کد خبر: ۸۰۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
کرمانشاه- وسعت حاشیه نشینی در کرمانشاه، مشکلات آموزشی برای ساکنین این مناطق به دنبال داشته که انتظار می رود مسئولان با قید فوریت فکری به حال آن کنند تا قصه محرومیت این مناطق غُصه دل‌ها نشود.

به گزارش آرانیوز:سمیه نوری: طبق آخرین آمار ارائه شده از جمعیت استان کرمانشاه با نرخ رشد ۲.۴ درصدی و با ۲ میلیون نفر جمعیت به عنوان سیزدهمین استان پرجمعیت کشور شناخته شده است.

استان کرمانشاه با مشکلات عدیده حاشیه نشینی بوده که بر اساس آخرین تحقیقات در حوزه شهرستان کرمانشاه ۳۶ محله دارای مشکل، شناسایی شده که ۱۳ محله مشکلات حادتر و با اهمیت تری داشتند و بر اساس تخمین‌ها و برآوردهای انجام شده بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت حاشیه نشین ساکن این ۱۳ محله در کرمانشاه هستند.

در محلات حاشیه نشین مشکلات خاصی وجود دارد و مطالعات نشان می‌دهد از نظر خدمات زیربنایی، عدم مراکز فرهنگی، آموزشی یا ورزشی مسائلی وجود دارد به گونه‌ای که سرانه خدمات در این محلات نسبت به مناطق مرکزی یا برخوردار پایین‌تر است.

یکی از مشکلات با اهمیت در مناطق حاشیه نشین استان کرمانشاه بی توجهی به مدارس و مراکز آموزشی و فرهنگی است.

مجید یزدان پناه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در زلزله سرپل ذهاب در سال ۱۳۹۶ تعداد ۷۸ مدرسه در این مناطق آسیب دید که با تلاش‌های بسیاری بازسازی مجدد مدارس انجام گرفتن و به طور کلی ۳۲۰ مدرسه در استان کرمانشاه ساخته شد که تقریباً به ازای هر روز بعد از زلزله یک کلاس درس ساخته شد.

وی افزود: با توجه به هزینه‌هایی که طی سال‌های اخیر از جانب استانداری کرمانشاه، حوزه معاونت سیاسی و اداره کل امور اجتماعی برای مدارس حاشیه نشین استان کرمانشاه در اختیار اداره کل آموزش و پرورش قرار گرفته تمام تلاش‌ها بر آن است که این اعتبارات برای بهبود وضعیت مدارس در حاشیه استان صرف شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه تصریح کرد: در صورتی که از جانب مراکز خیریه، بانک و گروه‌های جهادی که کار خیر انجام می‌دهند کمک‌های مادی و معنوی داشته باشیم آنها را به سمت مدارس حاشیه نشین سوق می‌دهیم.

قصه گره خورده محرومیت وحاشیه‌نشینی درکرمانشاه/حال‌ مدارس خوب نیست

یزدان پناه با اشاره به اینکه کرمانشاه به عنوان یک استان مرزی و جنگی رشادت‌های بسیاری در جنگ تحمیلی هشت ساله به خرج داده است، از مسئولین و دستگاه‌های اجرایی استانی و کشوری مطالبات خود را اینگونه، بیان کرد: پرداخت فوق العاده حق مناطق جنگی به کارمندان و بازنشستگان در همه دستگاه‌ها و به تبع بازنشستگان آموزش و پرورش به دلیل نقش مؤثر آنها در زمان هشت سال جنگ در مناطق عملیاتی حق مسلمی است که باید مورد توجه مسئولین قرار بگیرد و به آنها پرداخته شود.

امکانات ضعیف در مدارس حاشیه کرمانشاه

وی افزود: برای مدارس حاشیه نشینی که به دلیل کمبود بودجه و عدم امکانات برای خدمت رسانی و بهبود شرایط مغفول واقع شده‌اند تقاضای مساعدت و توجه بیشتر از جانب مسئولین استانی را خواستار هستیم.

یکی از فعالان کانون جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه رازی در خصوص فعالیت‌های این گروه در مناطق حاشیه نشین کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بسیجیان کانون جهادی در دانشگاه رازی کرمانشاه بعد از شیوع ویروس کرونا نتوانستند فعالیت خود را طبق روال هر ساله در قالب فعالیت‌های سازندگی و روستایی ادامه دهند بلکه با یک شیوه جدیدی از جهادگری وارد عرصه جهاد شدند.

عدم همکاری با گروه‌های جهادی آموزشی در کرمانشاه

وی افزود: گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه رازی استان کرمانشاه با ورود به عرصه آموزشی و فرهنگی بر حسب نیاز دانش آموزان در مدارس حاشیه شهر کرمانشاه در شهریور ماه سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را به مدت یک هفته به منظور کمک به آموزش دانش آموزان آغاز کردند.

این دانشجوی جهادگر تصریح کرد: گروه جهادی بسیج دانشگاه رازی در یکی از شهرک‌های حاشیه نشین شهر کرمانشاه برای تدریس جهادی جهادگران آماده شد.

قصه گره خورده محرومیت وحاشیه‌نشینی درکرمانشاه/حال‌ مدارس خوب نیست

با اشاره به عدم همکاری اداره آموزش و پرورش و مدارس حاشیه نشین، بیان کرد: به دلیل عدم همکاری اداره آموزش و پرورش و مدارس این ناحیه برای تهیه اسامی دانش آموزانی که موفق به شرکت در کلاس‌های سامانه شاد نشده بودند و مهیا نکردن مکانی مناسبی برای فعالیت جهادگران به ناچار برای تهیه مکان و اسامی دانش آموزان محروم این مناطق به متولیان مسجد آن محله رجوع شد.

وی ادامه داد: متولیان مسجد این محله کتابخانه مسجد را برای تدریس دانش آموزان محروم در آن منطقه را در اختیار جهاد گران قرار دادند.

اقدام فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی در مناطق حاشیه نشین کرمانشاه

جهادگری دیگر در خصوص مشکلات رفت و آمد دانش آموزانی که از محله‌های دیگر می‌آمدند، اینگونه شرح داد: بازه زمانی تدریس جهادگران هر روز از ساعت ۹ تا ۱۷ بود که به دلیل نبود مکان مناسب و نبود بودجه برای حضور دانش آموزان برای تهیه نهار آنها مجبور به بازگشت و طی کردن مسافت طولانی می‌شدند.

دانشجوی جهادی بیان کرد: پیش از آغاز تدریس جهادگران در مناطق حاشیه نشین با کمک یکی از مدارس ابتدایی نحوه صحیح تدریس و آشنایی با مطالب را آموزش دیدند تا در تدریس دروس مهم و پایه با اطلاعات کامل فعالیت کنند.

قصه گره خورده محرومیت وحاشیه‌نشینی درکرمانشاه/حال‌ مدارس خوب نیست

وی با اشاره به سایر فعالیت‌های خود در این دوره هفت روزه، گفت: در این اردوی جهادی به دلیل همزمان بودن با دهه اول ماه محرم در کنار تدریس برنامه‌های فرهنگی در رابطه با واقعه عاشورا برای دانش آموزان و والدین آنها اجرا شد که بازهم به دلیل کمبود وقت و نداشتن مکان مناسب این عملکرد به نحو احسن انجام نگرفت.

درد پنهان مردم حاشیه نشین

مسئول گروه جهادی و بسیجی دانشگاه رازی در مورد مشکلات حاشیه نشینی، این گونه بیان کرد: وضعیت فرهنگی که در خانواده‌های حاشیه نشین وجود دارد درد پنهانی است که به دلیل بارز نبودن تأثیرات زودهنگام آن مورد بی توجهی مسئولین در این مناطق قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مسئله ضعف فرهنگی در مناطق حاشیه نشین به گونه‌ای بر زندگی‌ها تأثیر گذاشته که می‌توان به چند مورد از مشکلات عمده این مناطق از جمله کثرت طلاق والدین، اختلافات خانوادگی، شیوه‌های تربیتی اشتباه، خشونت بیش از حد در رفتار و خلقیات کودکان اشاره کرد.

قصه گره خورده محرومیت وحاشیه‌نشینی درکرمانشاه/حال‌ مدارس خوب نیست

سرپرست کانون جهادی با اشاره به مشکلات فرهنگی در مدارس حاشیه شهر کرمانشاه، تشریح کرد: مشکلات و معضلات فرهنگی واقعیت تلخی است که به دلیل تدریجی بودن تأثیرات مخرب آن حساسیت موضوع نشان داده نمی‌شود و جز دغدغه‌های مردم و مسئولین نیست.

این مسئول جهادی گفت: مسئله‌ای که توجه جهادگران را جلب کرد روحیه پر از نیاز دانش آموزانی بود که تشنه یادگیری، محبت، برقراری ارتباط با افراد جدید و ارتباط با مربی‌های جدید با اخلاق، روحیات شاداب و خوش برخورد بودند و اینها همگی نشان از ضعف و عدم رسیدگی به این دانش آموزان از طرف والدین و معلمان را نشان می‌دهد.

مدارس و مراکز آموزشی مناطق حاشیه‌ای نیازمند اقدام فوری مسئولین

وی با اشاره به کم لطف‌های مسئولین نسبت به مدارس حاشیه نشین، افزود: حاشیه نشینی به دلیل بی توجهی‌ها همیشه باعث بروز مشکلاتی در جامعه می‌شود اما نکته قابل توجه این است که اگر قرار باشد در مناطق حاشیه نشین فعالیتی از جانب مسئولین صورت بگیرد قطعاً مدارس و مراکز آموزشی مهمترین و اولویت‌مندترین مسئله مورد بررسی در حاشیه شهرها محسوب می‌شود.

سرپرست گروه جهادی بسیج دانشگاه رازی ادامه داد: دانش آموزانی که در این مناطق حاشیه نشین درس می‌خوانند جوان‌های هستند که آینده جامعه را رقم می‌زنند و به همان اندازه که دانش‌آموزان در مناطق بالای شهر مورد توجه هستند دانش‌آموزان مناطق حاشیه نیز نیازمند فضای آموزش مناسب، تمییز، نو و شاداب بوده این در حالی است که اکثر مدارس در حاشیه شهر دارای بافتی کهنه و فضای نامطلوب هستند.

این مسئول جهادی افزود: فضای نامناسب مدارس به طور ناخودآگاه باعث دلسردی دانش آموزان از فضای مدرسه و دوری از تحصیل می‌شود.

تبعیض در سطح علمی دانش آموزان

وی با تاکید بر توجه بیشتر مسئولین به مشکلات مناطق حاشیه نشین، گفت: یکی دیگر از مشکلات مدارس حاشیه نشین که کوتاهی مسئولین نسبت به این مدارس را به همراه داشته عدم وجود معلمین باسواد، توانا با فن بیان قوی برای ارتباط گیری با دانش آموزان در این مناطق است چرا که معلمی شغل انبیا معرفی شده است که نباید تنها از بعد مالی و مادی به آن نگاه کرد.

معاون جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه ادامه داد: انتظار می‌رود که مسئولین در انتخاب معلمین برای مدارس حاشیه نشین بیشتر توجه کرده و نسبت به بافت فرسوده و فضای بی روح این مدارس چاره‌ای بیندیشند.

کمبود معلم از مشکلات مدارس حاشیه شهر کرمانشاه

مهسا زارعی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد فعالیت گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: شروع فعالیت کانون جهادی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه از سه ماه پیش آغاز شده است.

وی افزود: این گروه جهادی با کمک دانشجو معلمان به صورت جهادی در مدارس حاشیه نشین و محروم شهر کرمانشاه در زمینه آموزش و تدریس فعالیت می‌کنند.

معاون جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه تصریح کرد: دانش آموزان این مدارس هم از لحاظ آموزشی بسیار ضعیف بوده و هم از لحاظ معیشت و اقتصاد خانوادگی با مشکلات زیادی رو به رو هستند به گونه‌ای که بسیاری از آنها حتی توان خرید لوازم تحریر خود را ندارند.

قصه گره خورده محرومیت وحاشیه‌نشینی درکرمانشاه/حال‌ مدارس خوب نیست

زارعی با اشاره به با اشاره به کمبود بودجه گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان، بیان کرد: اداره آموزش و پرورش برای درخواست بودجه و کمک مالی به دانش آموزان مدارس حاشیه روند بسیار زیاد و پیچیده‌ای پیش پا گذاشته از و برای دریافت آن زمان زیادی باید صرف شود به همین دلیل بسیاری از هزینه‌ها این فعالیت و کمک‌های معیشتی و تحصیلی دانش آموزان از طریق جهاد گران تهیه می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع مهمی که به چشم می‌خورد کمبود معلم در مدارس حاشیه نشین شهر کرمانشاه است و همین امر باعث افت تحصیلی دانش آموزان این مناطق شده است.

فضای نامناسب مدارس حاشیه شهر

سمیرا فلاحیان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در یکی از مناطق بسیار حاشیه‌ای شهر کرمانشاه زندگی می‌کنند و سرپرستی ۲ فرزند خود را به عهده دارد و فرزند بزرگترش در مدرسه همان محله تحصیل می‌کند.

وی افزود: سال گذشته که مدارس به دلیل شیوع کرونا تعطیل بود تا مدت‌ها به دلیل مشکلات مالی توانایی خرید گوشی و تبلت را نداشتم و زمانی که این موضوع با کادر مدرسه در میان گذاشته شد تنها پاسخی که دریافت شد پیشنهاد به ترک تحصیل فرزندم و در نهایت او را از گروه کلاسی حذف کردند.

این مادر با اشاره به مشکلات پیش رو برای تحصیل فرزند خود، تصریح کرد: سال گذشته با ارتباطی که با گروه جهادی بسیجیان دانشگاه رازی بر قرار شد پسرم توانست با تدریس این دانشجویان جهادگر امتحانات پایان ترم خود را با موفقیت پشت سر بگذارد.

قصه گره خورده محرومیت وحاشیه‌نشینی درکرمانشاه/حال‌ مدارس خوب نیست

فلاحیان ادامه داد: مدرسه‌ای که در این محله برای تحصیل فرزندان ما در نظر گرفته شده مدرسه‌ای قدیمی و فرسوده، فضایی به شدت نامناسب، امکانات بسیار محدود و محیطی ناامن در اطراف حاکم است.

وی افزود: فضای این مدارس به قدری نامناسب و از نظر بهداشت و نظافت آلوده است که گاهی اوقات زباله‌ها در داخل و کلاس‌ها و حیاط مدرسه تا مدت‌ها جمع‌آوری نمی‌شود و در اکثر مواقع لوله آب آشامیدنی این مدرسه شکسته است و دانش آموزان حتی آب برای خوردن ندارند.

فلاحیان با تاکید بر اینکه تحصیل کردن حق فرزندان آنهاست، بیان کرد: نمیدانم آیا صدای کمک خواهی مردم حاشیه نشین کرمانشاه را مسئولین می‌شنوند یا خیر اما تقاضا داریم از مناطق و مدارس حاشیه نشین شهر کرمانشاه غافل نباشند، اگرچه شرایط مالی مردم در این مناطق به اندازه کافی مساعد نبوده اما این مردم مستحق این حجم از بی توجهی مسئولین نیستند.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار