کد خبر: ۹۲۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷
معاون وزیر صمت با بیان اینکه یک‌هزار و ۵۷۵ واحد صنعتی راکد در دولت سیزدهم احیا و ۳۰ درصد از این واحدها با سرمایه‌گذاری جدید از رکود خارج شد، گفت: هشت هزار هکتار اراضی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اضافه شد.

به گزارش آرانیوز از گرمسار، علی رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بعدازظهر امروز در همایش تجلیل از واحدهای نمونه صنعتی و معدنی شهرستان‌های گرمسار و آرادان که با حضور مسؤولان استانی در فرهنگسرای خورشید تابان گرمسار برگزار شد، با اشاره به دغدغه وزارت صمت برای صنعتی شدن، توسعه و ایجاد اشتغال در کشور، اظهار کرد: نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت حکمرانی دقیق در حوزه صنعت است.

وی اضافه کرد: وزارت صمت چهار وظیفه اساسی برای صنعتی شدن و ایجاد اشتغال کشور را مبنای کار خود قرار داده که شامل اولویت‌بندی، هدایت‌گری درست، حمایت و نظارت است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه اولویت‌بندی باید بر اساس جغرافیای منطقه، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های حاکم بر هر منطقه باشد، افزود: حمایت‌گری وظیفه دولت است که باید امکانات را به‌منظور توسعه کلان فراهم کند.

رسولیان با اشاره به اهمیت بخش نظارت گفت: مهم‌ترین بخش، نظارت است و دولت باید از مداخله بیش از حد در بخش صنعت خودداری کند؛ چراکه مداخله بیشتر توسط دولت، توسعه صنعتی را با مشکل مواجه می‌کند.

وی بیان کرد: در هر جای دنیا که توسعه تجارت و تولید رقم خورد، بخش خصوصی کار اصلی را برعهده داشت و دولت نقش نظارتی را ایفا کرد؛ بنابراین سیاست دولت سیزدهم نیز هدایت‌گری، حمایت و نظارت برای توسعه صنعتی کشور است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شکوفایی تولید محصولات داخل، گفت: در حال حاضر فعالان بخش خصوصی محصولاتی تولید می‌کنند که قابل‌باور نیست و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌سرعت در حال رشد هستند.

تولید ۱۲۳ محصول و قطعه جدید در شهرک‌های صنعتی کشور

رسولیان ادامه داد: ۱۶۰۰ نیاز فناورانه شناسایی و ۱۲۳ محصول و قطعه جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تولید شده است.

وی تصریح کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران باید در بخش حمایت‌گری نقش ایفا کند و با تأمین زیرساخت‌های صنعت برای استقرار صنایع به این وظیفه مهم خود جامه عمل بپوشاند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای واگذاری اراضی بیشتر به شهرک‌ها و بخش‌های صنعتی گفت: در سال ۹۹ تنها پنج هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به فعالان اقتصادی واگذار و یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار زمین به شهرک‌ها و نواحی صنعتی اضافه شده بود.

رسولیان افزود: اما سال گذشته با حمایت مسؤولان، هشت هزار هکتار اراضی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اضافه شد.

وی ادامه داد: یک‌هزار و ۵۷۵ واحد صنعتی راکد در دولت سیزدهم احیا و ۳۰ درصد از این واحدها توسط افراد توانمند حوزه صنعت با سرمایه‌گذاری جدید از رکود خارج شده است.

توسعه ۴۰۰ هکتاری اراضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی گرمسار

رسولیان با اشاره به برنامه توسعه اراضی در گرمسار و آرادان گفت: در این نواحی توسعه ۴۰۰ هکتاری را در دست اجرا داریم تا شرایط را برای فعالیت اقتصادی فراهم کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در تهران و البرز مشکل زمین وجود دارد و با محدودیت زمین مواجه هستیم و حرکت استقرار صنایع به سمت استان سمنان است؛ بنابراین باید زیرساخت‌ها در این استان فراهم شود.

رسولیان گفت: بحث کمبود آب موضوع جدی تلقی می‌شود که در حال حاضر بهره‌وری آب در واحدهای صنعتی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: سیاست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران استفاده از پساب شهرها برای صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور است که البته این پساب‌ها قابل‌استفاده در همه صنایع نیست؛ اما پایدار است.

شناسایی ۲۰۰ نقطه صنعتی برای استفاده از پساب شهری

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰۰ نقطه صنعتی کشور را شناسایی کردیم که می‌توانند از پساب شهری استفاده کنند.

رسولیان حمایت از صنایع به‌ویژه صنایع کوچک را یکی دیگر از اولویت‌ها و وظایف سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران دانست و افزود: ۵۸۰ طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شهرستان‌های گرمسار و آرادان در دست اجرا است.

وی بیان کرد: احداث واحدهای کارگاهی خرد از دیگر برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است و هر واحد کارگاهی خود برای حدود ۹ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خاطرنشان کرد: احیای واحدهای صنعتی راکد از موضوعاتی است که مورد توجه مقام معظم رهبری و جزو اولویت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار دارد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار