کد خبر: ۹۵۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان گفت: ارزش کل کالای صادراتی از طریق گمرکات استان از ابتدای سال تاکنون ۴۹۷ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۸۶۱ دلار و از نظر وزنی یک میلیون و ۴۷۷ هزار و ۸۱۳ تن بوده است.
صادرات بیش از یک میلیون تن کالا از گمرکات سیستان و بلوچستان

به گزارش آرانیوز از زاهدان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل گمرک زاهدان، محمدعلی خاشی اظهار داشت: ارزش کل کالای صادراتی از طریق گمرکات استان از ابتدای سال تاکنون 497 میلیون و 192 هزار و 861 دلار و از نظر وزنی یک میلیون و 477 هزار و 813 تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش چهار درصد و از نظر وزن 6 درصد کاهش داشته است.

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: صادرات قطعی از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و منطقه آزاد، بازارچه پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و بازارچه ریمدان بوده است.

وی بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون 2 هزار و 510 فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش 69 میلیون و 237 هزار و 245 دلار به وزن بیش‌از 562 هزار و 262 تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه 23 درصد، از نظر وزن 69 درصد و از نظر ارزش 46 درصد افزایش نشان می‌دهد.

خاشی بیان کرد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات سیستان و بلوچستان در این مدت سیمان، کلینکر، سنگ تراورتن، کک زغال، زغال سنگ حرارتی، خرما، گاز، تره بار، سم کشاورزی، گوجه فرنگی، پودر رختشویی، سیب درختی، آلو بخارا، کشمش تیزابی و سایر محصولات کشاورزی و مواد خوراکی مجاز بوده که به کشورهای پاکستان، افغانستان، هند، عراق، کویت، امارات، ترکمنستان، ازبکستان و اندونزی صادر شده‌ است.

مدیرکل گمرک زاهدان با اشاره به صادرات کالاهای اظهارشده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرکات این استان در بازارچه‌ های مرزی گفت: پروانه اعلام وصول شده 13هزار و 304 فقره به ارزش 427 میلیون و 955 هزار و 616 دلار به وزن بیش‌از 951 هزار و 551 تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه 15 درصد، از نظر ارزش 9 درصد و از نظر وزن 26 درصد کاهش را نشان می‌دهد. عمده اقلام خروجی این صادرات شامل گاز، قیر، سیمان، کاشی و سرامیک، آهن و فولاد، مواد غذایی مجاز و تره بار بوده است.

 

وی به واردات قطعی سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تعداد 2 هزار و 629 فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش 889 میلیون و 878 هزار و 441 دلار به وزن 894 هزار و 205 تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه 44 درصد، از نظر ارزش 91 درصد و از نظر وزن 16 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

خاشی اظهار داشت: عمده اقلام وارداتی سیستان و بلوچستان شامل گندم، برنج، ذرت دامی، جو دامی، انبه، موز، کنجد، سیب زمینی، دام زنده، پارچه، چای، لوازم یدکی خودرو سواری، لاستیک اتومبیل سبک و سنگین، دستگاه های خنک کننده، ادویه، ماهی و برخی اقلام مجاز بوده که از کشورهای روسیه، پاکستان، فرانسه، افغانستان، آلمان، هند، امارات متحده عربی، چین و تایلند وارد شده است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان با اشاره به خدمات مسافری از طریق گمرگ خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 110 هزار و 44 نفر مسافر ورودی و 100 هزار و 498 نفر مسافر خروجی از خدمات گمرکی و تشریفات مسافری بهره‌مند شدند که مسافران ورودی نسبت به مدت مشابه سال قبل 860 درصد و خروجی 472 درصد افزایش داشته که این افراد از سالن‌ های مسافری گمرک در مرزهای میلک، میرجاوه، ریمدان و فرودگاه های زاهدان و چابهار تردد کرده‌اند.

وی گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون 17 هزار و 996 کامیون و 604 واگن به وزن 372 هزار و 45 تن شامل لوازم یدکی مستعمل خودرو، ماش، سنگ لاجورد، مغز بادام، گاز، سیب درختی، لاستیک، سیب زمینی، برنج خوراکی، گاز مایع، سیمان و گوگرد از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و چابهار به کشورهای پاکستان، افغانستان، چین، آذربایجان و عراق ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن سه درصد کاهش داشته است.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار