کد خبر: ۴۹۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۲
استیضاح؛ واژه‌ای که شاید بیش از هر چیز دیگری این روزها برای برخی وزرا مدام تکرار می‌شود. مجلسی‌ها طی روزهای اخیر تلاش دارند تا با استفاده از این ابزار، وزرا را به پارلمان بیاورند و از آن‌ها پیرامون مشکلات گوناگون در کشور توضیح بخواهند.

به گزارش آرانیوز(حوزه تهران) وزرا اما می‌کوشند به هر طریقی از زیر بار استیضاح بگریزند. اولین استیضاح اعلام وصول شده در هفته‌های اخیر، استیضاح وزیر کشاورزی بود. استیضاح «محمود حجتی» بیست‌وهشتم آبان ماه امسال توسط تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلید خورد که یکی از محورهای استیضاح ممنوعیت صادرات محصولات مازاد کشاورزی و عدم حمایت از صادرکنندگان بود. مقرر شد حجتی هرچه زودتر در مجلس حضور پیدا کند و استیضاح صورت گیرد اما وزیر کشاورزی ترجیح داد استعفا دهد و به مجلس نرود. چهارم آذر ماه اسدا... عباسی سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس از موافقت حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور با استعفای محمود حجتی خبر داد و گفت: حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نامه‌ای به هیات‌رئیسه مجلس ارائه و در آن اعلام کرد که رئیس‌جمهور با استعفای وزیر جهاد کشاورزی موافقت کرده است. او همچنین خواست تا مجلس نیز طرح استیضاح وزیر جهاد را از دستور کار خود خارج کند. به این ترتیب و بعد از نامه‌ای که معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ارائه داد، هیات رئیسه مجلس نیز طرح استیضاح حجتی را از دستور کار خارج کرد. پس از وزیر کشاورزی، نمایندگان به سراغ وزرای نفت، کشور و آموزش و پرورش رفتند و سلسله استیضاح‌هایی کلید خورد که مشخص نیست هدف از آن‌ها چیست و چرا نمایندگان ناگهان به یاد استیضاح وزرا افتاده‌اند.

نسبت استیضاح‌های سریالی و بنزین
در میان این استیضاح‌ها شاید تنها بتوان استیضاح وزیر کشور را با مسائل اخیر در کشور مرتبط دانست؛ چرا که در دیگر وزارتخانه‌ها مشکلات از گذشته وجود داشته و نمی‌توان چندان ارتباطی میان عملکرد وزیر کشاورزی یا وزیر آموزش و پرورش با اتفاقات روز یافت. یکی از نمایندگان تهران در مجلس معتقد است «نمایندگان مجلس از دولت ناراحتند؛ چرا که در ماجرای اخیر افزایش قیمت بنزین انتظار می‌رفت دستکم مجلس نیز ازاین تصمیم آگاه باشد تا نمایندگان بتوانند به موکلان خود پاسخ مناسب و قانع کننده‌ای بدهند. این اتفاق رخ نداد و اکنون شاهد طرح این استیضاح‌ها هستیم»...

محمدرضابادامچی به«آرمان ملی» می‌گوید: «دراین وضعیت پیچیده کشوردلایل تمایل نمایندگان به استیضاح وزرا را در دو موضوع می‌توان خلاصه کرد: اول اینکه نمایندگان از ناهماهنگی وعدم همکاری مناسب دولت با مجلس گلایه جدی دارند و دوم بحث نیات سیاسی بعضی نمایندگان است که می‌خواهند با استفاده از فرصت به وجود آمده اغراض سیاسی خود را تأمین کنند». او تأکید دارد که «نمی‌توان اغراض سیاسی برخی نمایندگان را دراین موضوع نادیده گرفت، می‌خواهند با دولت تسویه حساب کنند و به همین منظور هرروز یک وزیر را استیضاح می‌کنند». این عضو فراکسیون امید می‌افزاید: «واضح است که برخی وزرا اساساً ربطی به اتفاقات اخیر نداشتند و غرض سیاسی در اقدام به استیضاح آنان مشهود است».

وضعیت پیچیده رحمانی فضلی
اصلاح‌طلبان اما با استیضاح هرکس که مخالف باشند، دست کم با استیضاح وزیر‌‌کشور موافقند. پیشتر دو بار قرار بود که استیضاح او در مجلس مطرح شود اما برخی دست‌های پنهان در هیات رئیسه مانع آن شدند که استیضاح اعلام وصول شود. برخی نمایندگان مدعی بودند که علی لاریجانی مانع استیضاح است اما او در پاسخ به سؤال مصطفی کواکبیان در این باره می‌گفت «طبق آیین نامه عمل کنید». این بار اما بعید است که رحمانی فضلی از اصل استیضاح بتواند فرار کند. نمایندگان مصمم به استیضاح او هستند و به گفته علی‌مطهری، تنها در صورتی که رهبری مستقیما خواستار لغو استیضاح شود، این موضوع کنسل خواهد شد. محمدرضا بادامچی در این باره به«آرمان ملی» توضیح می‌دهد که «عملکرد وزیر کشور در طی هفته‌های گذشته به‌خصوص مسأله بنزین اصلا خوب نبوده و به همین سبب هم او استیضاح می‌شود». او می‌گوید «اگر رحمانی فضلی در موضوع بنزین عملکرد مناسبی داشت و برخی تمهیدات لازم اندیشیده می‌شد، آن بحران عظیم برای کشور به وجود نمی‌آمد». پیشتر برخی دیگر از فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس نیز گلایه کرده بودند که ناهمسویی برخی وزرا با رئیس‌جمهور به‌خصوص در وزارتخانه‌های تأثیرگذار، باعث شده که دولت نتواند بسیاری از وعده‌های انتخاباتی خود را عملی کند و این وزرا به مثابه «ترمزی» برای حرکت دولت عمل کرده‌اند. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر اصولگرایی که در آغاز اعتراضات بنزینی دستور داد اینترنت در کشور به طور کامل قطع شود، این روزها مورد سوال مردم است. حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه اما معتقد است: «جنبه‌های سیاسی و امنیتی استیضاح وزیر کشور پررنگ است و این مجلس نای چنین استیضاحی را ندارد».

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار