کد خبر: ۹۵۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: در استان مرکزی فقط یک کشتارگاه صنعتی دام وجود دارد و مربوط به شهرستان زرندیه است و مابقی کشتارگاه‌های استان سنتی هستند که نیاز است تعداد کشتارگاه‌های صنعتی افزایش یابد.
- اخبار استانها -

محمد فتاحی در گفت‌وگو با آرانیوز در اراک  ، با اشاره به تولید دام و طیور اظهار داشت: در بحث دام و طیور متولی تولید، سازمان جهاد کشاورزی و وزارت جهاد است و دامپزشکی در بحث بهداشتی در تولید پایدار خدمت می‌کند و به عبارتی اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه دامپزشکی سبب افزایش راندمان و کمک به افزایش تولید می‌شود.

وی در خصوص وضعیت کشتارگاه‌های دام استان افزود: در استان مرکزی فقط یک کشتارگاه صنعتی دام وجود دارد که مربوط به شهرستان زرندیه است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی عنوان کرد: متاسفانه کشتارگاه‌های سایر شهرستان‌ها سنتی هستند و تحت نظر شهرداری‌ها قرار دارند و شهرداری‌ها با توجه به بودجه‌ در اختیار ممکن است مواردی که مدنظر ما قرار دارد را نتوانند به صورت کامل اجرا کنند اما با تعاملی که با شورای شهر و شهرداری انجام می‌شود کارها پیش می‌رود و نواقصی که باید برطرف شود نظارت می‌شود.

  کشتارگاه‌های طیور به طور کامل صنعتی هستند  

فتاحی تصریح کرد: 15 کشتارگاه سنتی و یک کشتارگاه صنعتی در استان وجود دارد، خوشبختانه کشتارگاه‌های طیور به طور کامل صنعتی هستند که شش کشتارگاه صنعتی وجود دارد و مسئولان فنی در آنجا مستقر هستند.

وی ادامه داد: بکارگیری مسئولان فنی جزو وظایف کارفرماها است بنابراین خود کشتارگاه‌ها باید از مسئولان فنی به کارگیری کنند اما شرح وظایف آنها را دامپزشکی تعیین می‌کند و کارهایی که به لحاظ بهداشتی مد نظر دامپزشکی قرار دارد به آنها ابلاغ می‌شود و آنها انجام می‌دهند و به عبارتی دامپزشکی به صورت حاکمیتی  بر کشتارگاه‌های دام و کشتارگاه‌های طیور بازدید، نظارت، نمونه‌برداری انجام می‌دهد و نظارت بر کشتارگاه‌ها صورت می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه طبق قانون پسماندهای ویژه کشاورزی؛ معدوم‌سازی و دفن تلفات برعهده دامدار است بیان کرد: تولیدکننده پسماند که تلفات دام آنها جزو پسماندهای کشاورزی و ویژه محسوب می‌شود موظف است معدوم‌سازی و دفن بهداشتی دام را بسته به مکان انجام دهد و به عبارتی اگر در شهر باشد مرکز بهداشت و در روستا و اطراف شهر محیط زیست موظف است آنها را مجبور کند که دفن بهداشتی داشته باشند.

فتاحی خاطرنشان کرد: در نهایت اگر تلفات دام و طیور به صورت بهداشتی دفن نشود تبعات آن گریبان‌گیر دامداران است و بیماری‌ها افزایش می‌یابد که در این صورت باز زحمات دامپزشکی بیشتر می‌شود در این راستا پیگیری‌هایی صورت گرفته و مکاتباتی با استانداری انجام شده که به دهیاری‌ها ابلاغ شود و دهیاری‌ها یک سم‌پاش برای ضدعفونی خریداری کنند که برخی از دهیاری‌های این سم‌پاش را دارند و به عنوان ضدعفونی کننده از آن استفاده می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: همچنین باید جایگاهی مشخص شود که مردم تلفات دام‌ خود را در آنجا بریزند و دفن بهداشتی صورت گیرد، در برخی از روستاها و شهرها و همچنین شهر داوودآباد که قطب دامپروری استان محسوب می‌شود و ممکن است بیماری و تلفات در این روستا بالا باشد این اقدام از سوی شهرداری انجام شده و مکانی تعبیه شده که دامداران تلفات دام خود را به این مکان انتقال دهند هرچند گاهی به جهت پنهان کاری که بین دامداران وجود دارد دام خود را به محل تعیین شده انتقال نمی‌دهد و در بیابان رها می‌کنند که این کار تبعات زیادی به همراه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: نا آگاهی برخی دامدارها به بحث‌های بهداشتی سبب می‌شود برخی از دامداری‌ها و مرغداری‌ها تلفات خود را در محیط رها می‌کنند غافل از اینکه تبعات این اقدام به خود آنها بازمی‌گردد و سبب ماندگاری بیماری در منطقه می‌‌شود و از این امر غافل هستند هرچند اطلاعات مورد نیاز در این زمینه از سوی دامپزشکی آموزش داده می‌شود ولی عده‌ای همچنان به شکل سنتی اقدام می کنند که تبعاتی را به همراه دارد.

  از سال 96 تا به امروز مشکل تلفات عمده وجود نداشته است  

 فتاحی عنوان کرد: یکی از مشکلات ما نشر اکاذیب توسط برخی از رسانه ها مبنی بر افزایش بیماری و تلفات دام و طیور است اما در بازدیدی که از سوی دامپزشکی صورت می‌گیرد مشکل خاصی مشاهده نشده است و از سال 96 تا به امروز مشکل تلفات عمده وجود نداشته است.

وی ادامه داد: در سال‌های قبل محدودیت واکسن وجود داشت که فقط تولیدات موسسه رازی بود یا واردات واکسن با مشکل مواجه بود اما در سال‌های اخیر رویکرد سازمان دامپزشکی این است که واکسن زیاد باشد و در اختیار دامداران قرار گیرد و این واکسن هم اکنون در اختیار است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 واکسیناسیون دام در روستاهای کم‌برخوردار که دام کمی دارند به صورت رایگان انجام می‌شود 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: دو دسته دامدار یکی دامداران صنعتی و در حجم بالا و دیگری دامداران روستایی و کم برخوردار وجود دارد، روستاهای کم‌برخوردار که دام کمی دارند تحت پوشش دامپزشکی هستند و واکسیناسیون دام آنها به صورت رایگان انجام می‌شود و در صورت کمبود نیرو با بخش خصوصی قرارداد نوشته می‌شود و پول واکسن و دستمزد واکسن را دامپزشکی پرداخت می‌کند.

فتاحی تصریح کرد: در خصوص پرواربندی‌های بزرگ و دامداری‌های صنعتی خود آنها موظف به تهیه واکسن هستند و دولت توان پوشش همه آنها را ندارد و به لحاظ اقتصادی هم برای دامدار واکسیناسیون دام به صرفه‌تر است.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار