کد خبر: ۴۸۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با ارائه برخی توصیه ها از زائران حسینی خواست تا به منظور حفظ سلامت فردی خود توصیه های بهداشتی را رعایت کرده و آنها را جدی بگیرند.

توصیه های بهداشتی که هر زائر حسینی باید آن را رعایت کند

شکرالله سلمان زاده ، درباره آنچه زائران اربعین حسینی باید بدانند و خود را مزم به رعایت آن کنند، گفت: پیش از رفتن به عراق زائرانی که بیماری مزمن همچون دیابت، فشار خون و یا بیماری قلبی دارند به طور حتم به پزشک خود مراجعه کرده و ضمن معاینه با اجازه پزشک عازم سفر شوند.

وی افزود: بیماران داروهای مصرفی خود را به هنگام سفر با خود همراه داشته باشند تا در طول مسیر از آنها استفاده کنند.

سلمان زاده اظهار کرد: موضوع آب و موادغذایی سالم مهم ترین مسئله بهداشتی است که زائرین باید به آن توجه جدی داشته باشند و در طول مسیر به طور حتم از آب و مواد غذایی مطمئن و بهداشتی استفاده کنند وبا تاکید بر مصرف غذای گرم توسط زائران در طول مسیر از آنها خواست تا به هیچ وجه از غذای سرد و مانده استفاده نکنند و غذایی را نیز با خود نبرند.

سلمان زاده با اشاره بر اهمیت استفاده از آب سالم و بسته بندی در طول مسیر پیاده روی تصریح کرد: کسانی که قصد پیاده روی دارند در طول مسیر آب بسته بندی و بهداشتی تهیه و مصرف کنند و به هیچ وجه از آب رودخانه و یا آبی که به شکل غیربهداشتی عرضه می شود ، استفاده نکنند.

 رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان ضمن تاکید بر مصرف نکردن سبزیجات و کاهو یادآور شد: مصرف آن دسته از میوه هایی که پوست آنها کنده می شود آن هم با رعایت نکات بهداشتی توصیه می شود.

سلمان زاده گفت: در طول دوره پیاده روی کسانی که همچون بیماران دیابتی مستعد زخم پا هستند در طول مسیر باید استراحت کافی داشته باشند  و از کفش مناسب و طبی استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بارش های پاییزی که در سال های اخیر برای هموطنان مشکل تنفسی ایجاد کرده است، افزود: در صورت مواجه با بارندگی زائرین ضمن رعایت نکات لازم، سعی کنند در محیط های مسقف و سربسته قرار بگیرند و در زیر باران نمانند، کسانی که مشکلات تنفسی و آسم دارند به طور حتم باید ماسک و داروهایشان را به همراه داشته باشند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان در ادامه بر رعایت چند مورد دیگر ، تاکید و توصیه کرد: زائران باید از ظروف مخصوص غذای گرم و لیوان های یکبار مصرف کاغذی ، پرهیز از خوردن غذاهای حساس همچون سالاد اولویه و شیر برنج و به طور کلی غذاهای که در آنها شیر و تخم مرغ استفاده می شود، استفاده از شیر داغ و جوشیده برای استفاده در طول مسیر پیاده روی، مصرف سبزی هایی که به شستشوی بهداشتی آنها اطمینان دارند، استفاده از دوغ و ماست پاستوریزه و بسته بندی شده به جای مصرف دوغ و ماست محلی، مصرف و به همراه داشتن آبلیمو و لیمو از سوی زائران به منظور جلوگیری از ابتلاء به مسمومیت غذایی، شستشوی دست ها قبل و بعد از هر وعده غذایی به مدت ۶۰ ثانیه و به روش درست و صحیح به منظور مقابله با بیماری آنفولانزا و به همراه داشتن ژل ضدعفونی کننده دست ها از سوی زائرانی که قصد عزیمت به عراق و شرکت در پیاده روی اربعین را دارند.

سلمان زاده افزود: در مورد بیماران تنفسی چنانچه در طول مسیر دچار مشکلی شدند به نزدیکترین پایگاه سلامت اطلاع دهند ضمن آنکه از کسانی که عطسه و سرفه می کنند با فاصله ۲ متری حرکت کنند در شب ها نیز در موکب هایی که دارای تهویه مناسب هستند، استراحت کنند.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار