کد خبر: ۹۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر از اجرا طرح جامع کنترل سیلاب در منطقه شبانکاره دشتستان خبر داد و گفت: این طرح در آستانه تکمیل است با سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد تومان ساخته شده و تا مهرماه امسال تکمیل و قابل بهره‌برداری است.
۱۲ میلیارد تومان برای اجرا طرح جامع کنترل سیلاب بوشهر تخصیص یافت

به گزارش آرانیوز از دشتستان، جمشید تویل صبح امروز در بررسی روند اجرایی ‌طرح کنترل سیلاب در منطقه شبانکاره دشتستان با اشاره به اینکه روند ساخت 5 سد در استان بوشهر تسریع یافته است اظهار داشت: سد دالکی، باغان، دشت پلنگ، باهوش، خاییز از جمله سدهای استان است که تکمیل آنها نقش تاثیرگذاری در توسعه و پیشرفت استان در اجرا طرح‌ها دارد.

وی به  طرح کنترل سیلاب شبانکاره دشتستان پرداخت و تصریح کرد: این طرح با هدف کنترل سیلاب و کاهش خسارات به اراضی کشاورزی، ساختمان‌های مسکونی، تأسیسات زیربنایی و شبکه‌های آبیاری در سال 1398 آغاز شد.

تویل، حجم کنترل سیلاب این طرح را افزون بر 300 هزار مترمکعب دانست و خاطر نشان کرد: پیک سیلاب کنترل سیلاب شبانکاره دشتستان به صورت کنترل شده و از طریق لوله‌های تعبیه شده در بدنه تخلیه می‌کند.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: این بند از نوع بتنی غلتکی و حجم عملیات بتنی آن 9 هزار و 500 مترمکعب است که شامل بدنه، حوضچه آرامش و سرریز است.

وی اعتبار این پروژه را 12 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: پیشرفت این پروژه هم اکنون 95 درصد است و بر اساس برنامه‌ریزی، در پایان مهرماه و پیش از شروع بارندگی‌های پاییز، امکان کنترل سیلاب‌ها را دارد.

تویل با اشاره به سیمای طرح جامع کنترل سیلاب در مسیل‌های شبانکاره اظهار کرد: ویژگی زمین‌شناسی و اقلیمی جنوب رشته کوه زاگرس، بخش شبانکاره را به منطقه ای مستعد سیلاب تبدیل کرده و به همین منظور مطالعات جامع کنترل سیلاب در این منطقه انجام شده است.

وی افزود: نتایج مطالعات بیانگر ضرورت ساخت 18 سازه کنترلی و ذخیره‌ای در منطقه شبانکاره دشتستان است و بر اساس اولویت‌بندی انجام شده 3 سد تأخیری در محورهای مختلف به عنوان اولین سازه‌های این طرح به مرحله اجرا در آمده است.

تویل اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش های بی وقفه تیم‌های اجرایی پروژه‌ها، بند محور 12 در سال 1398 و بند محور 14 در سال 1399 به بهره‌برداری رسید و بند محور 10 نیز در آخرین مراحل ساخت قرار دارد.

 

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: 3 سد عنبری، ذکریایی و لایپه نیز از جمله سدهای مخزنی پیش‌بینی شده در این طرح جامع هستند که در صورت تأمین اعتبار، عملیات اجرایی آنها نیز به سرعت آغاز می‌شود.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار