کد خبر: ۱۰۹۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
دانشجو در کنار وظیفه مطالعه دروس تحصیلی و تخصصی خود باید به کتاب‌های دیگری نیز بپردازد که در حوزه‌های دیگر نیز تخصص پیدا کند.

از نظر رهبر انقلاب کتاب‌های چه کسی را بخوانیم؟

به گزارش آرانیوز،  دانشجو مهم است و کسب دانش، مهم دانشجو؛ این دانشجو نباید تنها به رشته‌ای که در دانشگاه می‌خواند بپردازد بلکه باید در کنار سیر مطالعه دروس تخصصی خود، کتاب‌های دیگری را هم جزو برنامه مطالعاتی خود قرار دهد. البته این تنها مختص به دانشجو نیست، بلکه برای طلاب حوزه علمیه و حتی دانش آموزان و عموم مردم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

بی‌شک مطالعه کتاب یکی از پله‌های رسیدن به موفقیت در هر زمینه‌ای است. اما از این که بگذریم چه کتابی بخوانیم!

شاید سوال دانشجویان این باشد که: «من دانشجو در کنار درس‌هایم چه بخوانم؟». دانشجو در کنار وظیفه مطالعه دروس تحصیلی و تخصصی خود باید به کتاب‌های دیگری نیز بپردازد که در حوزه‌های دیگر نیز تخصص پیدا کند.

اما چه کتابی بخوانیم؟

این سوال را یک فقیه، مجتهد، عالم و اهل مطالعه جواب داده است. کسی که وقتی در دیدارهای اقشار مختلف، کتاب‌هایی که در آن حوزه خوانده را شرح می‌دهد، بسیاری مبهوت می‌مانند. مانند مطالعه کتاب "داروهای سرطان" توسط ایشان که باعث تحسین اساتید در دیدار فعالان حوزه‌ی علم و فناوری شد!

 

 

 

بله، آیت الله خامنه‌ای؛ ایشان کتب استاد شهید مطهری را پیشنهاد داده‌اند و در این باره فرموده‌اند: «از اول سال مثل یک درس، هر روزى یک ساعت بنشینند کتاب‌هاى آقاى مطهرى را شروع کنند به خواندن، این را بخوانند تمام کنند بعدیش را بخوانند، بخوانند بخوانند تا این پنجاه، شصت تا چقدر کتاب ایشان الان ازشان چاپ شده، همش را بخوانند. من خیال مى‌کنم هر کدام از این‌ها یک مشعل نورى خواهند شد، البته به شرطى که پایه‌ سواد لازم و علمى لازم را داشته باشند. خیلى مطلب توى کتاب‌هاى ایشان هست انصافا، واقعا چقدر وجود ایشان مبارک بوده.» دیدار با اعضاى ستاد بزرگداشت دهمین سالگرد شهید مطهرى،  ۱۳۶۸/۰۲/۰۳

اما این وجود مبارک یعنی آقای مطهری چه کتا‌ب‌هایی را برای ما به یادگار گذاشته است؟

اگر بخواهیم به صورت موضوعی آثار شهید مطهری را دسته‌بندی کنیم، اصول عقاید، فلسفه، تاریخ، سیره معصومین، فقه و حقوق، اخلاق و عرفان، اجتماعی سیاسی و تفسیر از جمله عناوین این دسته‌بندی است که  تعداد کتب‌های ایشان به بیش از 70 عنوان می‌رسد؛ البته برخی از آثار ایشان متعلق به زمان حیات اوست و مابقی بعد از شهادت ایشان منتشر شده است.

عدل الهی، علل گرایش به مادیگری، انسان و ایمان، جهان بینی توحیدی، مدیریت و رهبری در اسلام، امدادهای غیبی در زندگی بشر, توحید، نبوت، امامت و رهبری، معاد، خدمات متقابل اسلام و ایران، جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام، سیری در نهج‌البلاغه، حماسه حسینی و رهبری نسل جوان برخی از کتب استاد شهید مطهری هستند.

اما چطور این کتاب‌ها را بخوانیم؟

کتاب‌های ایشان زیاد است و موضوعات متفاوت، برای همین شاید سوال پیش بیاید که چگونه بخوانیم؟

رهبر معظم انقلاب در این باره به ما راهنمایی داده‌اند: «کتاب‌هاى آقاى مطهرى را [از] اول تا آخر فهرست‌بندى کنند. یک فهرستى از کتاب‌هاى آقاى مطهرى، از مطالب کتاب‌هاى آقاى مطهرى استخراج کنند؛ چون مرحوم شهید مطهرى، درباره‌ مثلا توحید یا درباره‌ انسان، یا درباره‌ قیامت، در 10 جا ممکن است بحث کرده باشد و این بحث‌ها مى‌تواند مکمل یکدیگر باشد. کسانى همت کنند این بحث‌ها را استخراج کنند تا نظریه‌ ایشان در باب مثلا انسان، یا در باب تاریخ، یا در باب توحید، یا در ابواب گوناگون از قبیل این، مشخص بشود. این توصیه‌ به جوان‌ها.» ۱۳۶۱/۰۲/۰۷

اصول و عقاید، فلسفه، تاریخ، سیره معصومین، فقه و حقوق، اخلاق و عرفان، اجتماعی و سیاسی و تفسیر را می‌توانید فهرست‌های این سیر مطالعاتی در نظر بگیرید که کتب استاد را در این باب‌ها تقسیم بندی کنید.

مثلا امروز کتاب‌های استاد را فهرست‌بندی کردم و مطالعه ‌آن‌ها را آغاز و تسلط بر روی مطالب را به اتمام رساندم. حالا چه کنم؟ آیا فقط باید برای خودم بخوانم؟ خیر! حالا نوبت این است که مطالب را به حراج بگذاری تا مشتری جذب شود، مشتری که با بحث‌های گرم این موضوعات مشتاق به خواندن کتب شهید می‌شود و حتی برای استحکام نظریه‌های خودتان هم خوب است.

دقیقا همان چیزی که آیت الله خامنه‌ای فرموده‌اند: « اگر فرضا در هر سال از سال‌هاى آینده، به مناسبت دوازدهم اردیبهشت که روز شهادت آقاى مطهرى است، موضوعى از افکار و آثار ایشان مورد توجه نقادانه قرار گیرد؛ یعنى حسابى نقد شود، دلایل و وجوهش ذکر گردد، همه‌ دقایق مورد نظر ایشان بیان شود و اگر کسى احیانا مى‌تواند با نظرى آنها را تکمیل کند، آن نظر هم ذکر شود، تا اگر در بعضى از نظرات، بر ایشان اشکالاتى وارد کردند، آن فرد بتواند با مطرح کردن آن نظرات، از نظر ایشان دفاع کند؛ و خلاصه یک حرکت نقادانه‌ علمى روى کارهاى ایشان انجام گیرد که منتهى به استحکام هر چه بیشتر نظراتشان گردد، چنین حرکت علمى‌اى، یک مقطع براى کار علمى خواهد بود. البته بنده در سال‌هاى گذشته هم، پیشنهادهایى در مورد کار علمى در ارتباط با آثار ایشان داشتم که شاید پاره‌اى از آن پیشنهادها مورد توجه واقع شده و تحقق پیدا کرده است. اما امروز عرض من این است که افکار ایشان را به میدان بیاوریم.»

پس خلاصه‌ی این راه این چنین شد:

1_ فهرست‌بندی آثار استاد شهید مطهری
2_ مطالعه آثار استاد در کنار درس‌های روزانه

3_ کرسی‌های نقد و بررسی موضوعات کتاب‌ها

پایان پیام/

نظرشما
پربازدیدها