کد خبر: ۸۰۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵
قزوین – حل مشکلات عدیده استان قزوین در حوزه های مختلف و پایان بی تدبیری‌های گذشته نیازمند استفاده از مدیران متخصص مخصوصا برای مسئولیت ها و پست های تخصصی است.

به گزارش آرانیوز:دولت سیزدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که در شرایطی که کشور درگیر کوله باری از مشکلات ریز و درشت بود، امید به آینده همچون آفتابی بود که تلاش می‌کرد برف مشکلات را آب کند.

این در حالی است که روند حرکت دولت در انتصاب مدیران و آرامش حاکم بر این انتصابات که برخی‌ها آن را کند عنوان می‌کردند نشان می‌داد دولت در انتصابات، روندی منطقی و به دور از شتابزدگی در پیش گرفته است.

روند انتصابات در استان قزوین اما روندی به نسبت آرام تر از خیلی از استان‌های دیگر بود تا جایی که امروز و بعد از گذشت بیش از ۵ ماه از عمر دولت، انتصاب مدیران در استان به تغییر استاندار، دو معاون از ۴ معاون استاندار و تقریباً مدیران سه دستگاه محدود شده است.

این در حالی است که دستگاه‌هایی که با مشکلات اقتصادی مردم به صورت مستقیم در ارتباط هستند هنوز تغییری نداشته و به کار خود ادامه می‌دهند.

دستگاه‌هایی همچون سازمان صمت، جهاد کشاورزی، اقتصاد و دارایی، برنامه و بودجه، معاونت سیاسی استانداری، ادارات کل اقتصادی زیر مجموعه استانداری و بخش عمده‌ای از این دست دستگاه‌ها همچنان منتظر تعیین تکلیف هستند.

اما سرعت بخشیدن به تغییر به معنای نادیده گرفتن شاخصه‌های اصلی یک انتصاب نیست. تخصص و تعهد در کنار اعتقاد به برنامه‌های دولت جز اصول کلی است که به نظر می‌رسد برای انتصابات باید مورد توجه قرار بگیرد.

شنیدن نام برخی افراد برای برخی دستگاه‌ها در استان قزوین این تردید را ایجاد می‌کند که برخی مسائل حاشیه‌ای در انتصاب مدیران آینده استان اثرگذار بوده و باعث شود مسائلی همچون تخصص نادیده گرفته شود.

این در حالی است که جریانات سیاسی در استان نیز علی رغم اینکه لیست‌های متعددی را بدون شک برای دستگاه‌ها در نظر دارند اما همه بر لزوم تخصص گرایی و انتصاب بر اساس تخصص در کنار تعهد تاکید دارند.

در دستگاه‌های تخصصی نباید شاهد انتصابات سیاسی باشیم

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: انتظار ما از دولت مردمی، همواره این است که فارغ از نگاه‌های جریانی، با تمرکز ویژه بر شایسته سالاری و کارآمدی مدیران و خدمتگزاران مردم را منصوب کند.

وی افزود: امروز کشور در وضعیتی نیست که افراد بدون تخصص و صرفاً با لابی و توصیه پشت میزهای مدیریت بنشینند و ندانند که برای اصلاح وضعیت و پیشبرد مطلوب کارها چگونه عمل کنند و در نتیجه کارنامه این دست از مدیران ناامیدی مردم و خراب‌تر شدن وضعیت دستگاه‌ها و ارگان‌ها خواهد بود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع تخصص، تعهد، افق امیدبخش، جوان‌گرایی و کارآمدی، حرکت جهادی مبتنی بر آرمان‌های انقلاب خط قرمز همه ما است و این انتظار جدی وجود دارد که در استان قزوین به ویژه در مورد دستگاه‌های تخصصی شاهد انتصابات سیاسی و غیراصولی و خدای ناکرده بی‌ربط نباشیم.

وی ادامه داد: داشتن مدیریت به خودی خود و به تنهایی نمی‌تواند افراد را برای موفقیت تضمین کند. لذا یک مدیر خوب می‌داند علاوه بر هنر مدیریت کردن، باید شناخت کافی و اشراف کامل به حوزه‌ای که می‌خواهد قبول مسئولیت کند، داشته باشد.

محمدبیگی تاکید کرد: متأسفانه ما در هشت سال گذشته از همین ناحیه ضربه خوردیم و آشفتگی موجود و عقب ماندگی استان در بسیاری از بخش‌ها، افزوده شدن مشکلات در بخش صنعت، در بخش کشاورزی، در بخش اشتغال و کارآفرینی و نیز عدم رسیدگی مطلوب به مناطق محروم، ناشی از حضور مدیرانی با نگاه صرف سیاسی بود. در واقع شرط مسئولیت گرفتن در گذشته به جای تخصص، تعهد و کارآمدی، میزان نزدیکی و ارادت به برخی پدرخوانده‌های دولت سابق بود.

رفع عقب ماندگی کشور نیازمند استفاده از مدیران متخصص است

وی عنوان کرد: نمایندگان مجلس امید و انتظار در این برهه که فصل تغییرات بنیادین و جابجایی میزهای دولتی است، این توصیه جدی را به استانداران و وزرا دارند که در انتخاب مدیران به اصل شایسته‌سالاری، کارآمدی و تخصص در کنار تعهد و روحیه جوان و انقلابی دقت کنند و اجازه ندهند خدای ناکرده با روی کارآمدن مدیران ضعیف و غیرتخصصی، کارها روی زمین بماند و یا به جای پیشرفت شاهد عقب گرد و ناامیدی مردم باشیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: الحمدلله استان قزوین در مسیر پیشرفت و توسعه و جبران عقب ماندگی‌ها قرار دارد و امیدواریم از سال آینده با مدیرانی توانمند و تازه نفس، فصل نو و روشنی در خدمت‌رسانی به مردم قزوین آغاز شود.

به گزارش مهر حرکت در مسیر توسعه نیازمند توجه به تخصص‌ها و استفاده از افرادی است که اعتقاد جدی به مبانی دولت سیزدهم دارند. از سویی نگاه صرف به تعهد بدون تخصص یک آسیب بزرگ برای مدیریت محسوب می‌شود.

بی توجهی به نیروهای متخصص متعهد آسیب زا است

حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی نماینده پیشین مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه لازمه هر کاری تخصص است، اظهار کرد: تخصص هم نیازمند تعهد است و نمی‌توان این دو را از یکدیگر جدا کرد.

وی افزود: تعهد و تخصص لازم و ملزوم همدیگر برای مسئولیت است و اگر در انتصابات یک بخش از این دو دیده شود بدون شک کار با مشکل روبرو خواهد شد.

این فعال سیاسی ادامه داد: اگر در مجموعه‌ای نیروی متخصص با تعهد وجود دارد رفتن سراغ نیروهای متعهد هرچند بی تخصص نیز ضربه وارد کردن به مجموعه است.

برای حل مسائل بزرگ و آواربرداری از یک تفکری که هشت سال کشور را به بیراهه برده باید از تفکر و انرژی جوان‌ها بیشتر استفاده کرد و این آوار باید با کمک جوانان دانشمند، متخصص و مشرف به امور برداشته شود

وی خاطرنشان کرد: انتظار این است که دولت سیزدهم با نگاه به تخصص در کنار تعهد و انتصاب مدیران مناسب، شرایط را برای پایان دادن به مشکلات کشور مرتفع کند.

بعد از ۴۳ از انقلاب نمی‌توانیم از مسئولیت افراد متعهد بدون تخصص حرف بزنیم

محمدحسین شفیعی‌ها دبیر ائتلاف پیروان ولایت استان قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: انتصاب اگر بدون رعایت تخصص باشد همه تلاش‌ها و اقدامات بی فایده خواهد بود.

وی با بیان اینکه طبیعتاً تخصص و آشنا بودن با محیط کار از شرایط ضروری و اولیه برای پذیرفتن یک مسئولیت است، تاکید کرد: تعهد داشتن بدون تخصص آسبیب زا است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه صرف داشتن تعهد برای مسئولیت کافی نیست، بیان کرد: بعد از ۴۳ از انقلاب دیگر نمی‌توانیم از مسئولیت افراد متعهد بدون تخصص حرف بزنیم.

وی ادامه داد: این حرف برای اول انقلاب است که تعهد فرد بر تخصص بچربد و اگر این حرف را امروز بزنیم، ویرانگر است که بعد از ۴۳ سال هنوز بیم تخصص نداشتن را داشته باشیم.

به گزارش مهر به نظر می‌رسد استان قزوین بیش از هر زمانی امروز نیازمند نگاه تخصصی به مدیران در انتصاب‌ها است و نیاز است استاندار قزوین برای رفع مشکلات عدیده ای که در استان خود از آن بارها نام برده و برای ایجاد همگرایی بیشتر بین جریانات سیاسی، در انتصابات تخصص محور عمل کند.

حل مشکلات کشور نیازمند مدیران متخصص با نگاه راهبردی است

حامد کبودوند از فعالان سیاسی استان قزوین نیز در رابطه با انتصاب در صورت نداشتن تخصص عنوان کرد: بهترین جمله در رابطه با این دست از انتصاب‌ها همان جمله معروف شهید چمران است که فرد متعهدی که بدون تخصص کاری را قبول می‌کند تقوا ندارد.

وی اضافه کرد: وقتی با گرفتاری‌ها و مشکلات عادی مواجه هستیم نیاز داریم با انسان‌های معمولی راه و مسیر را ادامه دهیم اما وقتی مشکلات عدیده و گرفتاری‌های یک تفکر لیبرال هشت ساله را بخواهیم حل کنیم نیاز است افراد توانمند دارای اشراف به مباحث و دارای نگاه راهبردی را برای مسئولیت‌ها انتخاب کنیم.

مسؤول سازمان فضای مجازی سراج مرکز قزوین عنوان کرد: برای حل مسائل بزرگ و آواربرداری از یک تفکری که هشت سال کشور را به بیراهه برده باید از تفکر و انرژی جوان‌ها بیشتر استفاده کرد و این آوار باید با کمک جوانان دانشمند، متخصص و مشرف به امور برداشته شود.

رفع عقب ماندگی کشور نیازمند استفاده از مدیران متخصص است

وی خاطرنشان کرد: شاید حتی این جوان‌ها چون عرصه برای اثبات توانمندی‌ها آنها در دولت گذشته کم بوده است رزومه نداشته باشند اما اعتماد به متخصصین نخبه و جوان بدون شک راهگشای مشکلات خواهد بود.

کبودوند با بیان اینکه دانش تخصص نیاز است نه صرفاً سابقه مدیریتی، ادامه داد: جوان نخبه توانمند و متخصص این درک را دارد که برای امور سراغ فعالان و افراد پیشکسوت هم رفته و از همه ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت استفاده کند.

به گزارش مهر به نظر می‌رسد تغییر دولت سیزدهم نیازمند تغییر نگاه به تخصص گرایی است. این انتظار از دولت سیزدهم وجود دارد تا با تغییر در سیکل معیوب انتصابات که از پیش وجود داشته بتواند ساختار خسته اداری کشور را از حالت فعلی خارج کند.

از سویی بدون شک توجه به تخصص افراد متعهد و نگاه به بدنه جوان و متخصص می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات کشور را رفع و زمینه را برای امیدواری مردم نسبت به آینده بیش از پیش هموار کند.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار