کد خبر: ۹۶۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
رئیس اداره امور عشایری خلخال:
خلخال- رئیس اداره امور عشایری شهرستان خلخال گفت: تاکنون ۲۵۰ کیلومتر راه دسترسی به ییلاقات عشایر احداث شده که همه ساله قبل از آغاز کوچ بهاره عشایر این راه‌ها مرمت و بهسازی می‌شوند.

۲۵۰ کیلومتر راه دسترسی به ییلاقات خلخال احداث شده است

به گزارش آرانيوز سعید زهتابی اظهار کرد: جمعیت عشایری ولی نعمتان و حافظان ارزش‌های ملی، قومی و امنیت مرزها در منطقه هستند.

وی با اشاره به اینکه خدمات‌رسانی به جامعه روستا و عشایر خدمتی مقدس است، تصریح کرد: غیور مردان عشایر حافظان بی‌ادعای مرزها هستند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این نقش آنها به ویژه در دوران دفاع مقدس برجسته‌تر نمود یافته است.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان خلخال وضعیت عشایر این شهرستان از لحاظ مراتع را یادآور شد و گفت: از مجموع ۲۱۲ هزار هکتار از مراتع این شهرستان، بیش از ۶۵ هزار هکتار مورد استفاده احشام عشایر این شهرستان قرار دارد.

زهتابی با گرامیداشت سالروز روستا و عشایر افزود: یک‌هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر با جمعیتی بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در ۳۰ قشلاق و ۵۲ ییلاق سه بخش مرکزی، شاهرود و خورش‌رستم این شهرستان به صورت فصلی اسکان و جابجا می‌شوند.

وی استمرار خدمات‌رسانی به عشایر در طول سال را یادآور شد و خاطرنشان کرد: نه تنها در ایام کوچ عشایر ادارات و دستگاه‌های مرتبط زمینه کوم و نقل مکان عشایر را به صحت و سلامت کامل انجام می‌دهند بلکه در طول سال خدمات متعدد با این جامعه را شاهد هستیم.

زهتابی به وجود بالغ بر ۶۷ هزار و ۵۰۰ واحد دامی عشایر این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: این واحد دامی سالانه بیش از ۳۹۰ تن گوشت قرمز، ۳۸ تن الیاف دامی، یک‌هزار و ۵۹۰ تن شیر و ۲۰۰ تن پنیر تولید می‌کنند و نقش مهمی در تأمین محصولات دامی منطقه ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به پراکندگی عشایر خلخال در سه بخش خورش‌رستم، مرکزی و شاهرود و کوهستانی بودن منطقه اضافه کرد: تاکنون ۲۵۰ کیلومتر راه دسترسی به ییلاقات عشایر احداث شده که همه ساله قبل از آغاز کوچ بهاره عشایر، این راه‌ها مرمت و بهسازی می‌شوند.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان خلخال از اجرای طرح‌های جدیدی برای ارتقای سطح زندگی عشایر شهرستان خبر داد و بیان کرد: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به جایگزینی سوخت‌های فسیلی به جای چوب‌های جنگلی، اجرای سامانه هوشمند و صدور کارت برای عشایر، تأمین تانکر ذخیره آب شرب و پنل خورشیدی، راه‌اندازی شرکت تعاونی مستقل عشایر و توزیع سبوس جو و آرد در بین عشایر این شهرستان اشاره کرد.

نظرشما
پربازدیدها