کد خبر: ۸۲۲۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
تبریز- در روزهایی که پیک ششم کرونا با قدرت سرایت بالا از راه رسیده است، مردم، اومیکرون را جدی نمی‌گیرند و این در حالی است که لحظه‌ای غفلت می‌تواند ما را به روزهای سخت گذشته بازگرداند.

به گزارش آرانیوز:آناهیتا رحیمی: پیک ششم با قدرت سرایت بالای اومیکرون از راه رسیده است اما متأسفانه برخی از شهروندان با واکسن گریزی و بی توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به آن جولان می‌دهند.

در حال حاضر، وضعیت ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز و ۴ شهرستان نیز در وضعیت نارنجی است که با افزایش موارد بستری، احتمال اینکه شهرستان‌های با وضعیت نارنجی نیز به وضعیت قرمز تغییر پیدا کند دور از انتظار نیست.

چیزی به اسم سرماخوردگی وجود ندارد

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: با شیوع ویروس کرونا چیزی به اسم سرماخوردگی در فصل زمستان وجود ندارد و هر فردی با هر علائم تنفسی فوقانی و تحتانی، تب و لرز، درد بدن، آبریزش، تب، عطسه و تنگی نفس، به کرونا مبتلا شده است.

اومیکرون همچنان می‌تازد/ ساده انگاری مردم به رعایت پروتکل‌ها

سیمین خیاط زاده ادامه داد: افراد مبتلا به ویروس کرونا باید در منزل، خود را قرنطینه کرده و خودسرانه دارویی را مصرف نکنند و در مواقع بروز تنگی نفس و وخیم شدن حال، باید به پزشک مراجعه کند.

خیاط زاده بیان کرد: درگیری ریه در تمام ویروس‌های کرونا وجود دارد اما آنچه که به نسبت در سویه‌های قبلی کرونا وجود داشته، حاکی از آن است که درگیری ریه در سویه اومیکرون کمتر است.

ضرورت تزریق دوز سوم واکسن کرونا

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: سویه اومیکرون بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند و با علائمی مانند آبریزش بینی، گلودرد، عطسه و سرفه‌های تحریکی گلو همراه است.

وی بر تأثیر تزریق دوز سوم واکسن در محافظت افراد در مقابل سویه اومیکرون تأکید کرده و گفت: طبق بررسی‌های انجام گرفته، افراد بستری شده در بیمارستان عمدتاً افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، افرادی که تاکنون به تزریق واکسن کرونا اقدام نکرده‌اند و یا تنها دوز اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند هستند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز توضیح داد: اما افرادی که هر سه دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند در صورت ابتلاء به ویروس کرونا، بهبود یافتن آنها با مراقبت در منزل امکان پذیر خواهد بود.

خیاط زاده ادامه داد: اگر افراد به دلیل مبتلا به هر سویه کرونا در بیمارستان بستری شده باشند، از روز بستری شدن در بیمارستان تا سه ماه آتی می‌تواند نسبت به تزریق دوز بعدی واکسن اقدام کنند و از سویی اگر افراد مبتلا به کرونا، به صورت سرپایی بهبود یافته باشد از اولین روز بروز علائم تا یک ماه آتی می‌تواند نسبت به تزریق دوز بعدی واکسن کرونا اقدام کنند.

اومیکرون همچنان می‌تازد/ ساده انگاری مردم به رعایت پروتکل‌ها

وی گفت: قبل از ورود موج ششم، از هر نمونه گرفته شده در طول روز، تقریباً ده درصد آن مثبت می‌شد اما در حال حاضر، میزان موارد مثبت ابتلاء افزایش یافته است به گونه‌ای که ۳۰ تا ۳۵ درصد نمونه‌ها مثبت است و این نشان از چرخش بالای ویروس است.

خیاط زاده بیان کرد: قبل از ورود موج ششم، طی ۲۴ ساعت، فوتی‌های ناشی از کرونا به صفر رسیده بود اما در حال حاضر، میانگین موارد فوتی به ۷ تا ۸ نفر افزایش یافته است که در صورت درگیری بیشتر افراد، احتمال افزایش موارد بستری و فوتی دور از تصور نیست.

۱۲ شهرستان قرمز در استان آذربایجان شرقی

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: قبل از ورود موج ششم، میانگین موارد بستری در طی ۲۴ ساعت، ۴۰ نفر بود که در حال حاضر به ۲۳۵ نفر افزایش یافته است.

۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی و ۴ شهرستان نیز در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند که با افزایش موارد بستری، به وضعیت قرمز کرونایی تغییر پیدا خواهد کرد

وی ادامه داد: ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی و ۴ شهرستان نیز در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند که با افزایش موارد بستری، به وضعیت قرمز کرونایی تغییر پیدا خواهد کرد.

خیاط زاده با تأکید به اینکه چیزی به اسم سرماخوردگی وجود ندارد افزود: قرنطینه و جدا کردن خود از سایر اعضای خانواده به هنگام بروز هر گونه علائم، پرهیز از دورهمی‌ها و جلسات و مراجعه افرادی که تاکنون نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام نکرده‌اند از مهم‌ترین توصیه‌هایی است که افراد باید آنها را جدی بشمارند.

وی گفت: در حال حاضر، تزریق واکسن کرونا به متولدین ۱۳۹۵ و به پایین در حال انجام است چرا که سویه امیکرون، کودکان را بیشتر درگیر می‌کند.

خیاط زاده افزود: به دلیل سرعت بالای انتقال سویه اومیکرون و بروز علائم خفیف در افراد واکسینه شده، دوره قرنطینه آن به پنج روز کاهش یافته است اما اگر علائم فردی در ۵ روز بهبود نیافت، با نظر پزشک ۷ تا ۱۰ روز دیگر می‌تواند در منزل استراحت کند.

بی توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی

یک کارشناس فوریت‌های پزشکی و فعال رسانه نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: با وجود شدت یافتن پیک ششم کرونا و افزایش سرعت انتقال، متأسفانه مردم مانند گذشته، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند و اغلب در بسیاری از مکان‌ها بدون ماسک حضور می‌یابند.

مردم مانند گذشته، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند و اغلب در بسیاری از مکان‌ها بدون ماسک حضور می‌یابند

حبیب حسینقلی زاده ادامه داد: بیشتر افراد بر این معتقد هستند که با تزریق واکسن، دیگر به ویروس کرونا مبتلا نخواهند شد اما در حالی که چنین نیست و حتی افرادی که واکسن کرونا نیز تزریق کرده‌اند به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

وی افزود: فردی که از یک خانواده مبتلا شده اما در سایر اعضای خانواده، هیچ علائمی بروز پیدا نکرده است، همان افراد بدون استفاده از ماسک و رعایت موارد پیشگیری، کنار همدیگر حضور یافته‌اند.

اومیکرون همچنان می‌تازد/ ساده انگاری مردم به رعایت پروتکل‌ها

این کارشناس فوریت‌های پزشکی و فعال رسانه گفت: علائمی که به هنگام مراجعه به منازل درفرد بیمار مشاهده می‌شود علائمی نظیر سردرد، آبریزش بینی، درد بدن، خارش گلو و گرفتگی صداست.

لزوم استفاده از ماسک و افزایش سطح ایمنی بدن

حسینقلی زاده بیان کرد: در این راستا از جمله اقدامات پیشگیرانه، استفاده از ماسک، افزایش سطح ایمنی بدن با استفاده از مواد غذایی همراه با مصرف ویتامین سی است.

وی در پایان به استفاده از ماسک توسط افراد تأکید کرده و گفت: افراد باید به هنگام بروز علائم، باید به پزشک مراجعه کنند و به هنگام تشدید علائم، باید به مراکز درمانی برای بستری در بیمارستان مراجعه کنند.

لزوم اعمال محدودیت‌ها در عید نوروز

یکی از شهروندان تبریزی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: متأسفانه زمانی که آمار مبتلایان و فوتی‌ها کاهش می‌یابد، مردم گمان می‌کنند که ویروس کرونا رفتنی شده است و به همین دلیل، همانند سابق به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه نمی‌کنند.

ابراهیمی ادامه داد: حالا که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، بسیاری از مردم به بهانه خریدهای نوروزی در مراکز خرید حضور یافته و خود را برای دید و بازدیدهای نوروزی و حتی سفرهای نوروزی آماده می‌کنند.

وی افزود: تا به حال همه شهروندان از سرعت بالای انتقال سویه اومیکرون مطلع شده‌اند اما متأسفانه برخی از شهروندان به تزریق واکسن کرونا توجهی نشان نمی‌دهند.

اومیکرون همچنان می‌تازد/ ساده انگاری مردم به رعایت پروتکل‌ها

این شهروند تبریزی در پایان گفت: به نظرم محدودیت‌های بیشتری باید در عید نوروز در نظر گرفته شود چرا که با سفر شهروندان از استانی به استان دیگر، بار دیگر آمار مبتلایان و بستری‌ها افزایش خواهد یافت.

حالا در روزهایی که سویه اومیکرون با قدرت سرایت بالایی جولان می‌دهد نباید با واکسن گریزی و بی توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به روزهای اوج گیری شدید کرونا رسید اما متأسفانه برخی از شهروندان بدون توجه به قدرت سرایت بالای اومیکرون، در روزهای پایانی سال به خریدهای نوروزی مشغول شده‌اند.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار