کد خبر: ۷۹۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
سمنان- تقریباً دو ماهی از سفر رئیسی به استان سمنان می‌گذرد و تعدادی از مصوبات این سفر اجرا شده‌اند اما هنوز مردم منتظر هستند تا شاهد عملیاتی شدن پروژه‌ها با تخصیص کامل اعتبارات باشند.

به گزارش آرانیوز:نزدیک به دو ماه پیش بود که سمنان نهمین مقصد سفرهای استانی دولت سیزدهم شد دولتی که بنا را حضور از نزدیک در عمق مسائل گذاشته و در میدان حضور دارد تا ببیند برای کاستی‌ها به خصوص در بخش‌های اقتصادی و معیشتی می‌توان چه کرد.

عمده مسائل مطرح شده در سفر نهم دولت که سمنان، مقصد آن بود، آب، سرمایه گذاری، اشتغال و صنعت، راه و بهداشت و درمان، روستاها و… بود که اعتبارات خوبی نیز در این سفر اختصاص یافت هرچند باید این نکته را هم یادآور شد که قرار است اعتبارات و طرح‌های مصوب در این سفر طی بازه زمانی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ عملیاتی شوند پس عملاً دولت یکسال و نیم برای این موضوعات فرصت دارد که تنها یک ماه آن گذشته است.

تصویب ۵۴۱ مصوبه

استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه سفر هیئت دولت به استان ۵۴۱ مصوبه داشته است، گفت: برخی از این مصوبات مانند ساماندهی شرایط چند طرح میراث فرهنگی، تخریب یک دیوار در مقابل کاروانسرای سمنان و… که قابل دسترس تر بود همان ابتدای اتمام سفر رئیسی به سمنان انجام شد اما باید اذعان داشت که بسیاری از این طرح‌ها زمان بر هستند و باید به اجرای آنها فرصت داد.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی و تسهیلات بانکی برای مصوبات استان قرار داده شده است، تاکید کرد: این اعتبارات طی سال جاری و سال آینده و بخشی هم سال ۱۴۰۲ اختصاص خواهد یافت و شاهد اجرای مصوبات خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اتمام طرح‌های نیمه تمام بالای ۶۰ درصد پیشرفت از جمله اولویت‌های دولت در اختصاص این اعتبارات و طرح‌های سفر بوده است، افزود: کار کارشناسی بسیاری چه در بدنه کارشناسی فرمانداری‌ها و استانداری چه دولت انجام شده تا بتوانیم کمبودها را احصا کنیم از سوی دیگر مبنای توزیع اعتبار، جمعیت و میزان محرومیت است و دولت تلاش دارد که توسعه را به استان بیاورد. ما نیز از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی خواسته‌ایم تا تمام تلاش خود را برای این منظور به کار گیرند.

آخرین اخبار از مصوبات سفر رئیسی به سمنان/ مردم امیدوار شدند

کاروانسرای سمنان اولین چراغ را روشن کرد

روز سیزدهم آبان ماه بود که وزیر میراث فرهنگی از صدور دستور تخریب دیوار مانع رؤیت کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان خبر داد و بلافاصله به عنوان نخستین کار عملی در راستای اجرای مصوبات دولت، بهسازی کاروانسرای سمنان آغاز شد تا اولین چراغ در همان ساعات اولیه سفر استانی روشن شود همچنین از روز شانزدهم آبان ماه مرمت کاروانسرای سمنان آغاز شد.

آنطور که مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان به خبرنگار مهر، می‌گوید: از روز شانزدهم آبان ماه و پس از دستور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرمت و سامان‌دهی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان آغاز و با حذف دیوار خارجی، عملیات انتقال زباله و نخاله از این مکان آغاز شد.

حمید رضا دوست محمدی با بیان اینکه برگرداندن دیوار کاروانسرا به فرم اصلی و اجرای نورپردازی از تاکیداتی است که در مرمت جدید دیده می‌شود، ابراز کرد: اجرای مجدد اندود با مصالح همگون آجری، خالی کردن بخش‌هایی از اندود دیوارها و برگرداندن دیوار کاروانسرا به شکل اصلی و اولی خودش از دیگر اقداماتی است که در این مرمت دیده شده است.

سهمیه دام‌ها دومین مصوبه اجرایی

دومین چراغ توسط جهاد کشاورزی روشن شد اداره کلی که این روزها درباره عملکردش انتقادات فراوانی است و هر روز یک گروه از دامداران صدای اعتراض شأن بلند می‌شود در سفر رئیسی به استان اما موضوع کمبود نهاده‌ها مطرح و به گفته استاندار سمنان هفت هزار تن سهمیه نهاده‌های دامی استان، پیرو مصوبه سفر رئیس جمهور به سمنان، افزایش یافت.

هاشمی استاندار سمنان با بیان اینکه این سهمیه برای کاهش مشکلات دامداران تأمین و تخصیص داده شده است، ابراز کرد: رفع مشکلات دامداران استان در دستور کار دولت است و امیدواریم این افزایش سهمیه‌ها بتواند بخشی از مشکلات را کاهش دهد.

وی افزود: ما در قبال کشاورزی و دامداری استان سمنان راهکارهای بسیاری را مد نظر قرار داده اینکه از جمله آنها می‌توان به ترویج کشت‌های نوین مانند آیروپونیک و هیدروپونیک اشاره کرد همچنین پرداخت تسهیلات کم بهره برای افزایش تولید در دامداری‌ها دنبال می‌شود.

آخرین اخبار از مصوبات سفر رئیسی به سمنان/ مردم امیدوار شدند

سومین مصوبه عملیاتی در دامغان انجام شد

برای مردم دامغان از این بهتر نمی‌شد، از وقتی دولت سیزدهم بر سر کار آمده تقریباً تمام خواسته‌هایشان دیده شده است مشکلات درمانی و اعتراضات شدید شأن در سفر رئیسی به استان سمنان که باعث شد حتی ویدئوهای خشم مردم دامغان بازتاب ملی هم پیدا کند به عزل رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجامید و از وقتی سرپرست جدید این دانشگاه آمده تا کنون دو بار در کمتر از یک ماه به مشکلات حوزه بهداشت و درمان دامغان پرداخته است.

موضوع مهم‌تر اما شنیده شدن خواست مردم درباره منطقه تاریخی و کهن تپه حصار بود که خبرگزاری مهر استان سمنان هم مفصل در گزارشی به آن پرداخت که می‌توانید آن را با تیتر تمدن ۷۰۰۰ ساله زیر چرخ قطار / تپه حصار دامغان در ورطه نابودی است بخوانید مطالبه‌ای درباره تغییر محل عبور ریل راه آهن و جلوگیری از تردد قطارها از این منطقه تحت کاوش باستانی و زیبا که امکان دارد آن را نابود سازد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی حالا اما در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه تغییر مسیر ریل راه‌آهن از محوطه تاریخی تپه‌حصار در دستور کار قرار گرفته است، گفت: پرونده این موضوع پس از سفر استانی رئیس جمهور در وزارت خانه‌های راه و شهرسازی و میراث فرهنگی مفتوح شد همچنین مصوب شدن موضوع بررسی طرح جابه‌جایی ریل راه آهن از مجموعه تاریخی تپه حصار نقطه روشنی در دل‌های مردم این شهرستان ایجاد کرد که امیدواریم به زودی این خواسته مردم محقق شود.

انجام مصوبات در حوزه راه

راه از همان ابتدا هم مهمترین بخش سفر رئیس جمهور به استان سمنان در کنار آب و صنعت بود و مسئولان اعلام کردند که از مصوبات سفر استانی هیئت دولت به استان سمنان ۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل مصوبات سفر رئیس جمهور به استان برای بهبود وضعیت راه‌های سمنان در نظر گرفته شده است و از آنجا که این امر اهمیت دارد، زودتر اعتبارات آن اختصاص خواهد یافت تا شاهد ارتقای جاده‌های استان باشیم.

احسان منصور کیایی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان که یکی از رسالت‌های مجموعه متبوع او حفاظت از جاده‌ها و تردد در آنها است در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان در دو بخش شامل نگهداری از راه‌ها و همچنین رفع نقاط حادثه‌خیز هزینه خواهد شد، گفت: سعی شده تا در سفر هیئت دولت درباره نیازهای جاده‌های استان اطلاع رسانی شود.

وی با بیان اینکه با این اعتبارات دو طرح از چهار طرح دارای اولویت ما برای رفع نقاط حادثه خیز در لاسجرد و ایوانکی اجرایی شده و به زودی به بهره برداری می‌رسد، بیان کرد: استان سمنان از لحاظ فراوانی واژگونی خودرو در کشور رتبه دوم را دارد از طرف دیگر از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه ۱۱ میلیون و ۳۳ هزار خودرو در ورودی ۹ محور اصلی به استان سمنان وارد شده‌اند پس این آمارها نشان از اهمیت راه‌های استان دارد که باید در رفع نقاط حادثه خیز اعتبارات بهتری نیز گذاشته شود.

آخرین اخبار از مصوبات سفر رئیسی به سمنان/ مردم امیدوار شدند

مصوبه دیگری که عملیاتی شد

پارک موزه دفاع مقدس یا آن‌طور که با وسواس خاصی از سوی مدیرکل حفظ آثار استان سمنان «مجموعه فرهنگی دفاع مقدس استان سمنان» نامیده می‌شود از مصوبات سفر سال ۸۵ رهبر معظم انقلاب اسلامی است که هنوز هم به اتمام نرسیده است، این مجموعه تا کنون بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته و همین میزان دیگر هم نیاز دارد تا به صورت کامل افتتاح شود اما این طرح بزرگ فرهنگی با توجه به اینکه استان سمنان سه هزار شهید را تقدیم و از این بابت رتبه سوم کشور را دارد، اهمیت ویژه داشته و در سفر رئیسی به استان نیز گنجانده شد.

اتفاقاً یکی از مصوبات اجرایی نیز به همین مجموعه تعلق دارد، آنطور که سرهنگ محمد حسن سلامی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان سمنان به خبرنگار مهر، می‌گوید: استاندار سمنان در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان اعلام کرد که اعتبار از محل سفر رئیس جمهور به استان برای پارک موزه دفاع مقدس ۲۰ میلیارد تومان گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه موزه آرایی مجموعه در کنار محوطه سازی و… در حال انجام است، گفت: فعالیت‌های عمرانی پارک موزه دفاع مقدس استان سمنان پیشرفت ۹۰ درصدی دارد و امیدواریم تا پایان سال جاری بخشی از این طرح‌ها افتتاح شود از سوی دیگر یکی از هدف گذاری‌های مرکز فرهنگی دفاع مقدس در استان سمنان، حضور زائران امام رضا (ع) در این مرکز فرهنگی است و ایجاد زائر سرا و مرکز خدمات رفاهی و آموزشی زائر، جز درخواست‌های اساسی ما محسوب می‌شود.

بازهم راه و این بار در شهرک صنعتی سمنان

درباره مصوبات حوزه راه بازهم می‌توان به اجرایی شدن مصوبات دیگر اشاره کرد مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان هفته گذشته در گفتگویی که با یکی از رسانه‌ها داشت درباره مصوبات سفر هیئت دولت به استان بیان کرد: تکمیل طرح تقاطع غیر همسطح شهرک صنعتی شهر سمنان با تأمین ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار سال آینده به بهره‌‎برداری می‌رسد که یک سوم این اعتبار از محل سفر رئیس جمهور به استان تأمین شد.

حسین دهقان با بیان اینکه از مجموع ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده برای تکمیل طرح تقاطع غیر همسطح شهرک صنعتی شهر سمنان، ۱۰۰ میلیارد ریال از محل سفر رئیس جمهور به استان سمنان تأمین می‌شود، ابراز کرد: اکنون ۱۶۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح تقاطع غیر همسطح شهرک صنعتی شهر سمنان تخصیص یافته که برای تکمیل طرح در دست هزینه است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر رمپ ورودی و خروجی شهرک صنعتی شهر سمنان آسفالت شده و تا ۱۵ روز دیگر قابل استفاده است، افزود: با توجه به تأمین منابع مالی و رفع مشکلات اعتباری و با توجه به طولانی شدن مدت اجرا، تلاش می‌شود این طرح هر چه سریع‌تر و تا نیمه نخست سال آینده به اتمام برسد همچنین باید گفت برای تکمیل تقاطع غیر همسطح در شهرستان آرادان و احداث تقاطع زیر گذر برای تأمین ایمنی رفت و آمد به بیمارستان مهدی شهر از محل سفر رئیس جمهوری ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

آخرین اخبار از مصوبات سفر رئیسی به سمنان/ مردم امیدوار شدند

مهدی شهر بی نصیب نماند

رئیسی در بدو ورود به استان سمنان به مهدی شهر رفت و در کنار دیدار عشایر، از چند واحد صنعتی نیز بازدید کرد اما دو ماه بعد از این سفر به نظر می‌رسد گشایش‌هایی برای این واحد صنعتی در حال رخ دادن است آنطور که سرپرست معاونت عمرانی استانداری سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، اعلام کرد: ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل سفر رئیس جمهور برای طرح‌های عمرانی و اقتصادی تأمین اعتبار شده است.

محمد حمیدی با بیان اینکه راه‌اندازی خط تولید جدید در مهدی شهر از دیگر مصوبات سفر رئیسی بود که توسط بنیاد مستضعفان قرار است اجرا شود، بیان داشت: این کارخانه می‌تواند دو هزار شغل ایجاد کند و در واقع همان کارخانه راکدی است که در سفر هیئت دولت به استان سمنان توسط رئیس جمهور بازدید و دستورات لازم برای آن صادر شده است. امیدواریم با احیای این واحد بتوانیم تحول خوبی را در مهدی شهر، این شهرستان مستعد شاهد باشیم.

احیای کارخانه تولیدی پاکریس مهدی شهر و راه اندازی خط تولید ایران تایر دو موضوعی است که دل بسیاری از مردم و به خصوص جوانان مهدی شهری را روشن کرد قرار است از ظرفیت‌هایی مانند بنیاد مستضعفان نیز در این امر کمک‌گیری شود تا به زودی شاهد بازگشتن این واحدها به تولید باشیم چرا که وقتی کارخانه‌ها چراغ شأن روشن باشد، اشتغال و توسعه نیز به استان خواهد آمد.

درست است که دو ماه بعد از سفر شاید زمان چندان زیادی برای بررسی مصوبات و اجرایی شدن آنها نیست اما تا کنون هم دولت نشان داده عملکرد خوبی در این زمینه داشته است حال باید دید که دیگر مصوبات سفر استانی رئیس جمهور به استان چطور محقق می‌شوند موضوعی که برای نیل به آن نیاز است مدیران استانی، تلاشی جهادی داشته باشند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار