کد خبر: ۹۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
مدیر سد زاینده رود:
اصفهان- مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده‌رود گفت: ذخیره سد زاینده رود به ۱۹۴ میلیون مترمکعب رسیده که حاکی از کسری ۸۴ درصدی ظرفیت این سد در آستانه سال آبی جدید است.

ذخیره سد زاینده‌رود به ۱۹۴ میلیون مترمکعب رسید

سید مجتبی موسوی نائینی در گفت‌وگو با آرانیوز با اشاره به اینکه ذخیره سد زاینده‌رود امروز به ۱۹۴ میلیون مترمکعب رسید، اظهار داشت: ورودی به سد هم اکنون ۱۱ مترمکعب بر ثانیه و خروجی از آن ۲۵ مترمکعب بر ثانیه است.

وی به وضعیت آبگیری این سد در سال آبی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: ورودی آب به سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۰) تا هجدهم شهریور ۱۴۰۱ در مجموع ۹۶۰ میلیون مترمکعب بوده است در حالی که این سد در مدت مشابه سال گذشته ۷۴۱ میلیون مترمکعب و در بلندمدت (۵۱ ساله) یک میلیارد و ۳۴۶ میلیون مترمکعب ورودی داشت.

وی با بیان اینکه ورودی به سد زاینده رود از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش دارد، اضافه کرد: ورودی سد زاینده رود در سال آبی کنونی نسبت به مدت مشابه بلند مدت ۲۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

کاهش ۷۵ درصدی ذخیره سد زاینده رود در مقایسه با بلندمدت

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود ادامه داد: حجم آب خروجی از این سد مخزنی از ابتدای سال آبی تاکنون ۹۹۲ میلیون مترمکعب است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۶۵۲ میلیون مترمکعب و در مشابه بلندمدت یک میلیارد و ۳۰۳ میلیون مترمکعب بوده است.

موسوی نائینی با اشاره به اینکه خروجی از سد زاینده رود امسال نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: خروجی سد در مقایسه با مدت مشابه بلند مدت ۲۴ درصد کاهش نشان دارد.

وی با بیان اینکه ذخیره سد زاینده رود در سال گذشته چنین روزی ۲۴۸ میلیون مترمکعب و در بلند مدت مشابه ۷۸۱ میلیون مترمکعب بوده است، خاطرنشان کرد: ذخیره فعلی سد زاینده رود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد و نسبت به بلند مدت ۷۵ درصد کاهش دارد.

۸۴ درصد از ظرفیت سد زاینده رود خالی است

مدیر بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود با بیان اینکه ۱۶ درصد از ظرفیت سد زاینده رود هم اکنون پرشدگی دارد، اضافه کرد: در حال حاضر ۸۴ درصد سد خالی است.

موسوی نائینی با اشاره به وضعیت کسری مخزن سد زاینده رود در آستانه سال آبی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲، بر مدیریت مصرف در همه بخش‌ها اعم از شرب و بهداشت، کشاورزی و صنعت تاکید کرد.

۹۳ درصد بارش‌های یک سال زراعی کامل در کوهرنگ دریافت شد

 میانگین بارشی در سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده رود (کوهرنگ) از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۰) تا ۱۹ شهریور امسال یک هزار و ۲۶۵ میلیمتر است در حالی که مدت مشابه سال زراعی گذشته میانگین بارش‌ها در این منطقه ۸۲۱ میلیمتر و میانگین بلند مدت یک هزار و ۳۵۶ میلیمتر بوده است.

مقایسه میانگین بارش‌های امسال با مدت مشابه سال گذشته حاکی از افزایش ۵۴ درصدی بارش‌ها در سرشاخه اصلی حوضه زاینده رود است. با وجود این میانگین بارش‌های امسال در مقایسه با بلندمدت همچنان ۷ درصد کاهش نشان می‌دهد و این منطقه ۹۳ درصد بارش از سال زراعی کامل را تاکنون دریافت کرده است.

سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است. این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار