کد خبر: ۸۰۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
بندرعباس - مدیرکل محیط زیست هرمزگان گفت: نیروگاه بندرعباس و سه شرکت نفت فلات‌ قاره پای ثابت آلایندگی هرمزگان هستند.

به گزارش آرانیوز:حبیب مسیحی تازیانی عصر دوشنبه نشست خبری به مناسبت هفته هوای پاک افزود:در مجموع سال گذشته واحد۲۷صنعتی آلاینده در استان شناسایی شد و امسال نیز۱۷صنعت آلاینده شناسایی شده اند که پایان بهمن نام آنها به صورت رسمی به سازمان محیط زیست اعلام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان تصریح کرد: ۳۷ دودکش و ۳۸ مورد از صنایع از لحاظ آلودگی محیطی پایش شدند. در ۹ ماهه امسال ۳۸ پایش در مراکز معاینه فنی انجام دادند. ۹۵ مورد در صنایع خوداظهاری پایشی داشته‌ایم.

مسیحی تصریح کرد: ۳۳۰ مورد پایش از صنایع داشتیم و بر مبنای آن ۱۱۹ اخطار برای رفع آلایندگی صادر شده که از این تعداد ۱۷ صنعت در لیست آلاینده‌ها منظور شدند که بعد از پایان بهمن‌ماه در سامانه متمرکز سازمان محیط زیست ثبت می‌شود. در سال ۹۹ حدود ۲۷ صنعت آلاینده داشتیم که طبق ضوابط قانونی، جرایم مالیاتی آن‌ها مشخص و اخذ شده که طبق قانون باید به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: صنایعی چون فلات قاره سیری، قشم و لاوان و نیروگاه توانیر از جمله صنایعی هستند که سال‌ها جزئی از لیست صنایع آلاینده ما هستند. ما توانستیم میزان گاز (سوخت پاک) نیروگاه را به ۴ میلیون مترمکعب برسانیم و این میزان باید به ۶ میلیون مترمکعب برسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با اشاره به اینکه هیچ نیروگاهی مجوزی از محیط زیست برای استفاده از مازوت به عنوان سوخت را ندارد، بیان کرد: مازوت، آلایندگی‌هایی مثل دوده کربن، فلزات سنگین، گوگرد و… تولید می‌کند.

مسیحی اضافه کرد: در ۹ ماهه ابتدای ۱۴۰۰ تعداد روزهای پاک استان ۱۶ روز، روزهای قابل قبول ۲۱۸ روز، تعداد روزهای ناسالم برای افراد حساس ۳۹ روز، روزهای خیلی ناسالم ۳ روز بوده و روز خطرناکی نیز نداشتیم. صدا و سیما موظف به اعلام شرایط در روزهای ناسالم، خیلی ناسالم و خطرناک است.

وی‌اظهار کرد: درخصوص پیگیری مفاد قانونی در راستای جلوگیری از ریزگردها، کاشت نهال در ۵۰۰ هکتار زمین را در جاسک داشته‌ایم که تحویل منابع طبیعی خواهد شد. شرق هرمزگان به صورت مستمر دچار آلودگی گرد و غبار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان افزود: در سطح استان یک نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در قشم احداث شده و در مجموع نیروگاه‌های خورشیدی حدود ۱۷ میلیون کیلووات ساعت برق وارد شبکه برق استان کرده‌اند.

مسیحی تصریح کرد: موظف هستیم به صورت رندوم از نفت و گاز جایگاه‌های سوخت نمونه‌برداری و پایش کنیم. ۲۰ نمونه برداشته شده و ۸ نمونه از صنایع نیز برداشت شده است.

وی‌ عنوان کرد: ۴ ایستگاه سنج ذرات گرد و غبار در سطح استان داریم و یک ایستگاه نیز در بندرلنگه تا بهمن‌ماه امسال وارد سیستم پایش آنلاین می‌شود. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک بتوانیم در تمامی شهرستان‌ها ایستگاه‌هایی را اضافه کنیم.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار