کد خبر: ۸۵۶۱۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۳
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: قیمت کودهای فسفاته و پتاسه در سال جاری بین ۴۰ تا ۴۵ درصد کاهش یافته است که خرید این نول کودها در کشت های بهاره ۱۰ برابر شد.

محسن نظام دوست، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با آرانیوز در بجنورد، اظهارکرد: قیمت کودهای فسفاته و پتاسه در سال جاری بین ۴۰ تا ۴۵ درصد کاهش یافته است که خرید این نول کودها در کشت‌های بهاره ۱۰ برابر شد.

وی گفت: از کشاورزان می‌خواهیم که از این دو کود مهم و پایه در کشت‌و‌کار با هدف افزایش تولید و بهره وری و تامین امنیت غذایی استفاده کنند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی افزود: در فروردین سال گذشته کشاورزان این استان ۳۱ تن کود فسفاته در سطح اراضی استفاده کرده بودند که با کاهش قیمت این نوع کود امسال ۳۱۰ تن کود خریداری کردند.

نظام دوست ادامه داد: همچنین کشاورزان در این بازه زمانی ۲۱ تن کود پتاسه خریداری کرده بودند که امسال بیش از ۱۹۰ تن تهیه کرده اند.

وی اضافه کرد: در ۲ سال اخیر قیمت کود پتاسه و فسفاته بالا رفته بود که این امر باعث کاهش مصرف این دو کود مهم و پایه در سطح اراضی استان شد که در راستای حمایت از قشر تولید کننده برای امسال قیمت ها کاهش یافته است.

این مقام مسئول اظهار داشت: کیسه ۵۰ کیلویی کود پتاسیم که در دو سال اخیر با قیمت ۵۴۴ هزار تومان به فروش می رسید در سال جاری با قیمت ۲۹۹ هزار تومان از طریق شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

نظام دوست افزود: همچنین کود فسفاته هم از ۴۲۳ هزار تومان به ۲۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

وی گفت: کاهش قیمت انواع کود در راستای افزایش حمایت از قشر تولید کننده و افزایش راندمان محصولات کشاورزی در هکتار انجام می شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: افزایش قیمت این دو کود اساسی و پایه باعث کاهش مصرف آن در سطح اراضی شده بود اما هم اینک با کاهش قیمت خرید از سوی کشاورزان استقبال می شود.

نظام دوست گفت: کشاورزی این استان در سرانه کودهای شیمیایی پر مصرف نیست و در حقیقت بهره برداران این خطه نسبت به میانگین کشور کمتر انواع کود استفاده می‌کنند.

وی افزود: سه هزار و ۸۰۰ تن کود اوره برای کشت بهاره بین کشاورزان این استان توزیع شد و هم اینک نیز بیش ازین تا پایان فروردین وزیع خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد:  علاوه بر موجودی در انبارها سهمیه کود اوره در مجتمع پتروشیمی خراسان نیز وجود دارد که کشاورزان در این خصوص هیچ دغدغه ای نداشته باشند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: بیشترین کود توزیع شده در بین کشاورزان کود اوره بوده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار