کد خبر: ۸۶۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
گروه استان‌ها- ابراز رضایت نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان از فعالیت‌های صورت گرفته در این استان در راستای تحقق شعار سال به‌ویژه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیانگر این است که برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری خوبی در این مسیر صورت گرفته است.
مسیر توسعه دانش‌بنیان‌ها در استان سمنان هموار می‌شود

به گزارش  آرانیوز از سمنان، جهت‌گیری‌های مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال‌ها و اعلام شعار هر سال بیانگر اهمیت توجه به حوزه اقتصادی کشور در ابعاد مختلف آن است.

در واقع اگر به نام‌گذاری سال‌ها که آغاز آن از سال 1378 بوده تا امسال نگاهی اجمالی بیندازید؛ درخواهید یافت که اقتصاد و تولید محور کلی قالب شعارهای سال‌ها در این بیست و اندی سال بوده است.

به عبارت دقیق‌تر سرآغاز نام‌گذاری سال با رویکرد اقتصادی از سال 1380 بود. پس از اعمال سنگین‌ترین تحریم تاریخ علیه ایران در سال 1389 از سوی آمریکا (در حمایت از فتنه سبز)‌ این رویکرد برجسته‌تر شد.

شعار سال 1401 چهاردهمین شعار سال با رویکرد اقتصادی است. آخرین دهه قرن 14 شمسی (به‌ غیر از سال 1394) تماماً بر موضوع «تولید» و «اقتصاد ملّی» تأکید شده و البته که راه رسیدن به آن از «تولید دانش‌بنیان» است.

 اما آیا تأکید و توجه بر اقتصاد و تولید دانش‌بنیان از سوی مقام معظم رهبری معطوف به امسال است یا اینکه ایشان از سال‌های گذشته دورنمای تولید و اقتصاد کشور را بر موضوع توسعه دانش‌بنیان‌ها بنا بنهاده بودند.

مقام معظم رهبری در هشتم اردیبهشت 1389 در آستانه روز جهانی کارگر فرمودند: «کشوری که تولید نداشته باشد، خواهی‌نخواهی وابسته است. اگر همه‌ی نفت و گاز دنیا هم زیر زمین‌های ما و در چاه‌های ما ذخیره‌شده باشد، به دردمان نمی‌خورد؛ کما اینکه می‌بینید کشورهایی وجود دارند که ازلحاظ ذخایر معدنی و طبیعی - چه ذخایر انرژی، چه ذخایر فلزهای بسیار ذی‌قیمت و کمیاب - در کمال ثروتمندی هستند؛ اما خودشان بر روی این زمینی که زیرش این‌همه گنج خفته است، زندگی نکبت‌بار و فلاکت‌باری دارند. باید تولید در کشور - بخصوص «تولید دانش‌بنیان» متکی به دانش و مهارت‌های علمی و تجربی - پیش برود».

ایشان حتی در بیانیه گام دوم نیز به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کردند و در ذیل سیاست‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی از اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان راه‌حل بهبود وضعیت کشور نام بردند. «مهم‌ترین عیوب وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد که در حیطه وظایف دولت نیست. نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیت داخلی، استفاده اندک از ظرفیت نیروی انسانی کشور، بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن و سرانجام عدم ثبات سیاست‌های اجرایی اقتصاد و عدم رعایت اولویت‌ها و وجود هزینه‌های زائد و حتی مسرفانه در بخش‌هایی از دستگاه‌های حکومتی است. نتیجه این‌ها مشکلات زندگی مردم از قبیل بیکاری جوان‌ها، فقر درآمدی در طبقه ضعیف و امثال آن است.

راه‌حل این مشکلات، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه‌های اجرایی برای همه بخش‌های آن تهیه و با قدرت و تسلط کاری و احساس مسئولیت در دولت‌ها پیگیری و اقدام شود. درون‌زایی اقتصاد کشور، مولد شدن و «دانش‌بنیان شدن» آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدی‌گری نکردن دولت، برونگرایی با استفاده از ظرفیت‌هایی که قبلاً به آن اشاره شد؛ بخش‌های مهم این راه‌حل‌هاست»

این جملات و عبارات به‌خوبی نشان می‌دهد که مقام معظم رهبری حتی در ترسیم خط‌مشی بلندمدت 40 ساله دوم انقلاب نیز بر اهمیت توجه به اقتصاد و تولید دانش‌بنیان تأکید کردند.

حمایت یعنی چه؟

شاید روی کاغذ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کار چندان دشواری نباشد و اگر نگوییم همه، بسیاری از زمینه‌های حمایت از این شرکت‌ها در کشور فراهم باشد؛ اما اگر به آمال و آرزوهای موجود، تناقض در قوانین و آیین‌نامه‌ها، شرایط اقتصادی کشور، عدم تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این حوزه و البته ناکافی بودن اهتمام مدیران در ادوار گذشته به حمایت از دانش‌بنیان‌ها را اضافه کنید؛ به‌دشواری تحقق این هدف یعنی توسعه دانش‌بنیان در کشور پی خواهید برد.

البته که این موضوع می‌تواند در استان‌های مختلف کشور با توجه به رویکردهای مدیران عالی در آن استان‌ها متفاوت بوده و طبیعی است که شاهد تفاوت در وضعیت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور باشیم؛ اما آنچه مهم است نگاه ویژه مدیران دولت در استان‌ها به موضوع حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پس از نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری و تعیین شعار برای نخستین سال از قرن پانزدهم خواهد بود.

تعداد بالای فارغ‌التحصیلان جویای کار اهمیت توجه به تحقق شعار سال در استان سمنان را بیش از دیگر استان‌های کشور نمایانده و ازاین‌رو از ابتدای امسال تاکنون شاهد اقدامات مستمر و متعدد مدیران این استان با محوریت استاندار سمنان در راستای حمایت از دانش‌بنیان‌ها بوده‌ایم؛ به‌طوری‌که ابراز رضایت نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان از این اقدامات در نشست مشترک با رؤسای دانشگاه‌های این استان را در پی داشته است.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها در استان سمنان البته با چاشنی حل مسائل و مشکلات این استان همراه بوده است و استاندار سمنان نیز در برخی موارد از اتخاذ سیاست‌های تشویقی برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع نیازهای این استان خبر داد است.

تشکیل ستادی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در قلب ایران

به نظر می‌رسد تشکیل ستادی ویژه برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها گامی مهم در راستای کاهش موانع احتمالی این شرکت‌ها در استان سمنان بوده است؛ آن‌گونه که علی حقیقی اصل، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان گفته است؛ با حمایت و جدیت استاندار سمنان، ستاد حمایت و توسعه دانش‌بنیان در این استان تشکیل‌شده به‌صورت مستمر و هفتگی جلسه دارد.

وی با اشاره به دستور جلسات این ستاد که از ابتدای امسال در استان سمنان ایجادشده است افزود: در جلسات این ستاد، مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف با حضور مسئولان ذی‌ربط بررسی و برای آن تصمیم‌گیری می‌شود و امیدواریم که با این اقدامات موانع پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان موجود برداشته‌شده و مسیر برای دانش‌بنیان شدن شرکت‌های دارای ظرفیت هموار شود.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان با بیان اینکه دانشگاه نقش تولید دانش را داشته و نخستین مکانی که شرکت‌های دانش‌بنیان آمادگی لازم را برای کسب دانش پیدا می‌کنند دانشگاه‌ها هستند اضافه کرد: همه شرکت‌های دانش‌بنیان پرورش‌یافته دانشگاه‌ها هستند و شروع کار این شرکت‌ها از دانشگاه است. درواقع علمی که فعالان حوزه دانش‌بنیان از دانشگاه‌ها آموخته‌اند به همراه خلاقیت و مهارت‌آموزی تلفیق شده و زمینه بروز فناوری در آن شرکت فراهم را فراهم کرده است.

حقیقی اصل با اشاره ب فعالیت 71 شرکت دانش‌بنیان در استان سمنان تصریح کرد: شرکت‌های دیگری هم وجود دارد که ظرفیت قرار گرفتن در مسیر دانش‌بنیان شدن را دارند.

وی با بیان اینکه هنوز وضع موجود استان سمنان در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان با برش استانی فاصله دارد تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم که این فاصله برطرف شود.

مرکز نوآوری دانشگاه دامغان ایجاد می‌شود

در ادامه تکاپوی دانشگاه‌ها برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها، معاون پژوهشی دانشگاه دامغان نیز از رایزنی برای ایجاد مرکز نوآوری این دانشگاه خبر داد.

هوشنگ خیری با اشاره به افتتاح این مرکز نوآوری تا سه هفته آینده تصریح کرد: مرکز نوآوری دانشگاه دامغان از شرکت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه حمایت خواهد کرد.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد و تقویت مراکز نوآوری و کارآفرینی گفت: تسهیل در شکل‌گیری شرکت‌های زایشی و تقویت رابطه صنعت و دانشگاه و جامعه و همچنین برقراری ارتباط جامعه دانشگاهی با سایر دستگاه‌های نقش‌آفرین در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با محوریت دانش‌بنیان در دانشگاه دامغان پیگیری می‌شود.

رئیس دانشگاه گرمسار نیز از توسعه خوشه‌های فناور در این دانشگاه خبر داد و با بیان اینکه توسعه خوشه‌های فناور یکی از رویکردهای مهم دانشگاه دامغان است افزود: این سیاست در کنار اشتغال‌های کوچک و تقاضامحور بودن تولید دانش‌بنیان در دانشگاه گرمسار پیشگیری می‌شود.

رضا لحمیان ورود شرکت‌های صنعتی به عرصه دانش‌بنیان در این دانشگاه را هدف مهم این اقدامات عنوان و خاطرنشان کرد: رفع موانع تولید محصولات دانش‌بنیان و ایده‌پردازی برای تولیدات جدید در دستور کار صنعت و دانشگاه در شهرستان صنعتی گرمسار است.

به‌ هر روی، با توجه به همه اقدامات صورت گرفته در استان سمنان در راستای تحقق شعار سال، انتظار جامعه این است که نرخ بیکاری در جمعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این استان با اتمام اجرای این برنامه‌ها کاهش یابد.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار