کد خبر: ۸۵۴۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
سرپرست جهاد کشاورزی کرمانشاه خبر داد؛
کرمانشاه- سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه از تجهیز ۳۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی کرمانشاه به سیستم آبیاری نوین خبر داد.

تجهیز ۳۲۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی کرمانشاه به سیستم آبیاری نوین

به گزارش آرانیوز، فرشید خدادوست صبح سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۱۲ هکتار از اراضی حوزه شهرستان کرمانشاه به منظور اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار مورد مطالعه قرارگرفته ایت.

وی افزود: با اینکه بیش از ۹۴ هکتار از این طرح‌های مطالعه شده در جلسات کمیته آب و خاک شهرستان کرمانشاه مصوب و برای اخذ یارانه به مدیریت آب و خاک سازمان و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی معرفی گردیده‌اند.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه تصریح کرد: مقدار طرح‌های در دست اجرای این مدیریت از ابتدای سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۵۱ هکتار بوده که تاکنون ۴۱۲ هکتار آن در قالب ۵۷ طرح مراحل اجرایی آنها به اتمام رسیده و تحویل بهره برداران شده و مابقی در دست اجرا هستند و نیز از ابتدای سال جاری تاکنون مقدار ۱۵ هزار و ۶۰۷ متر انهار توسط لوله پلی اتیلن از محل اعتبارات سیستم‌های کم فشار پوشش داده شده است.

خدادوست بیان کرد: تاکنون موفق شده‌ایم حدود ۳۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان را مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری کنیم.

وی در ادامه صرفه جویی در مصرف آب، افزایش بهره وری، سهولت در انجام عملیات آبیاری و جلوگیری از فرسایش خاک را از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری تحت فشار عنوان کرد.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه گفت: با توجه به خشکسالی‌های حادث شده در چند سال اخیر و کاهش شدید نزولات جوی و به تبع آن افت شدید سطح سفره‌های آب زیر زمینی و با توجه به آنکه بخش اعظم مصرف آب در بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد و جهاد کشاورزی نیز برنامه‌های متعددی را در چند سال اخیر جهت استفاده بهینه از آب در دستور کار خود قرار داده که از جمله آنها می‌توان به انجام عملیات تجهیز و نوسازی، لایروبی و مرمت فنوات، پوشش انهار سنتی، احداث استخرهای ذخیره آب و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری اشاره کرد.

خدادوست با اشاره به حمایت‌های جهاد کشاورزی از کشاورزانی که قصد اجرایی سامانه‌های تحت فشار را دارند، گفت: هم اکنون جهت اجرای هر هکتار سیستم آبیاری بارانی کلاسیک ثابت مبلغ ۱۸۳ میلیون ریال و آبیاری موضعی (قطره‌ای) ۲۵۰ میلیون ریال مبلغ بلاعوض و ۸۳ میلیون ریال آبیاری کم فشار در اختیار بهره برداران قرار می‌گیرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار