کد خبر: ۷۹۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
بیرجند-همرزم شهید سلیمانی گفت:مهمترین و اصلی‌ترین توصیه شهید سلیمانی به ما در موقع حضور ایشان در جنوب خراسان در اوایل دهه هفتاد مردم داری و تأکید بر عدم آسیب رسیدن به مردم در عملیات‌ها بود.

به گزارش آرانیوز:به خاطرات اوایل دهه هفتاد جنوب خراسان که برگردیم رد پای بزرگ مردی را می‌بینیم که در راستای تأمین امنیت شرق کشور و مقابله با اشرار در کنار سبز پوشان پاسدار و همچنین هم رزمان ارتشی خود در این منطقه افتخارآفرینی کرده است.

بسیاری از پاسدار سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی و ارتشی‌های دلاور استان خاطرات نابی از آن روزها و هم رزمی در کنار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دارند که بسیار شنیدنی است.

اشاره به ناامنی‌های اوایل دهه ۷۰ در شرق کشور

پاسدار بازنشسته سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی، رضا معتمدی که در سال ۹۵ به افتخار بازنشستگی نائل شده است در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در اواخر سال ۶۹ دشمن عوامل مزدور خود را برای ناامنی شرق کشور بسیج کرده بود که جنوب خراسان، سیستان و بلوچستان و کرمان تحت تأثیر این ناامنی‌ها قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه هدف از ناامنی‌ها تسلط بر شرق کشور بود، بیان‌کرد: ناامنی جاده بیرجند- زاهدان، ربایش آدم‌ها حتی در خود شهر بیرجند، ناامنی در درمیان و قاین، ربایش آمبولانس‌ها و … بسیاری از اقدامات رعب‌آور دیگر از اقدامات این اشرار و مزدوران دشمن بود.

معتمدی افزود: ناامنی‌های دهه ۷۰ در جنوب خراسان جنوب و شرق کشور را شاید بتوان با آنچه از ناامنی‌هایی که گروهک عبدالمالک ریگی به وجود آورده بود، مقایسه کرد و شاید از جنبه‌هایی شرایط سخت‌تری نیز بود.

پاسدار بازنشسته سپاه انصارالرضا (ع) با بیان اینکه در آن زمان تیپ انصار الرضا (ع) در کنترل عملیاتی لشکر ۴۱ ثارالله بود، ادامه‌داد: فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله نیز در آن زمان سردار حاج قاسم سلیمانی بود که از این جهت در امنیت بخشی به شرق کشور و کنترل این ناامنی‌ها بسیار فداکاری کردند.

سربازانی که با مهارت سردار از اسارت اشرار آزاد شدند

هم رزم سردار شهید سلیمانی با بیان اینکه خاطرات بسیار خوبی از اقامت ایشان درح و سربیشه وجود دارد، بیان‌کرد: در بین مرز ایران، افغانستان و پاکستان منطقه مثلثی شکلی وجود دارد که اشرار بین ۷۰-۸۰ نفر از سربازان نیروی انتظامی را ربوده و به آن منطقه بردند که سردار سلیمانی با مهارت خاصی به گونه‌ای رفتار کرد که همه این سربازان با سلامت آزاد شدند.

وی ادامه‌داد: اشراف شهید سلیمانی بر منطقه و آشنایی از نحوه عملکرد اشرار و قدرت و مدیریت نظامی ایشان باعث شد که همه این سربازان سالم از دست اشرار و مزدوران دشمن برگردند که برای ما بسیار خاطره شیرینی شد.

معتمدی گفت: شهید سلیمانی وظایف را به دیگران واگذار نمی‌کرد بلکه در آن زمان بارها و بارها به صورت شخصی چه زمینی و یا با استفاده از هلیکوپتر از منطقه بازدید می‌کردند و مراقب اوضاع از جهات مختلف بودند.

وی با بیان اینکه در مرحله آخر پاکسازی کویر را داشتیم و اشرار شناخته شده آن زمان نیز دستگیر شدند و یا به هلاک رسیدند.

رفتار شهید سلیمانی همراه با فروتنی بود

هم رزم شهید سلیمانی که در آن زمان در گردان ادوات فعالیت می‌کرده است درباره منش و شیوه رفتاری شهید سلیمانی در آن زمان گفت: شهید سلیمانی بسیار فروتن بود و خاطرم هست علی رغم اینکه فرمانده بودند در یک روزی که تویوتا ۱۰۶ ما روشن نمی‌شد با لباس شخصی کمک کردند تا ماشین را هل بدهیم و روشن شود.

معتمدی ادامه‌داد: شهید سلیمانی علی‌رغم اینکه در کسوت فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله بودند حتی به کوچک‌ترین مسائل نیز دقت داشتند.

وی با اشاره به اینکه همکاری‌های ما در شرق با سردار سلیمانی ادامه داشت، بیان‌کرد: خاطرم هست در زلزله بم نیز با درخواست ایشان به منطقه رفتیم و تا آنجایی که در توان ما بود به زلزله زدگان کمک می‌کردیم.

هم رزم شهید سلیمانی گفت: یکی از مهمترین و اصلی‌ترین توصیه‌های شهید سلیمانی به ما در موقع حضور ایشان در جنوب خراسان در اوایل دهه هفتاد مردم داری و تأکید بر عدم آسیب رسیدن به مردم بود.

معتمدی اظهار کرد: خاطرم هست به یک منطقه عشایری رفتیم که در آنجا چند آبشخور شتر هم بود که ایشان تأکید کردند مراقب باشید به مردم و عشایر و آبشخور حیواناتشان آسیبی نرسد و تنها و تنها سراغ کسی بروید که از اشرار و موجب ناامنی است.

فرمانده در میدان بود

وی بیان کرد: بعدها کمتر شهید سلیمانی را از نزدیک می‌دیدم ولی در هر حال به وضوح شاهد بودم که ایشان در مسئولیت‌هایی که بعد داشتند همواره فرمانده در میدان بودند و از نزدیک موضوعات را مدیریت می‌کردند که بسیار حائز اهمیت است.

پاسدار بازنشسته سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که در آن سال‌ها در منش و رفتار شهید سلیمانی می‌دیدم همدلی و همراهی ارتش و سپاه با یکدیگر بود که در عملیات مقابله با اشرار به وضوح مشاهده می‌شد.

معتمدی ادامه‌داد: حتی در سفری که شهید صیاد شیرازی به منطقه داشتند، سردار سلیمانی به استقبالشان رفت که نمونه کوچکی از وحدت و برادری سپاه و ارتش بود.

وی در باره نگاه سردار سلیمانی به رزمندگان سال‌های دفاع مقدس گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به در کنار هم بودن رزمندگان جبهه و جنگ با هر نگاه و سلیقه‌ای تأکید داشتند و همایش‌ها و یادواره‌هایی را به این بهانه برگزار می‌کردند که در یکی از آن همایش‌ها (همایش شهدای گردان ادوات در سال ۹۵) من نیز حضور داشتم.

پاسدار بازنشسته سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی گفت: حتی ممکن بود برخی از این افراد بعد از جنگ دچار برخی از آسیب‌ها شده باشند اما شهید سلیمانی آنان را از جمع طرد نمی‌کرد چرا که امکان داشت با حضور در همین یادآوره ها و حضور در بین هم‌رزمان گذشته، تحول روحی در آنان به وجود آید.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار