کد خبر: ۸۷۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس، اصلاح هدفمندی یارانه‌ها را باری بر زمین مانده از دولت‌های قبل عنوان کرد که دولت سیزدهم با جسارت و شجاعت آن را عملی کرد.

به گزارش آرانیوز از شیراز، محسن ربانی‌زاده امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اصلاح ساختار نظام اقتصادی کشور گفت: بر اساس نظر ریاست جمهوری و هیئت دولت، مردمی کردن یارانه‌ها که همچون زخمی کهنه نیازمند بهبود و التیام بود، در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه پیش از این با وجود ارز ترجیحی و پرداخت اختلاف آن با ارز نیمایی توسط دولت مشکلات بسیاری ایجاد می‌شد، افزود: رفع این اختلاف عاملی برای این بود تا معیشت مردم گرفتار گرانی نشود؛ چرا که با وجود ارز ترجیحی از میزان مبلغ هزینه‌کرد ۵۰ درصد نشتی وجود داشت.

او اضافه کرد: اما با اجرای این طرح این مبلغ مستقیم به مردم داده شده و در نهایت مردم از این طرح منتفع خواهند شد.

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار فارس، گفت: این عارضه در دولت سیزدهم شناسایی و تصمیم بر آن شد تا قیمت ۷ قلم کالا شامل آرد، برنج، روغن، مرغ، تخم‌مرغ، شیر و نهاده‌های دامی آزاد شود و برخی کالاهای دیگر نیز به طور غیر مستقیم با این موضوع مرتبط شوند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاددانان بر این تصمیم اقتصادی صحه گذاشته‌اند، گفت: اصل تصمیم کاری درست و بزرگ است و نیاز به جسارتی داشت که دولت سیزدهم آن را به جان خرید تا کار بر زمین مانده دولت‌های قبل را تمام کند، در این راستا شیوه انجام کار مهم است که با یک همکاری همه‌جانبه و تلاش همگانی به سرانجام خواهد رسید‌ و شیرینی این تصمیم کام همگان را شیرین خواهد کرد.

ربانی‌زاده افزود: بر این اساس دو ماه یارانه به صورت نقدی به ۹۰ درصد جمعیت کشور پرداخت خواهد شد و پس از آن، با مهیا شدن زیرساخت‌ها کالابرگ در اختیار مردم قرار داده خواهد شد.

وی با تاکید بر تشدید نظارت‌ها برای جلوگیری از تخلفات در این راستا گفت: در این صورت راه فساد و رانت نیز بسته خواهد شد ضمن اینکه باید در دوران گذار نیز مراقب سودجویان باشیم، از این رو مجاز به شناسایی و اعمال جریمه‌هایی تا ۲۵ برابر هستیم.

معاون استاندار فارس با اشاره به اینکه ۳۰ درصد جامعه جزء سه دهک اول، و ۶۰ درصد جزء دهک‌های بعدی هستند، گفت: سه دهک اول مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به ازاری هر نفر و دهک‌های بعدی ۳۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد و ۱۰ درصد باقیمانده نیز افرادی هستند که نیازی به این مبالغ ندارند.

وی تاکید کرد: در این راه با عزم جزم دولت برای اجرای این طرح، واسطه‌گرها از فرمول جدید حذف و اقتصاد پویا خواهد شد؛ چرا که اگر می‌خواهیم اقتصاد را پویا کنیم باید از تولید به رفع بیکاری برسیم.

معاون امور اقتصادی استاندار فارس با بیان اینکه بیان اطلاع از تمام جزئیات طرح ممکن است سبب ایجاد مشکل شود، گفت: برای همین باید گام به گام اطلاع‌رسانی شود ما نیز در استان منتظر اطلاع‌رسانی گام به گام هستیم.

تمرکززدایی در دستور کار جهاد کشاورزی فارس/ ایجاد ۱۲ منطقه تامین مرغ در استان

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه این طرح در راستای تحقق عدالت توزیع در نهاده‌های دام و طیور است، گفت: در گذشته با وجود اینکه دولت هزینه می‌کرد اما عدالت محقق نمی‌شد و رانت و فساد در زمینه نهاده‌ها به وضوح قابل مشاهده بود.

مجتبی دهقان‌پور با اشاره به جزئیات اجرای این طرح در استان فارس اظهار داشت: بنا بر این است که تمرکز را کاهش دهیم چراکه استان فارس پهناور است و تامین مرغ و دیگر مواد پروتئینی به شیوه گذشته امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه پراکنش واحدهای مرغداری در استان زیاد است، افزود: با رویه قبل دچار آسیب می‌شدیم به همین منظور استان به 12 منطقه متناسب با تراکم واحدهای تولیدکننده تقسیم و برای هر منطقه کارشناس معین تعیین شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه عرضه مرغ اکنون مطلوب است، عنوان کرد: یک میلیون و 600 هزارتن نیز تولید شیر داریم که پیش بینی می‌شود تقاضا کاهش داشته باشد که برای این امر تبدیل به شیر خشک را مدنظر داریم.

 200 میلیون کالای قاچاق طی یک روز

رئیس سازمان صمت استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه تامین و تهیه و توزیع کالاها بر عهده جهاد کشاورزی است، گفت: نظارت بر بازار بر عهده صمت است که در این راستا رزمایش بازرسی و پایش سطح بازار در استان انجام می‌شود.

حمیدرضا ایزدی با بیان اینکه 229 تیم برای بازرسی در سطح بازار سازماندهی شدند، افزود: از زمان ابلاغ رزمایش تا اجرای آن 3 هزار بازرسی انجام شد که 900 بنگاه اقتصادی متخلف شناسایی و بالغ بر 66 میلیارد ریال تخلف کشف شد که برای آنها پرونده تشکیل و به تعزیرات ارسال شده است.

ایزدی با بیان اینکه کشف انبار بزرگ ماکارونی به اندازه 70 تن از جمله دستاوردهای این رزمایش بود، بیان کرد: همچنین در این مدت 200 میلیون کالای قاچاق کشف شده و نظارت بر بازار در کنار تامین اقلام با شدت بیشتر ادامه دارد تا بتوانیم شاهد آرامش بیشتری در بازار بوده و به مردم اطمینان دهیم که بازار رصد و کنترل می‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار