کد خبر: ۸۷۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
گروه استان_ کارآفرین وصادر کننده نمونه کشور با بیان اینکه باید حرکت بنگاه‌های اقتصادی استان در مسیر نوآوری و خلاقیت و براساس دانش‌بنیان باشد تا در بازارهای جهانی قدرت رقابت داشته باشند گفت: درخصوص الگوهای کسب و کار، معدن علم و دانش شناخته شده است.
حرکت بنگاه‌های اقتصادی خراسان جنوبی در مسیر نوآوری و خلاقیت باشد

به گزارش آرانيوز از بیرجند، محسن احتشام عصر امروز در آیین پایانی نخستین همایش الگوهای نوین کسب و کار در خراسان جنوبی با اشاره به لزوم تقویت توان بومی برای توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌ها اظهار داشت: در خراسان جنوبی با توجه به ظرفیت عظیم نیروی انسانی و دانشگاهی، بهترین ظرفیت را داریم که در الگوهای جدید کسب و کار می‌تواند از محورهای مهم توسعه باشد.

وی افزود: یکی از راه‌های اصلی تاب‌آوری ملی برای کاهش آسیب‌پذیری کشور در دوران شیوع کرونا و تحریم‌ها، تقویت توان داخلی مبتنی بر دانش و فناوری بومی است.

کارآفرین وصادر کننده نمونه کشور بیان کرد: در زمینه الگوهای کسب و کار دانش بنیانی باید چند اصل مهم از جمله سرمایه انسانی یعنی نیروی توانمند، ریسک‌پذیر و صاحب ایده داشت.

وی نگاه جامع و متوازن به همه ابعاد توسعه‌ای اقتصاد دانش‌بنیان در مقابل نگاه ناقص به این مفهوم را اصل دوم دانست و گفت: علیرغم اقدامات زیادی که در این زمینه انجام شده این خلاء هنوز وجود دارد که نتوانسته‌ایم در بنگاه‌های بزرگ، دانش‌بنیانی را به نحو احسن پیاده کرده و در سطح جهانی کالا تولید کنیم.

احتشام توجه همزمان و متوازن به درون‌گرایی و برون‌گرایی را اصل سوم اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: در کنار توجه به منابع داخلی باید نگاه ما برون‌گرا باشد.

وی افزود: اهرم‌سازی منابع و حمایت‌های دولتی برای جهت‌دهی به سرمایه‌گذاری‌های بخش تولیدی و صنعتی در تحقق و توسعه اثربخش اصل چهارم و بهبود نظام حکمرانی توسعه دانش‌بنیان و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت بازیگران مختلف نیز اصل پنجم توسعه دانش بنیان است.

کارآفرین وصادر کننده نمونه کشور بیان کرد: آنطور که باید و شاید بسیاری از قوانین را به نفع بهبود فضای کسب و کار تسهیل نکرده‌ایم.

کارآفرین نمونه کشور با تاکید بر اینکه نظام برنامه‌ریزی به سمت نظام برنامه‌ریزی راهبردی حرکت نکرده و رشد اقتصادی در سال‌های اخیر خیلی کم بوده است گفت: نرخ ارز باید متناسب با اندازه اقتصاد تعیین شود.

احتشام با بیان اینکه ارز 4200 تومانی باید با تفکر راهبردی برداشته شود افزود: به عنوان صادرکننده یک دلار ارز استفاده نمی‌کنم اما حجم زیادی ارز وارد کشور می‌کنم  بنابراین فضا برای فعال اقتصادی باید آماده شود.

کارآفرین وصادر کننده نمونه کشور تصریح کرد: برخی کشورها برای فعالان اقتصادی مشوق‌های زیادی تعیین می‌کنندو الگوهای جدید کسب و کار باید برای کارآفرین و سرمایه‌گذار انگیزه ایجاد کند.

صادر کننده نمونه کشور گفت: بهبود نظام حکمرانی دانش‌بنیان با تاکید بر ساختار تقسیم ملی بین دستگاه‌های اجرایی و ارتقای توانمندی سرمایه انسانی با هدف افزایش مهارت‌های اشتغالزایی و کارآفرینی از جمله راهبردهای مهم در اقتصاد دانش‌بنیان است.

کارآفرین وصادر کننده نمونه کشور  گفت: بهترین الگو برای کسب وکار، الگوهای دانش‌محور و دانش‌بنیان است تا در بازارهای داخلی و خارجی قدرت رقابت داشته باشیم.

فعال بخش خصوصی افزود: باید حرکت بنگاه‌های اقتصادی استان در مسیر نوآوری و خلاقیت و براساس دانش‌بنیان باشد تا در بازارهای جهانی قدرت رقابت داشته باشند.

وی گفت: نخستین رکن در این زمینه نیروی انسانی متخصص است که خراسان جنوبی درخصوص الگوهای کسب و کار، معدن علم و دانش شناخته شده است.

احتشام  بیان کرد: در سطح کشور و استان منابع عظیم خدادادی و انسانی وجود دارد و بهترین دانشگاه‌ها و دانش‌آموختگان را داریم اما خلاء ما در کنار تولید، علم و فناوری است.

کارآفرین وصادر کننده نمونه کشور  از علم، فناوری و تولید به عنوان مثلث دانش‌بنیان یادکرد و گفت: فناوری، کاربرد علم برای ارزش تجاری است از طرفی علم، مهارت‌ها و منابع را ایجاد می‌کند لذا این دو توامان در کنار هم باعث کسب ارزش افزوده می‌شوند.

وی گفت: مرتب در فضای کسب و کارهای خراسان جنوبی نسبت به خام‌فروشی منابع گلایه می‌کنیم زیرا ارزش افزوده این منابع حتی به کشورهای دیگر جذب می‌شود و برای توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان باید همه ما تلاش کرده و تناسب و تعادل بین سه اصل علم، فناوری و تولید را فراهم کنیم که منجر به ایجاد شغل و کارآفرینی می‌شود.

کارآفرین نمونه کشور با قدردانی از برگزارکنندگان اولین همایش الگوهای نوین کسب و کار در خراسان جنوبی افزود: نخستین بار این همایش در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد تا تناسبی بین صنعت و دانشگاه برقرار شود.

احتشام  بیان کرد: اگر بخواهیم اسباب تعامل و تناسب سه اصل مهم الگوهای نوین کسب و کار یعنی علم، فناوری و تولید اتفاق بیفتد باید این سه اصل را در کنار هم قرار دهیم و امیدوارم برگزاری این گونه همایش‌ها بتواند به معنای واقعی الگویی در تغییر و تحول روش‌های نوین کسب و کار شود چراکه در غیر این صورت موفق نخواهیم بود.

کارآفرین وصادر کننده نمونه کشور  با اشاره به الگوهای جدید کسب و کار در زمینه دانش‌بنیان گفت: آنچه امروز با توجه به تغییر و تحولات سریع که در دوران فراصنعتی اتفاق افتاده، بسیار اهمیت دارد، توجه به حوزه دانش‌بنیان است.

احتشام ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز شعار امسال را "تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" نامگذاری کردند و با تغییر و تحولاتی که با فضای رقابتی در داخل و خارج کشور مشاهده می‌کنیم اگر به سمت تولیدات دانش‌بنیان نرویم، محکوم به خارج شدن از چرخه رقابت به‌خصوص در عرصه بین‌المللی خواهیم بود.

کارآفرین نمونه کشور گفت: کشورها و شرکت‌هایی که در حوزه فناوری فعالیت دارند در بازارهای جهانی قدرت رقابت داشته و حرفی برای گفتن دارند، در چند دهه گذشته اقتصاد جهان رنگ و روی تازه به خود گرفته و استفاده از فناوری‌های بسیار بالا، رقابت را دچار مشکل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه دسترسی به منابع نمی‌تواند بقا و شکوفایی شرکت‌ها را تضمین کند اظهار داشت: امروز نوآوری به‌ویژه نوآوری مبتنی بر فناوری و مزیت‌های اصلی، شرکت‌ها و کشورها را در میدان رقابت آورده است.

احتشام بیان کرد: امروز میزان مشارکت کشورها در توسعه فناوری سهم آنها در اقتصاد جهانی را تعیین می‌کند، یعنی با توسعه این مهم سهم شرکت‌ها و کشورها در اقتصاد جهانی افزایش می‌یابد.

کارآفرین وصادر کننده نمونه کشور  عنوان کرد: توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از منظر دیگر یعنی همسویی با اقتصاد مقاومتی هم اهمیت دارد و یکی از سیاست‌های کلان نظام نیز توجه به این حوزه است.

نخستین همایش الگوهای نوین کسب و کار در راستای حمایت از کسب و کارهای خراسان جنوبی با حضور اساتید، نخبگان، پژوهشگران و فعالان حوزه کسب و کار داخل و خارج استان دیروز و امروز به میزبانی اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار