کد خبر: ۸۸۳۹۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴
رئیس سازمان صمت گیلان با انتقاد از عدم همکاری بانک‌ها در احیا واحدهای تولیدی در این استان گفت: ۱۲۰ واحد تولیدی تحت تملک بانک‌ها هستند ولی بانک‌ها فقط به دنبال دریافت بدهی‌های خود بوده و هیچ تلاشی برای احیا واحدهای تولیدی در گیلان ندارند.

به گزارش آرانیوز از رشت، تیمور پورحیدری امروز در جلسه مجمع نمایندگان استان گیلان با مدیران کل دستگاه‌های اجرایی در محل دبیرخانه مجمع با بیان اینکه واحدهای تولیدی در گیلان از ظرفیت بسیارخوبی در حوزه‌های مختلف برخوردار هستند، اظهار کرد: استان گیلان به دلیل شرایط ژئوپولیتیکی دارای ظرفیت خوبی به لحاظ سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تولید است و به این منظور باید از این نعمت الهی نهایت بهره‌برداری را کرد.

وی با اشاره به وجود بیش از یک‌هزار و ۸۵۰ واحد تولیدی فعال در سطح استان گیلان افزود: در مجموع و بر اساس آمار ۵۳۰ واحد تولیدی استان گیلان راکد و غیرفعال هستند که باید تصمیمات مهمی را در این خصوص اتخاذ کرد.

رئیس سازمان صمت گیلان با تأکید بر قابل احیا بودن بخشی اعظمی از واحدهای تولیدی غیر فعال در این استان گفت: ۳۰ درصد واحدهای غیرفعال استان قابل احیا است، لذا به این منظور باید پایش مجدد وضعیت سرمایه‌‌‌‌گذاران و شناسایی عارضه‌های موجود و رفع آنها در کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع انجام شود.

پورحیدری با انتقاد از عدم همکاری بانک‌ها در احیا واحدهای تولیدی در این استان تصریح کرد: ۱۲۰ واحد تولیدی تحت تملک بانک‌ها هستند ولی بانک‌ها فقط به دنبال دریافت بدهی‌های خود بوده و هیچ تلاشی برای احیا واحدهای تولیدی در گیلان ندارند با این حال در دو سال گذشته ۱۷ واحد تولیدی راکد تحت تملک بانک‌ها را وارد مدار تولید کردیم.

وی با اشاره به وجود بیش از ۵۰ معدن فعال در استان گیلان بیان کرد: در گیلان ۵۲ معدن فعال، ۲۵ معدن غیرفعال و ۳۱ معدن متروکه در استان وجود دارد که اگر بتوان از این ظرفیت بالقوه در راستای افزایش تولید در این استان کمک کرد بسیار به ایجاد اشتغال در گیلان کمک می‌کند.

۴۴ درصد واحدهای مسکونی در گیلان نیزکم دوام و یا بی‌دوام هستند

مدیرکل بنیاد مسکن استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه دوام برخی از ساختمان‌های این استان کم‌دوام است، اظهار کرد: درصد مقاوم‌سازی ساختمان در گیلان ۵۶ درصد بوده و ۴۴ درصد واحدهای مسکونی در گیلان نیز کم‌دوام و یا بی‌دوام هستند.

حامد دائمی سهمیه واحد محرومین در استان گیلان را سه هزار واحد مسکن دانست و گفت: دو هزار از سه هزار واحد مسکن محرومین در استان گیلان ساخته شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی از ارائه تسهیلات ساخت مسکن  به افرادی که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند خبر داد و افزود: تسهیلات ۹۵ میلیون تومانی علاوه بر ۲۰۰ میلیون تومان سهمیه دولت، به افراد محرومی که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نباشند اعطا می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گیلان یکی از مشکلات عمده در حوزه مسکن روستایی را عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها دانست و بیان کرد: بانک‌های استان پرداخت تسهیلات با ضمانت ثبت زنجیره‌ای را انجام نمی‌دهند که جای بسیار تأسف دارد.

۳۷ واحد تولیدی از  تملک بانک‌ها خارج شدند
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه بخش اعظمی از واحدهای تولیدی گیلان تحت تملک بانک‌ها هستند، اظهار کرد: ۵۴ واحد صنعتی سال گذشته به عرصه تولید بازگردانده شده و از ۱۱۲ واحد تولیدی در داخل شهرک های صنعتی تحت تملک بانک‌ها، ۳۷ واحد از تملک خارج شدند.

مهدی محبوبی با گله‌مندی از وجود عرصه کم اراضی صنعتی در استان گیلان گفت: مقرر شد ۵۰ هکتار زمین برای احداث بیمارستان جنرال از عرصه صنعتی استان کم شود، زیرا به لحاظ زیست محیطی نمی‌توانیم در آن مناطق واحد صنعتی جدید ایجاد کنیم.

وی از وجود ۱۰ تصفیه خانه در استان گیلان خبر داد و افزود: با تلاش‌های صورت گرفته مقرر شد امسال در صورت تأمین  منابع  سه تصفیه خانه جدید در شهرک‌های صنعتی ایجاد شود.

 ۷۲ درصد از اراضی مربوط به منابع طبیعی گیلان کاداستر شدند
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان نیز در این جلسه با اشاره به میزان اراضی تخت اختیار و نظارت منابع طبیعی اظهار کرد: حدود ۷۳ درصد اراضی استان در اختیار منابع طبیعی است و بر این اساس اجرای طرح کاداستر در استان تا دو سال گذشته ۱۵ درصد بوده اما در حال حاضر ۱۰۰ درصد می‌باشد.

 حامد اختری با تأکید بر لزوم صدور از منابع طبیعی در خصوص آغاز پروژه‌های عمرانی در گیلان گفت: در سال‌های گذشته اقدامات مهمی در حوزه آبخیزداری انجام شده به طوری که سیل‌های استان مربوط به کمبود در بخش آبخیزداری نیست.

وی با اشاره به متضرر شدن چند هزار میلیارد تومانی گیلان به دلیل وقفه در اجرای طرح زراعت چوب خبر داد و افزود: در دو ماه و نیم گذشته برای اجرای طرح زراعت چوب در یک‌هزار و ۴۰۰ هکتار زمین در نظر گرفته شده، وقفه‌ای ایجاد شد که این امر چند هزار میلیارد تومان خسارت را متوجه دولت کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با بیان اینکه طرح کاداستر در اراضی مربوط به منابع طبیعی با قدرت در حال انجام است، تصریح کرد: طرح کاداستر در ۷۲ درصد از اراضی مربوط به منابع طبیعی انجام شده و سازمان ثبت باید این کار را برای ۳۳۹ هزار هکتار دیگر انجام دهد و بر این اساس کاداستر استان تا نیمه اول امسال به پایان می‌رسد و دغدغه مردم در این بخش را رفع می‌کنیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار