کد خبر: ۷۹۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
ایلام-تامین آب پایدار به عنوان یکی از مهمترین نیازها و زیرساخت های مرز مهران شناخته می شود اما این معضل هنوز در این مرز حل نشده است.

به گزارش آرانیوز:مردم استان ایلام همواره در راه اعتلای کشور و انقلاب چه در دوران دفاع مقدس و چه در صحنه‌های مختلف مثل میزبانی از زوار اربعین نقش بسزایی ایفا کرده‌اند.

شهر مهران به دلیل نزدیک بودن و فاصله ۲۸۰ کیلومتری به کربلا و امنیت بسیار مطلوب هر ساله مورد استقبال تعداد زیادی از زائران اربعین قرار می‌گیرد.

به رغم همه توصیه‌های مسئولان برای تقسیم بندی تردد زائران، باز هم زائران بسیار زیادی مرز مهران برای پیاده روی بزرگ اربعین انتخاب می‌کنند.

تجربه‌های سال‌های قبل از کرونا نشان می‌دهند در ایام اربعین روانه ۲۵۰ هزار زائر در پایانه مرزی مهران تردد می‌کنند که باید نسبت به این تعداد جمعیت زیرساخت‌های لازم در بخش‌های مختلف ازجمله سرویس‌های بهداشتی، آب شرب و نیز احداث سیستم‌های استاندارد دفع فاضلاب در پایانه مرزی مهران، پایانه برکت و میدان اربعین ایجاد شود.

در حال حاضر امکانات و زیرساخت‌های مهران و ایلام به عنوان کوچک‌ترین استان کشور پاسخگوی این تعداد زائر نیست، لذا با عنایت به سفر رئیس جمهوری و اختصاص بودجه در این خصوص همت بلند مسئولان کشوری و استانی را برای به ثمر رسانیدن پروژه‌های رها شده و نیمه تمام را می‌طلبد.

لزوم توسعه طرح‌های تأمین آب شرب

مدیر پایانه مرزی مهران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مرز مهران به لحاظ بعد مسافت و نزدیکی به عتبات عالیات قطعاً بهترین مرز برای زائران است که از هر دو سمت ایران و عراق شناخته شده است.

مجتبی سلیمانی افزود: مهران با شهرهای مذهبی عراق کمترین فاصله را دارد، بحث مهم دیگر مرز مهران امنیت است که همه این عوامل باعث شده زائران مهران را به عنوان بهترین و امن ترین و در دسترس ترین مرز انتخاب کنند.

غفلت مسئولان از زیرساخت های مرز مهران/ آب پایدار تامین نشد

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هرساله بر تعداد ظرفیت و تعداد زائران اربعین افزوده می‌شود، طرح‌های تأمین آب شرب و توسعه شبکه‌های آب و فاضلاب قطعاً نیاز به توسعه دارند چون قرار نیست که ظرفیت زائران و ظرفیت تردد مثل سال‌های گذشته باقی بماند.

مدیر پایانه مرزی مهران افزود: هم اکنون طرح‌های مطالعاتی در این زمینه آماده شده و اقدامات خوبی انجام گرفته است.

چالش گرما در برگزاری مراسم اربعین طی سال‌های آینده

معاون امور عمرانی استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بحث تأمین آب اولویت اساسی اربعین خواهد بود چراکه از اربعین سال آینده تا ۱۵ سال آینده مراسم بزرگ اربعین در فصل گرما برگزار می‌شود.

احمد کرمی اضافه کرد: با توجه به گرمای هوای مهران، لذا برنامه ریزی برای تأمین آب پایدار زوار و شهر مهران به عنوان میزبان اصلی زوار یکی از اولویت‌های اساسی است.

وی افزود: از سال ۹۸ تاکنون برای آبرسانی پایدار در مرز مهران یک سری اقدامات صورت گرفته است، طرح آبرسانی پایدار به مرز مهران شامل خط انتقال مخزن، طراحی آب سردکن در مسیر زوار انجام شده که ۳۰ لیتر در ثانیه آب دهی دارد.

کرمی تصریح کرد: یک مخزن ۲ هزار مترمکعبی آب نیز احداث شده که از این مخزن ۱۶.۵ کیلومتر خط انتقال تا کانون اصلی جمعیت در پایانه برکت ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در خود پایانه نیز یک مخزن ۷۰۰ مترمکعبی آب احداث است.

تصویب ۹۵ میلیارد تومان برای توسعه آبرسانی در مهران

معاون امور عمرانی استاندار ایلام تصریح کرد: در ستاد اربعین استان، تأمین آب شرب و پایدار برای زوار به عنوان یک اولویت اساسی در دستور کار قرار داد، بخشی از این اقدامات تاکنون انجام گرفته و بخش دیگری قطعاً تا اربعین سال آینده نیز به اتمام خواهد رسید.

وی عنوان کرد: مقوله دیگر مهم برای مرز مهران بحث شبکه فاضلاب خود پایانه است، مطالعات این طرح انجام گرفته ولی تأمین اعتبار یکی از چالش‌های این پروژه است.

غفلت مسئولان از زیرساخت های مرز مهران/ آب پایدار تامین نشد

کرمی اضافه کرد: خوشبختانه از محل بودجه اربعین ۱۴۰۰ و نهادهای مختلف مثل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد مستضعفان و سفر ریاست جمهوری اعتبارات خوبی برای تقویت شبکه آبرسانی و فاضلاب شهرستان مهران اختصاص یافته است.

معاون استاندار ایلام گفت: در سفر رئیس جمهور حدود ۹۵ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه آبرسانی در مهران اختصاص یافته است.

وی گفت: همچنین ۸.۵ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات اربعین و ۱۵ میلیارد تومان از طریق ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای تقویت آبرسانی در مهران اختصاص یافته است.

تدوین سند جامع اربعین

کرمی افزود: اولویت اصلی استان ایلام در اربعین ۱۴۰۱ و اربعین‌های بعدی بحث آب، سایبان و سرویس‌های بهداشتی است که باید توجه جدی شود.

وی ادامه داد: در محل پیاده روی زوار از شهر مهران تا پایانه باید احداث نمازخانه، آب سردکن، حمام و سرویس بهداشتی در دستور کار قرار گیرد.

کرمی اضافه کرد: در تدوین سند جامع اربعین افق بلند مدتی برای توسعه زیرساخت‌های مرز در نظر گرفته شده است.

معاون امور عمرانی استاندار ایلام بیان کرد: یکی از اقداماتی که در راستای تأمین آب شرب زوار توسط آب منطقه‌ای استان انجام شده ایجاد ۲ سوله بزرگ برای ذخیره سازی پنج میلیون بطری آب معدنی است.

با توجه به برگزاری اربعین در سال‌های آینده قطعاً زیرساخت‌های مرز مهران در بخش‌های مختلف نیازمند توجه جدی مسئولان کشوری و استانی است.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار