کد خبر: ۹۴۷۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: مردم خراسان شمالی رتبه نخست اهدای خون در ماه محرم را دارند.
مردم خراسان شمالی رتبه نخست اهدای خون را در محرم ۱۴۰۱ دارند

به گزارش آرانیوز از بجنوردهادی نوری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان شمالی با ارائه گزارش 100 روزه مدیریتی در مرکز انتقال خون استان اظهار داشت: خراسان شمالی در دهه محرمی که گذشت سال در شاخص‌های خون دهی رتبه نخست کشور را کسب کرد.

وی با بیان اینکه شاخص اهدای خون بانوان در کشور 5.8 درصد است افزود: خوشبختانه در دهه اول محرم امسال با تبلیغات گسترده‌ای که در تکایا و هیئات انجام شد شاخص اهدای خون بانوان در خراسان شمالی به 13.6 درصد رسید و در مجموع 403 درصد افزایش میزان مراجعه در ایام محرم را داشتیم.

سرپرست مرکز انتقال خون خراسان شمالی با بیان اینکه 8 تخت فعال ویژه بانوان به منظور اهدای خون در امامزاده سید عباس مرکز استان در روز تاسوعا و عاشورا فعال گردید گفت: در روز تاسوعا و عاشورای محرم امسال شاهد رشد 320 درصدی اهدا بار اولی بانوان در استان بودیم این رقم در مقایسه با محرم سال گذشته بسیار حائز اهمیت است.

 


وی در ادامه از افزایش 39 درصدی مراجعه اهداکنندگان خون در پنج ماه نخست سال جاری در مقایسه با سال گذشته خبر داد و در این رابطه بیان داشت: اهدای خون بانوان در پنج ماه نخست مدت مذکور نسبت به سال گذشته 63 درصد افزایش و میزان اهدا کنندگان بار اولی نیز از افزایش 80 درصدی برخوردار بوده است.

سرپرست مرکز انتقال خون خراسان شمالی با تاکید بر اینکه این مرکز علاوه بر تامین نیاز 12 بیمارستان استان مرکز معین استان سیستان و بلوچستان است افزود: مرکز انتقال خون خراسان شمالی علاوه بر پاسخگویی نیاز 12 بیمارستان استان در شبکه ملی خون‌رسانی مرکز معین سیستان و بلوچستان است و 4530 واحد ارسال خون به این استان را بر عهده دارد.

نوری در ادامه به وضعیت فعالیت مراکز انتقال خون شهرستان های استان اشاره داشت و گفت: مرکز انتقال خون شهرستان شیروان به صورت همه روز، مرکز انتقال خون شهرستان اسفراین نیز تنها روزهای شنبه و دوشنبه هفته فعالیت دارند. مرکز انتقال خون در سایر شهرستان های استان هیچ گونه فعالیتی نداشته اما رایزنی‌ها برای راه اندازی مرکز انتقال خون شهرستان مانه و سملقان انجام شده است.

وی تامین اتوبوس سیار را نیاز اصلی مرکز انتقال خون خراسان شمالی عنوان کرد و گفت: تعداد ماه آینده دو دستگاه اتوبوس سیار با اعتبار 20 میلیارد تومان که در سفر ریاست جمهوری به استان مصوب گردید خریداری و وارد استان می شود.

سرپرست مرکز انتقال خون خراسان شمالی با ابراز گلایه از اینکه مرکز انتقال خون خراسان شمالی حتی یک متر فضای فیزیکی ندارد: با گذشت زمان و افزایش جمعیت و افزایش تخت های بیمارستانی در مراکز درمانی استان اما متاسفانه طی سالهای اخیر حتی یک تخت انتقال خون افزایش پیدا نکرده است.

وی در خاتمه در خصوص راه اندازی آزمایشگاه غربالگری و تجهیزات آن اضافه کرد: با کمک 400 هزار یورویی سازمان انتقال خون و کمک 500 میلیون تومانی دولت به زودی تجهیزات آزمایشگاه غربالگری مرکز انتقال خون خراسان شمالی تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار