کد خبر: ۴۵۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵
در آستانه سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، جمعی از جهادگران جهاد دانشگاهی به همراه مسئولان وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از دانشگاهیان پیش از ظهر امروز با حضور در مرقد امام خمینی (ره) با آرمان‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری تجدید میثاق کردند.

تجدید میثاق دانشگاهیان با آرمان‌های امام خمینی(ره)

به گزارش آرانیوز، در آستانه سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، دانشگاهیان و جهادگران جهاد دانشگاهی با حضور در حرم امام (ره) بر همبستگی و پیوند خود با آرمان‌های انقلاب اسلامی تأکیدی دوباره کردند.

این مراسم با حضور حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، منصور غلامی وزیر علوم، طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، زمانی رئیس دانشگاه پیام نور، لله گانی مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و جمعی از مدیران حوزه‌های فرهنگی و آموزشی و پژوهشی جهاد دانشگاهی به همراه رؤسا و معاونان برخی دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی به همراه جمعی از دانشگاهیان در مرقد مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد و حاضران ضمن نثار گل با آرمان‌های معمار انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

در این مراسم همچنین میثاق‌نامه دانشگاهیان با امام راحل (ره) توسط محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قرائت شد.

در متن میثاق‌نامه دانشگاهیان آمده است:

"سلام بر تو ای روح خدا، ای عبد صالح، ای پیرو راستین حضرت رسول (ص) و آل رسول (ص)

سلام بر تو ای ابراهیم زمان، ای یگانه دوران، سلام بر تو ای امام

اکنون که در این ماه مبارک رمضان در محضرتان ایستاده‌ایم، چهل سال است که از پیروزی و غلبه استقلال و آزادی بر وابستگی و خفقان می‌گذرد. پیروزی و موفقیتی که در سایه عنایت حضرت حق و رهبری و هدایت شما و همراهی مردم سرافراز ایران اسلامی به دست آمده و تا امروز ادامه یافته است.

ای بزرگ معمار عزت و افتخار ملت ایران، هرچند که سی سال از سفر ملکوتی‌تان می‌گذرد، اما همانطور که خلف صالح‌تان و رهبر فرزانه‌مان فرموده‌اند، راه نورانی‌تان را مو به مو دنبال کرده‌ایم و از این پس هم دنبال خواهیم کرد و در راه سربلندی جمهوری اسلامی، این میراث گرانقدرتان بیش از پیش تلاش خواهیم کرد.

اما امروز ما دانشگاهیان همچون سال‌های گذشته در این مکان مقدس با قصد قربت آمده‌ایم تا سند استواری خود را بر میثاق ابدی خویش با شما عرضه نمائیم. باشد که این حضور در این محفل الهی پذیرفته شود.

امروز مجدداً پیمان می‌بندیم که خط امام را آنگونه که بوده و هست و بدون تحریف و تغییر ادامه دهیم و یادآوری می‌شویم که:

۱. باور داریم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) فرزند راستین و جانشین برحق و شایسته شماست که اطاعت از او همان اطاعت از خدا و رسول خداست و این اطاعت سرانجامی چون خیر و سعادت برای ما و ایران عزیزمان نخواهد داشت. از همین رو رهنمودهای آن فرزانه حکیم را در همه حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سرلوحه کار خویش قرار داده و با بازخوانی تجربه‌های ارزشمند چهل سال گام اول انقلاب اسلامی و تدوین و تدریس راه‌های چگونگی طی کردن راه اعتلای کشور در محیط علمی دانشگاه‌ها مسیر استقلال ملت عزیزمان را سرعت و قدرت خواهیم بخشید.

۲. باور داریم یگانه راه پیشرفت و عزت ایران اسلامی همچون که به محک تجربه آموخته‌ایم، راه اتکا به خداوند متعال و اتکا به توانمندی خود و ظرفیت‌های بی‌شمار ایران بزرگ است که در کلمه مقدس «مقاومت» تبلور می‌یابد و راه‌های دیگر همواره سرابی بیش نبوده و نیست و تجربه اخیر برجام به خوبی نشان می‌دهد که استکبار جهانی اعم از آمریکا و اروپا غیرقابل اعتماد و عهدشکن و زیاده‌خواه بوده و هستند که هیچ‌گاه نخواسته‌اند حقوق ملت بزرگ ایران اسلامی را به رسمیت بشناسند. برجام یک توافق بین‌المللی است که توسط دولت آمریکا نقض شده و توسط دولت‌های اروپایی در حد یک توافق روی کاغذ باقی مانده است. از این رو با قدرت در کنار دولت ایران اسلامی می‌ایستیم و با تمام توان تلاش می‌کنیم تا سلاح تحریم دشمن را با افزایش شتاب علمی کشور و رونق اقتصاد دانش بنیان، کم‌اثر و به حول و قوه الهی بی‌اثر کنیم.

۳. باور داریم همانطور که در بیانیه گام دوم توسط رهبر حکیم نظام اسلامی خلف صالح شما تصریح شده است، «دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است». از این رو همت می‌گماریم تا در راستای تحقق نخستین مطالبه ولی فقیه در گام دوم انقلاب اسلامی، در عرصه علمی با احساس مسئولیت بیشتری نسبت به گذشته، جهاد علمی را سرلوحه امور خود قرار دهیم و با رویکردی جهادی در زمینه علم و پژوهش، راه دانشمندان شهیدی همچون چمران، علی‌محمدی و شهریاری را با غرور و افتخار ادامه دهیم.

۴. باور داریم که در جهان امروز جنگ واقعی، جنگ اراده‌هاست و هر کس بتواند در دستگاه محاسباتی طرف مقابل اختلال ایجاد کند و اراده طرف مقابل را سست کند، پیروز میدان است. از این رو ما استادان دانشگاه و کارگزاران عرصه علم کشور که فرزندان معنوی پیر جماران و شاگردان درس «ما می‌توانیم» خمینی کبیر هستیم، پیمان می‌بندیم تا با تبیین دستاوردهای گران‌سنگ چهل ساله انقلاب اسلامی، در تحقق «ما می‌توانیم» روح امید و امیدواری و اعتمادبه‌نفس ملی را به عنوان شاه‌کلید جنگ اراده‌ها در دانشجویان و جوانان نسل سوم ایجاد و تعمیق ببخشیم.

۵. در آخر باور داریم که دانشگاه‌های ما ظرفیت آن را دارد که با تربیت انسان‌های الهی، آرزوهای خمینی کبیر و آرمان‌های خامنه‌ای عزیز را در پرورش جوانان انقلابی همچون حسن باقری‌ها و احمدی روشن‌ها و حججی‌ها برعهده گیرند. از این رو در جوار معمار عزت و استقلال ایران اسلامی در عصر حاضر با خدای خود پیمان می‌بندیم که تمام هم و همت خویش را صرف پرورش جوانان انقلابی به عنوان محور تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی کنیم.

باشد تا به خواست الهی ملت شایسته‌مان طعم شیرین تحقق دولت اسلامی و جامعه اسلامی را بچشد و به حول و قوه الهی به الگویی ستودنی برای همه ملت‌های عالم بدل شود.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته"

مسئولین امانتدار دستاوردهای انقلاب اسلامی باشند

حجت الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در مراسم تجدید میثاق دانشگاهیان با آرمان‌های بنیان‌گذار انقلاب اسلامی بر نقش مهم و سنگین مسئولین در حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: امام خمینی (ره) دانشگاهیان را محور تحولات جامعه می‌دانند و بنابراین باید از دستاوردهای انقلاب اسلامی به منظور دستیابی به اهداف بلند ترسیم شده انقلاب امانتداری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری این نوع مراسمات فرصت خوبی برای بازخوانی آنچه را که امام (ره) ما را به آن دعوت کرد، به شمار می‌رود، گفت: شهید مطهری در توصیف شخصیت امام خمینی تاکید می‌کند من چهار بخش از ایمان را در ایشان دیدم؛ ازجمله ایمان به خدا و ایمان به راهی که انتخاب کرده بود؛ ایشان همچنین به مقاومت و حرکت در مسیر نورانی دین و تسلیم نشدن ایمان داشت. در واقع هدف امام در انقلاب یک هدف کوتاه مدت نبود و ایشان آینده بلندمدتی را برای انقلاب اسلامی ترسیم کرده است.

حجت‌الاسلام رستمی در ادامه تصریح کرد: ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و در تمام دوران سختی نیز لحظه‌ای از کاهش و کمرنگ شدن اهداف انقلابی را در ایشان نمی‌بینیم. در واقع امام با ترسیم اهداف بلند مدت تاکید می‌کنند باید مقدمه‌سازی برای ظهور را فراهم کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همچنین خاطرنشان کرد: ما مشاهده می‌کنیم که در بدترین و سخت‌ترین شرایط که اوایل انقلاب با تحریم جدید نفتی، کاهش بودجه، خیانت مرتجعان منطقه و حضور رسمی نظام سلطه در جنگ و … نیز امام خمینی (ره) لحظه‌ای از آرمان‌های خود دست نکشیدند و حتی در پیام‌هایی که قبل از صدور قطعنامه و بعد از آن تاکید کردند عنوان می‌کنند که ما دنبال این هستیم که از ناقوس کلیساها فریاد مرگ بر آمریکا شنیده شود. بنابراین اینها نمونه‌های بارز هدفگذاری‌های بلند مدت امام خمینی (ره) است.

حجت‌الاسلام رستمی با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) همواره بر امانتداری مسئولین نسبت به نظام و مردم تاکید داشتند، گفت: ایشان انقلاب اسلامی را امانت بزرگی می‌دانند که در اختیار مسئولین قرار داده و مسئولین باید به این امانت بزرگ واقف باشند. بنابراین این طعمه نیست بلکه امانت است و مردم نیز از دیدگاه امام خمینی (ره) ولی نعمت مسئولین هستند. به همین جهت امانتداری سنگین‌ترین وظیفه مسئولین امروز است.

وی همچنین بر تاکید بر حفظ هویت دینی انقلاب اسلامی به عنوان یکی دیگر از آرمان‌های امام خمینی اشاره کرد و گفت: این حتی لحظه‌ای کمرنگ شدن این هویت را نمی‌پذیرد و بر همگان واجب می‌داند که در پیرو الگوهای دینی و الگو کردن انبیا الهی در ترسیم و اهداف آینده تلاش کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: موضوع فرهنگ و پایه گذاری آن یکی دیگر از محورهای اصلی امام خمینی (ره) می‌باشد که همواره بر تقویت فرهنگ مبتنی بر هویت دینی در جامعه تاکید دارد و این دین مداری با توجه به مرگ معنویت در جهان امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. به گونه‌ای که امام معنویت در ایران را زنده و همه مسلمانان را به بازگشت به دین دعوت می‌کند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) دانشگاه‌ها را محور تحول جامعه می‌داند گفت: امام همواره جوانان را به حرکت در مسیر علم و دانش دعوت می‌کند و این محور اصلی مسئولیت دانشگاهیان می‌باشد.

دانشگاهیان بر پیمان انقلابی خود ایستاده‌اند

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم نیز در مراسم تجدید میثاق دانشگاهیان با امام راحل، با تاکید بر اینکه دانشگاهیان پای آرمان‌های خود با امام راحل ایستاده‌اند، گفت: تلاش می‌کنیم ضمن تقویت توانمندی‌های علمی خود، با تکیه بر حل نیازهای جامعه و مشکلات مردم مرزهای دانش را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه ما دانشگاهیان همچنان پای میثاقی که با بنیانگذار انقلاب اسلامی بسته‌ایم، ایستاده‌ایم، اظهار کرد: خواسته و هدف امام خمینی (ره) چیزی جز تحقق اسلام نیست بنابراین دانشمندان، اساتید، فرهیختگان و اندیشمندان نیز برای تحقق این خواسته بنیانگذار انقلاب اسلامی بر روی قول خود ایستاده‌اند. در واقع امام از آنها قول گرفته است که در راستای رفع ظلم، کمک به مظلوم و مقابله با ظالم حرکت کند و بخش مهم تحقق این امر به حفظ تفکر و اندیشه انقلاب اسلامی بر می‌گردد.

وی در ادامه تصریح کرد: حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی در شرایطی که در معرض انواع تهاجمات و دسیسه‌ها به منظور کمرنگ کردن اثرات این انقلاب قرار گرفته‌ایم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع این آرمان‌ها در دل مردم به خصوص مردم ایران، در سایه انقلاب اسلامی به خیزش عملی و فکری عمیق نیاز دارد. لذا وظیفه ما عمل مستمر و عمیق آرمان‌های امام (ره) است. به گونه‌ای که آحاد مردم در کشور وظیفه دارند در راستای تحقق اهداف انقلاب حرکت کنند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: با توجه به پدیده تغییر نسل‌ها، وظیفه ما این است که بتوانیم این امانت را از طریق اساتید، دانشمندان، پژوهشگران و … به نسل‌های جدید به خوبی انتقال دهیم و این به عنوان یک وظیفه بزرگ برای کسانی که دلشان برای انقلاب می‌تپد قرار داده شده است.

دکتر غلامی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مراکز علمی ما به طور مرتب و به شکل صحیح و پویا گسترش یافته‌اند و دستاوردهای قابل عرضه زیادی در سطح جهان داشته و داریم، گفت: مقاومت مردم ایران تا کنون توانسته اثرگذار باشد و علت آن نیز تکیه و اعتمادی است که به حوزه علم و دانش شده است.

وی با تاکید بر اینکه در تجدید پیمان امروز با امام تاکید کنیم که ما دانشگاهیان تک تک وظایف‌مان را با قدرت، نگاه به آینده اعم از توسعه علم، دانش و گسترش مرزهای علمی پیش برده‌ایم و تلاش داریم این مسیر رویکرد حل مسائل و مشکلات پیش روی مردم و جامعه ادامه پیدا کند.

انتهای پیام

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار