کد خبر: ۴۹۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
رئیس‌جمهور گفت: رژیم جدید آمریکا تلاش کرد که موضوع فلسطین را با پول معامله کند و آن را به عنوان معامله قرن نامید اما در این راستا توفیقی بدست نیاورد.

به گزارش آرانیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز در افتتاحیه سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: ایام میلاد باسعادت پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) و فرزند برومندش امام جعفر صادق (ع) و هفته مبارک وحدت را محضر همه حضار گرامی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: همچنین خدمت همه میهمانان عزیز، برادران مسلمان و فرهیخته و اندیشمند که از کشورهای مختلف اسلامی افتخار میزبانی آنان را داریم، خیرمقدم عرض می‌کنم.

رئیس‌جمهور با اشاره به موضوعی که در دستور کار این کنفرانس قرار دارد، تصریح کرد: این موضوع یکی از مهمترین مباحث جهان اسلام است، اگرچه دشمنان ما در طول سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند که موضوع قدس شریف را از موضوع اول دنیای اسلام خارج کنند و به فراموشی بسپارند اما افکار عمومی اسلام و مسلمانان و فرهیختگان این اجازه را به آنان نداده و نخواهند داد.

روحانی بیان کرد: مهمترین نقشه‌ای که در دهه‌های اخیر علیه ما مسلمانان طراحی کرده‌اند، تردید نسبت به موضوع قدرت‌هایی است که با جهان اسلام دشمنی دیرینه دارند و همه تلاش آنان بر این بوده که فراموش کنیم که غرب و در رأس آن آمریکا در طول سالیان دراز چه جنایت‌هایی بر دنیای اسلام روا داشته است.

وی افزود: همه تلاش‌ها بر این مبنا است که فراموش کنیم که سرزمین مقدس فلسطین توسط گروه‌های استعمارگر به تصرف درآمده است و از یاد ببریم که میلیون‌ها مسلمان فلسطینی در منطقه و جهان آواره شده‌اند و از اهمیت آن کاسته شود و اراده مسلمانان مبنی بر اینکه فلسطینی‌ها به سرزمین مادری خود بازگردند، به فراموشی سپرده شود.

آمریکا نتوانست مساله فلسطین را با پول معامله کند

رئیس‌جمهور متذکر شد: آنان تاکنون در این زمینه توفیقاتی به دست آورده‌اند اما خوشبختانه به اهداف شوم خود نرسیده‌اند چرا که می‌خواستند اسرائیل در منطقه، یک کشور عادی و عمومی و مورد پذیرش مردم منطقه و حتی فلسطینیان قرار گیرد؛ حتی رژیم جدید حاکم بر آمریکا تلاش کرد که موضوع فلسطین را با پول معامله کند و آن را معامله قرن نامید و تلاش کردند که قدس شریف را پایتخت اشغالگران قرار دهند اما در این راستا توفیق چندانی به دست نیاوردند.

روحانی تأکید کرد: عدم موفقیت آمریکا و اذنابش در سایه بیداری و هوشیاری دنیای اسلام است و اگر آنان بتوانند نسل جوان ما را از آرمان‌های به حق دور کنند و دشمن را دوست و دوست را دشمن معرفی کنند، در این راه موفق شده‌اند اما امروز هیچ‌کس در دنیای اسلام و منطقه تردید ندارد که هیچ اثر نیکی از استکبار جهانی و آمریکا در منطقه وجود ندارد.

وی یادآور شد: حداقل در سه دهه اخیر هر چه جنگ، کشتار، خونریزی و تشتت در منطقه وجود داشته است، منشأ آن به آمریکا و رژیم صهیونیستی برمی‌گردد که مؤید این مسئله، کشتار مردم افغانستان، عراق و یمن و همچنین ایجاد اختلاف در کشورهای مختلف است که همه این موارد حاکی از توطئه‌های شوم آمریکا در منطقه بوده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آنهایی که می‌گویند آمریکا به دنبال راه‌حل است، موردی را به ما نشان دهند که آمریکا در طول سال‌های گذشته به مردم کدام کشور و کدام منطقه خدمت کرده‌ است و کدام کودتا، جنگ و اختلاف در منطقه را سراغ دارند که منشأ آن، آمریکا و رژیم صهیونیستی نبوده است.

آمریکا دوست منطقه و مسلمانان نیست و نخواهد بود

روحانی اظهار داشت: اولین مسئله مهم در دنیای اسلام این است که این تردید را از ذهن جوانان بزدائیم و به آنان بفهمانیم که آمریکا به عنوان دوست منطقه و مسلمانان نبوده و نخواهد بود.

وی ادامه داد: همان کسانی که قبلاً می‌گفتند که برای نجات مردم کویت و ایجاد امنیت آبراه‌ها به منطقه آمده‌ایم و هواپیماها و واحدهای نظامی خود را برای مبارزه با تروریسم به منطقه آورده‌ایم، امروز به صراحت می‌گویند که هدف ما چاه‌های نفت سوریه است و این جمله صریح را از رژیم حاکم بر کاخ سفید شنیده‌ایم.

رئیس‌جمهور گفت: البته ما می‌دانستیم که هدف آمریکا در منطقه نفت و تاراج منابع مسلمانان است اما هیچ‌وقت این تعبیر را نشنیده‌ بودیم که برخی از کشورها گاو شیرده هستند و ما باید از شیر این گاوها به نفع خودمان استفاده کنیم.

روحانی تصریح کرد: رژیم فعلی حاکم بر واشنگتن و کاخ سفید روشن‌تر و واضح‌تر اهداف خودشان را مطرح می‌کنند اگرچه این اهداف از قبل برای ما روشن بود؛ مبنی بر اینکه آمریکا دشمن دنیای عرب و اسلام است و با مردم فلسطین، آینده فلسطین و نجات آنان، میانه‌ای ندارد.

از اول دشمنی آمریکا با دنیای اسلام و مردم فلسطین برای ما روشن بود

روحانی خاطرنشان کرد: اینکه آمریکا دشمن دنیای عرب و اسلام است و با مردم، آینده و نجات فلسطین میانه ای ندارد برای ما روشن بود اما وقتی اعلام کردند که ما قدس شریف را پایتخت رژیم اشغالی می‌دانیم برای همه ما واضح‌تر و روشن‌تر شد.

وی افزود: آن زمانی که به وضوح نسبت به منطقه سخن گفتند که ما آتش منطقه را شعله ور نگاه می داریم و افتخار کردند که انواع سلاح مدرن را به منطقه سرازیر می‌کنیم، برای ما آشکارتر و روشن‌تر شد که می‌خواهند پول نفت دنیای اسلام را به جیب آنها و خزانه سرازیر شود و سلاح‌های مخرب آنها به منطقه برای کشتار مسلمانان بیاید. هواپیماها، بمب‌ها، هلی‌کوپترها، موشک‌ها، پهپادها به منطقه بیاید تا یمن ویران‌تر شود و مردم مسلمان منطقه سرکوب شود.

وی تاکید کرد: مگر خواسته مردم یمن چیست؟ مگر مردم یمن به فکر تصرف و تجاوز کشور دیگری هستند؟ مگر مردم یمن جز خانه و کاشانه و استقلال و آزادی خود چیز دیگری را طلب می کنند؟ شما از مردم این منطقه چه می‌خواهید؟ شما برای چه در این منطقه سال‌ها حضور پیدا کردید و ناوگان های شما به چه مناسبت در این منطقه حضور دارند؟

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اولین تردید که باید از ذهن نسلامروز  ما زدوده شود این است که آمریکا دوست منطقه و دنیای اسلام نیست و دوم این تردید باید از ذهن‌ها زود شود که حل مسائل منطقه باید توسط مردم منطقه و کشورهای منطقه حل و فصل شود. دیگران نمی‌توانند مشکلی را حل کنند آنها همیشه مشکل آفرین بودند. برای منطقه ما زجر و اختلاف کشتار و خونریزی آوردند.

روحانی گفت: منطقه ما منطقه ما باید توسط کشورهای منطقه اداره شود و اگر بناست فلسطین آزاد شود که باید آزاد شود، باید به دست مسلمانان قهرمان همین منطقه آزاد گردد و به دست مردم فلسطین آزاد شود. هیچ قدرت خارجی و هیچ ابرقدرتی، هیچگاه برای استقلال و آزادی هیچ کشور اسلامی تلاش نکرده است.

وی تاکید کرد: هرگاه ملت‌ها برای سرنگونی طاغوت و برای استقلال و رفاه خود به صحنه آمدند، قدرت‌های بزرگ و آمریکا در برابر ملت‌ها به نفع متجاوزین ایستادند و مگر ما تردید داریم که در انقلاب اسلامی عظیم ایران ما آنگاه که مردم با دست خالی و با شعار به حق و با رهبری امام به خیابان ها آمدند و فریاد استقلال و آزادی سر دادند، آن کشوری که بیش از همه از رژیم غدار گذشته حمایت کرد آمریکا بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در دنیای امروز و شرایط امروز مگر ما تردیدی داریم که اگر مردم عراق به خیابان‌ها می‌آیند برای رفاه خود و هشدار به حاکمان خود و رفع مشکلات خود و کمک به یکدیگر و آبادانی عراق آنها می خواهند موج سواری کنند و حرکت مردمی را به شورش و کشتار تبدیل کنند. آن روز که مردم لبنان به خیابان ها می آیند برای مشکلات اقتصادی خودشان و از حاکمان لبنان می خواهند که مشکلاتشان حل شود، کشوری که می‌خواهد موج سواری کند و این را تبدیل به جنگ داخلی در لبنان کند، آمریکاست.

تردید دشمن بودن آمریکا باید از ذهن ها زدوده شود

روحانی گفت: آیا باز هم نسبت به دشمنی آمریکا نسبت به منطقه حساس خاورمیانه، خلیج فارس و دنیای اسلام تردیدی داریم؟ تردید دشمن بودن آمریکا باید از ذهن ها زدوده شود. معنای این حرف آن نیست که ما می‌خواهیم جنگ نظامی با آمریکا به راه بیاندازیم، ایستادگی و مقابله با دشمن در هر مقطعی شرایط خاص خود را دارد، یک جا با بیان، یک جا با فریاد، یک جا با جنگ، یکجا با مقاومت اما دشمن را دوست دانستن خطای استراتژیک است.

وی ادامه داد: خطای استراتژیک در دنیای اسلام آن زمانی رخ می دهد که برخی ها اسرائیل را دوست خود قلمداد کنند. جای تاسف است که برخی کشورهای اسلامی که باید به نفع دنیای اسلام و ملت خود در برابر دشمنان ملت خود ایستادگی گنندکنند، دست دوستی به سمت اسرائیل دراز کرده‌اند و حتی از امکانات اطلاعاتی اسرائیل علیه ملت های مسلمان و جریان مقوامت استفاده می‌کنند. مشکل از درون خود ماست، باید درون را اصلاح کنیم و باید در درون دنیای اسلام معضلاتی که برای ما ایجاد کرده اند را حل و فصل کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: مهم نیست که یک فرد یا حاکم با رژیم صهیوینستی در رابطه است، مهم بی تفاوتی دنیای اسلام است. اگر حاکمی خودفروخته باشد و خطا کند جای آنچنان تعجب نیست اما سکوت و نظاره گر بودن دربرابر این خطای استراتژیک بعنوان یک معضل بسیار بزرگ برای دنیای اسلام خواهد بود.

ایران در صف مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی است

روحانی خاطرنشان کرد: بدون اغراق و مبالغه و بدون آنکه بخواهم ملتی را بر ملتی ترجیح دهم نباید تردید کنیم که در صف مقدم مبارزه با استکبار و رژیم صهیونیستی جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران است، این به آن معنا نیست که ملت فلسطین در صف مقدم نیست و این به آن معنا نیست که ملت سوریه و عراق و یمن در خط مقدم نیستند اما آن نظامی که بهای بزرگ در طول ۴۱ سال برای ایستادگی خود و دشمنی با آمریکا و صهیونیسم پرداخته، ایران اسلامی است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: همه رهبران و علمای اسلام تلاش می‌کنند اما نمی‌توانیم فراموش کنیم که در رای حرکت قرن اخیر، امام راحل ما بود، او به عنوان فرمانده بزرگ در میدان منطقه دربرابر آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستاد، نباید یادمان برود که ایران تنها کشور اسلامی است که خانه اسرائیلی‌ها و مرکز اسرائیلی‌ها در تهران را به سفارت فلسطین تبدیل کرد. نباید یادمان برود که تمام دنیای اسلام، جنبش های آزادی خواه و گروه‌های مقاومت مورد حمایت دنیای اسلام و جمهوری اسلامی ایران هستند. جمهوری اسلامی ایران پیشتاز در این منطقه بوده است اما می داند که بدون حضور و برادری سایر ملت‌های اسلامی، این نبرد حق با باطل به پیروزی نمی رسد، همه باید در کنار هم قرار بگیریم.

وی ادامه داد: اگر ما بر این نکته تاکید کنیم که پیروزی ملت های بزرگ در طول تاریخ درسایه صبر و مقاومت و اتحاد بوده است و هرگاه که ملتی خسته شد یا هرگاه که تفرقه ای میان امتی ایجاد شد، شکست آغاز شد نباید در این مساله تردیدی داشته باشیم.

روحانی گفت: امیرالمومنین(ع) می فرمایند «هر کجا ملتی دربرابر دشمن مقاومت و ایستادگی و تحمل کرد و صبر خود را از دست نداد، خداوند راه نجات آن‌ها را گشود» سپس فرمودند «اگر در راه حق بایستید و مقاومت کنید به نقطه ای می‌رسید که در خیال و آرزوی شما هم نبوده است» آنها که مقاومت می‌کنند به نقطه‌ای می‌رسند که حتی در آرزو و آمال‌شان هم نبود.

رئیس‌جمهور گفت:این واقعیت انقلاب اسلامی ایران بود، ما به نقطه ای رسیدیم که در خیال و آرزوی ما هم نبود. ملت ایران در مقابل یک رژیم تا دندان مسلح ایستاد و مقاومت کرد اما فکر نمی‌کرد خداوند آن همه پیروزی‌ها، کرامت ها و عزت ها را نصیب او سازد، اما امیرالمومنین به ما می‌گوید که یک ملت پیروزی و مقاوم و یک امتی که توانسته به آرزوهایش برسد، اگر روزی اختلاف و تفرقه در میان آن ها آغاز شود همه کرامت‌ها را از دست خواهد داد.

وی ادامه داد: قران می‌فرماید همان هایی که پیروز شدند و قدرت را به دست آوردند، ببینید پایان کارشان چگونه شد، آن زمانی تفرقه و اختلاف میان آنها آغاز شد و دیگر بین آنها برادری وجود نداشت، هرکجا اختلاف و منازعه آمد و بین دنیای اسلام ایجاد شد، خداوند لباس عزت و نعمت‌ها را از آنها گرفت.

روحانی تاکید کرد: امروز چرا ما دنیای اسلام نمی‌توانیم با قدرت کافی در برابر توطئه‌ها بایستیم؟ عامل همین است که مولای ما بیان می‌کند، آنجایی که اختلاف و نزاع عظمت و کرامت و عزت ما را از بین خواهد برد. امروز راه نجات ما مقاومت است و ما این را تجربه کردیم.

روحانی با اشاره به اینکه ۱۳ آبان سال گذشته با ۱۳ آبان امسال تفاوت بسیار زیادی دارد، متذکر شد: در سال گذشته آخرین فشارها و شدت‌ها از لحاظ اقتصادی و سیاسی بر مردم ما وارد شد اما یکسال گذشت و در ۱۳ آبان امسال تمام شاخص‌ها نشان‌ دهنده آن است که وضع اقتصادی و سیاسی ملت ایران نسبت به سال گذشته به طور فوق‌العاده‌ای رشد داشته است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: برای مثال در ماه شهریور مجموعه تجارت خارجی ما ۶.۶ میلیارد دلار بود اما در ماه مهر یعنی یک ماه بعد مجموعه حجم تجارت خارجی ما ۷.۴ میلیارد دلار شده است که بر این اساس ما هر ماه شاهد یک پیروزی و موفقیت هستیم.

آمریکا قدرتی شکست‌ناپذیر نیست

وی با بیان اینکه بنده در روزهای اخیر به دو استان کشور سفر کردم و شاهد افتتاح طرح‌ها و پروژه‌هایی به ارزش ۱۹ هزار میلیارد تومان بودم، تصریح کرد: این مسئله نشان می‌دهد که صبر و ایستادگی در مقابل بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا می‌تواند ما را به پیروزی برساند و اگر این نمونه را گسترش داده و  به همه دنیا تعمیم دهیم، همه کشورهای اسلامی صبر و ایستادگی را سرلوحه خود قرار دهند و همه در کنار هم باشیم، آمریکا قدرتی نیست که شکست‌ناپذیر باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه قدرت آمریکا امروز از دیروز بیشتر نیست و قدرت ما مسلمانان امروز از دیروز کمتر نیست، ادامه داد: قدرت رژیم صهیونیستی نسبت به گذشته بیشتر نیست اگرچه جنایاتش هر روز از روز قبل بیشتر است و در روزهای اخیر دیدیم که این رژیم سفاک با مردم غزه چه کرد و چگونه با بمباران، مردم بیگناه فلسطین را به خاک و خون کشید.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: اسرائیل قوی‌تر از دیروز نیست، اما فلسطین، لبنان، عراق، یمن، ایران و دنیای اسلام قوی‌تر از دیروز هستند، اما نباید بگذاریم ریب شیاطین در قلوب ما نفوذ کند و اجازه دهیم که در دشمن بودن آمریکا و رژیم صهیونیستی تردیدی در دل مردم ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ما نباید بگذاریم که در دل مردم تردید ایجاد شود که راه‌حل دست ماست و در منطقه باید خودمان مشکلات را حل کنیم، گفت: به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران طرح «صلح هرمز» را در سازمان ملل ارائه کرد و بنده در هفته‌های پیش برای همه رهبران کشورهای منطقه نامه نوشتم و از آنان دعوت کردم که از دشمنی‌ها و اختلافات دست بردارند و بدانند که اسرائیل و آمریکا دوست کسی نیستند اما ما دوست مردم عربستان، کویت، امارات، بحرین و کشورهای منطقه، عاشق ملت فلسطین و گروه‌های مبارز و آزادی‌خواه هستیم.

روحانی با تاکید بر اینکه ما باید به قدرتمان باور داشته باشیم و بر این مسئله واقف باشیم که دشمنانمان همچنان دشمن هستند و دوست ما نشده‌اند، تصریح کرد: عزت و نصرت در دست خداوند است و خداوند به ما وعده داده است که اگر ما مؤمن باشیم، به پیروزی می‌رسیم که در این صورت خداوند به ما عزت و نصرت را عنایت می‌کند.

مشکلات منطقه را خودمان حل می‌کنیم

رئیس‌جمهور بیان کرد: ما در منطقه با وحدت، اتحاد و برادری قادریم مشکلات خودمان را حل کنیم و مشکلات دریای عمان، خلیج‌فارس، تنگه هرمز، موضوع فلسطین و اختلافات میان کشورهای منطقه را خودمان می‌توانیم حل کنیم که شرط اصلی آن، ایمان، صبر، اتحاد، برادری و مقاومت است. اگر در کنار هم باشیم و دست به دست هم دهیم، خداوند پیروزی را به ما عنایت می‌کند.

روحانی خطاب به علما، فرهیختگان و بزرگان دنیای اسلام گفت: امروز بار سنگین بر دوش ما بیش از دیگران است و هرکس عالم‌تر، بارش سنگین‌تر، هرکس آگاه‌تر، مسئولیتش بیشتر و هرکس فهیم‌تر باشد، در برابر نسل جوان پاسخگوتر است و همه ما باید برای آگاهی نسل جوانمان و حضور آنان در میدان مبارزه و وحدت دنیای اسلام تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه امروز زمان شیعه‌هراسی، سنی‌هراسی، ایران‌هراسی و فلان ‌کشورهراسی نیست، اظهار داشت: امروز، روزی است که هراس ما باید از استکبار و صهیونیسم باشد و ما می‌توانیم با آگاهی،بیداری، علم و دانشبرای نسل آینده خود قدرت بیافرینیم و با وحدت خود می‌توانیم عزت را به وجود آوریم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار