۰۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰

 به گزارش آرانیوز، ساعت ۲:۱۷ بامداد جمعه ۱۷ آبان ماه زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر آذربایجان شرقی و دو شهرستان سراب و میانه را به‌شدت لرزاند.

بر اثر وقوع این زمین‌لرزه ۵ نفر در روستای ورنکش شهرستان میانه جان خود را از دست دادند. همچنین به دنبال وقوع این زلزله که در بیشتر استان‌های شمال غرب کشور احساس شد ۵۸۴ نفر مصدوم شدند و دو نفر نیز در بخش ترکمانچای در چادر به علت گازگرفتگی جان باختند.

بعد از وقوع این زمین‌لرزه مسئولان مختلف دولتی و غیردولتی عازم مناطق زلزله‌زده شدند و بر ضرورت تسریع در امدادرسانی و بسیج امکانات در این مناطق تأکید کردند.

در این زلزله بیش از ۵۰۰۰ واحد مسکونی آسیب دید و عملیات بازسازی این واحدها و احداث واحدهای مسکونی جدید از اوایل آذرماه آغاز شد.

حالا بعد از گذشت بیش از دو ماه از آغاز بازسازی این خانه‌ها و احداث اماکن اسکان دائمی شاهد رشد قابل‌توجه عملیات عمرانی در روستاهای زلزله‌زده دو شهرستان میانه و سراب هستیم.

البته با تمام این اوصاف هنوز نواقص زیادی در منطقه مشاهده می‌شود که نیاز است هرچه سریع‌تر اقدامات لازم انجام شود. به‌خصوص اینکه بارش شدید برف در این هفته‌های اخیر باعث کند شدن روند احداث خانه‌های روستاییان شده و برخی‌ها را نیز با مشکل مواجه کرده است.

 

کسی در چادر زندگی نمی‌کند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی در خصوص برخی شایعات مبنی بر زندگی مردم مناطق زلزله‌زده در داخل چادرها به خبرنگار مهر می‌گوید: همه این‌ها شایعه بوده و صحت ندارد، کسی در چادرها زندگی نمی‌کند و همه زلزله‌زدگان یا داخل واحدهای پیش‌ساخته زندگی می‌کنند و یا خانه‌هایی را برای خود با هزینه دولت اجاره کرده‌اند.

محمدباقر هنربر با اشاره به اینکه تمام مردم مناطق زلزله‌زده و مسئولان برای اتمام احداث واحدهای مسکونی جدید تلاش می‌کنند، می‌افزاید: البته در این روزها و هفته‌های اخیر بارش شدید و بی‌سابقه برف در این مناطق کار را برای مسئولان سخت کرده است.

وی می‌گوید: عملیات بازسازی خانه‌هایی که آسیب جزئی دیده بودند تمام‌شده است و دیگر خانه‌های مسکونی نیز در حال احداث است.

وام به تمامی کسانی که خانه‌هایشان در حادثه زمین لرزه تخریب شده است، تعلق می‌گیرد

وی ادامه می‌دهد: ۲ هزار و ۶۳۶ خانوار زلزله‌زده استان درخواست کمک بلاعوض ۱۰ میلیون تومانی کرده‌اند که از این تعداد ۲ هزار و ۱۳۰ خانوار این کمک بلاعوض اسکان موقت را به‌طور کامل دریافت کرده‌اند.

هنربر با بیان اینکه برای ۳ هزار نفر پرونده تسهیلات معیشتی تشکیل‌شده است، می‌گوید: این وام به‌تمامی کسانی که خانه‌هایشان در حادثه زمین‌لرزه تخریب‌شده است، تعلق می‌گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی ادامه می‌دهد: به‌منظور اسکان دائمی زلزله‌زدگان بتن‌ریزی ۱۰۰ واحد، اسکلت ۴۰ واحد، دیوارچینی ۱۰ واحد و احداث سقف ۱۰ واحد اجراشده است.

اتمام بازسازی خانه‌های مناطق زلزله زده تا تابستان ۹۹

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در خصوص آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده میانه به خبرنگار مهر می‌گوید: تا قبل از شروع بارش‌ها شاهد سرعت بسیار خوبی در مناطق زلزله‌زده سراب و میانه بودیم.

جواد رحمتی ادامه می‌دهد: تلاش می‌کنیم تا سرعت بالای ساخت واحدهای اسکان دائم را به همین شکل ادامه دهیم و خانه‌های مردم و همچنین واحدهای دامی تا تابستان سال ۹۹ به‌صورت کامل و در تمام مناطق زلزله‌زده سراب و میانه به پایان برسد.

وی با تأکید بر اینکه عملیات آواربرداری بیش از دو هزار مسکونی در این مدت انجام شد، می‌گوید: بعد از آواربرداری روند احداث واحدهای مسکونی جدید و ساخت‌وساز برای احداث مسکن بیش از سه هزار خانواری که منزل مسکونی آن‌ها تخریب‌شده بود، آغاز شد.

بعد از آواربرداری روند احداث واحدهای مسکونی جدید و ساخت و ساز برای احداث مسکن برای بیش از سه هزار خانوار آغاز شد

رحمتی با تأکید بر اینکه کسی از مردم در محل اسکان‌های موقت حضور ندارد، اظهار می‌کند: وضعیت همه مردم این مناطق تعیین تکلیف شده است.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس تصمیم دولت ۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای واحدهای شهری و ۴۰ میلیون تومان برای واحدهای روستایی با سود ۴ درصد و همچنین ۱۰ میلیون تومان نیز تسهیلات بلاعوض به زلزله‌زدگان پرداخت شد.

رحمتی می‌افزاید: علاوه بر این تسهیلات ۱۵ میلیون تومان نیز برای تهیه اسباب و اثاثیه مسکن به زلزله‌زدگان پرداخت می‌شود که ۵ میلیون تومان آن بلاعوض است.

پایان عملیات بازسازی تمام واحدهای تعمیری تا اوایل اسفند

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص می‌گوید: در این دو ماه علی‌رغم هوای سرد و زمستانی نیروهای بنیاد مسکن حاضر در مناطق زلزله‌زده سنگ تمام گذاشتند و شاهد کارهای خوبی در این مناطق هستیم

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار