کد خبر: ۷۹۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
سمنان- رنگ‌بندی شهرستان‌های استان سمنان هفته گذشته تغییر کرد اما نظرات کارشناسان و بررسی‌ها نشان می‌دهد که با کاهش شیوع بیماری، متاسفانه پروتکل‌های بهداشتی هم کم کم رها می‌شوند.

به گزارش آرانیوز:- محمد حسین عابدی: تجربه نشان داده در اکثر مواقع موضوع تغییر رنگ بندی در زمینه بیماری کرونا، تأثیرات مستقیم بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کف جامعه دارد آن هم در شرایطی که کارشناسان بهداشت و درمان و به خصوص مسئولان علوم پزشکی سمنان و شاهرود اعتقاد دارند که جامعه ما هنوز در برابر ویروس کرونا ایمن نیست.

مسئولان حوزه بهداشت و درمان امروز دو دغدغه بسیار جدی دارند نخست کاهش پروتکل‌های بهداشتی که می‌تواند به راحتی و با سرعت شرایط شیوع بیماری کرونا را تشدید کند و دوم کاهش چشم گیر مراجعه مردم برای دریافت واکسن در شهرستان‌های هشت‌گانه استان سمنان؛ موضوعی که متأسفانه می‌تواند باعث بازگشت شرایط نارنجی و قرمز به این استان شود.

سویه دلتا هنوز وجود دارد و قربانی می‌گیرد

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شاهرود که خود فوق تخصص اپیدمی لوژی است هفته گذشته و پیش از تودیع، در صفحه تلویزیون مرکز سمنان حاضر شد و ضمن اشاره به اشتباهات رایج در بین جامعه در خصوص کرونا اعلام کرد که هنوز سویه دلتا تمام نشده که بخواهیم بگوییم شرایط عادی است و می‌توانیم به ایمنی برسیم! روزانه (در آن مقطع یعنی روزهای میانی هفته گذشته) متوسط ۱۳ بیمار کرونایی با علائم سویه دلتا به بیمارستان‌های شاهرود مراجعه می‌کنند پس عملاً چیزی عوض نشده است.

تحقیقات خبرنگار مهر نیز نشان می‌دهد این اظهار نظر درست است در حالی که قاطبه مردم فکر می‌کنند از موج پنجم و ششم کرونا که مسبب آن سویه دلتا بود، بیرون آمده‌ایم، همچنان همان سویه دلتا در جامعه وجود دارد اما چون عادی سازی شده و میزان بستری به دلیل عملکرد خوب واکسیناسیون کاهش یافته، فکر می‌کنیم که امروز جامعه‌مان دلتا را به پایان رسانده و منتظر امیکرون است! لذا باید گفت نگهداشتن پروتکل‌ها در بالاترین حالت ممکن، هنوز هم توصیه مسئولان بهداشت و درمان استان سمنان محسوب می‌شود.

تا روز دوشنبه ششم دی ماه ۱۴۰۰ هنوز مسئولان استان سمنان امیکرون را به استان تأیید نکرده‌اند اما از آنجا که دنیا یک دهکده جهانی است و تبادلات و تعاملات گسترده به صورت روزمره در تمام ایران و دنیا روال رایجی دارند، قطعاً و می‌توان گفت بدون شک در چند روز آینده امیکرون به این استان هم خواهد رسید همانطور که دیگر سویه ها رسیدند.

«آبی»ایمنی کامل نیست/کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در استان سمنان

آمار بستری‌ها و واکسیناسیون در سمنان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی سمنان درباره شرایط کرونا به خبرنگار مهر، گفت: ۵۴ بیمار کرونا با تست قطعی مثبت در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری هستند که نشان می‌دهد همچنان شرایط برای شیوع ویروس کرونا شکننده است.

کامران قدس با بیان اینکه با بیان اینکه یک هزار و ۴۹۸ نفر از اسفندماه ۹۸ تا بازه زمانی پایان یکشنبه پنجم دیماه ۱۴۰۰ در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان جان خود را به دلیل کرونا از دست دادند، ابراز کرد: این بیماری همچنان می‌تازد و قربانی می‌گیرد لذا توصیه ما رعایت پروتکل‌ها و واکسیناسیون است.

وی با بیان اینکه واکسن عامل مانع ابتلاء به بیماری نیست اما شیوع و شدت کرونا را به طرز تأثیرگذاری کاهش می‌دهد، ابراز کرد: رعایت نکات بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، دوری از تجمعات و استفاده از ماسک از جمله مهمترین توصیه‌های ما به مردم سمنان در کنار مقوله مهم واکسیناسیون است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه تاکنون ۹۲ درصد از جمعیت تحت پوشش دانشگاه دز اول و ۸۲ درصد دز دوم را دریافت کرده‌اند، بیان داشت: تزریق دز سوم برای کسانی که دو دز اول را تکمیل و سه تا چهار ماه از واکسن دز دوم بسته به نوع آن گذشته باشد، در حال انجام است لذا از مردم می‌خواهیم تا روند را جدی بگیرند و برای واکسیناسیون به مراکز تجمیعی مشخص شده در شهرستان‌های تابعه دانشگاه مراجعه کنند.

رویه مسئولان در قبال محدودیت‌ها درست نبود

یک کارشناس و بازنشسته حوزه بهداشت و درمان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها درست است که بهترین راه مقابله با کرونا محسوب می‌شود اما مسئولان در این دو سال رویه درستی را برای اقناع سازی مردم در پیش نگرفته‌اند، بیان داشت: از ابتدای موضوع کرونا، اعلام عمومی رنگ بندی اشتباه بود و می‌بایست در درون وزارت بهداشت باقی می‌ماند آن هم برای اینکه بتوانند شاخص‌های آماری را برداشت و درباره آن تحقیق کنند. از طرف دیگر این رنگ بندی به میزان بیماریابی بستگی دارد در نتیجه چندان هم قابل اعتنا نیست زیرا برای مثال سیستان و بلوچستان در ۸۰ درصد روزهای این دو سال اخیر آبی بود در حالی که مشخصاً این امر به بیمار یابی بستگی دارد نه اینکه این استان از شرایط خوبی در کرونا برخوردار بوده است.

سید رضا میرباقری با بیان اینکه مشکل اینجا است که وقتی مردم شرایط را زرد و آبی می‌بینند یکباره این استنباط را می‌کنند که کرونا تمام شده است، بیان داشت: مردم که نمی‌دانند رنگ بندی بر حسب شاخص میزان شیوع به بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و همچنین آمار تست‌های مثبت «پی سی آر» و بیماریابی است لذا فکر می‌کنند که با آبی شدن شرایط می‌توانند ماسک را بردارند و مهمانی بگیرند. ستاد مقابله با کرونا صدها و هزاران اقدام مثبت انجام داد که قدردان هستیم اما همین یک کار را نباید صورت می‌داد چرا که حالا، اقناع سازی مردم با توجه به طولانی شدن شیوع کرونا دشوار شده است.

وی افزود: مردم حق دارند، دوران شیوع کرونا طولانی شده، مشخص نیست که چه زمان از بین می‌رود، مسئولان هر روز یک چیز می‌گویند، یک بار وعده واکسن می‌دهند و عملی نمی‌شود بار دیگر می‌گویند از خرداد ۱۴۰۰ واکسن را طوری می‌شود که انگار در سوپر مارکت عرضه می‌شود و هر طور بخواهید از نوعی بخواهید وجود دارد اما در حقیقت آسترازانکا و حتی برکت در مراکز تجمیعی بعضاً وجود ندارد، از سوی دیگر مردم خسته شده‌اند دلشان تفریح، مسافرت، مهمانی و عروسی و… می‌خواهد در نتیجه مشکل بتوان شرایط را به سمت اقناع سازی برد که هم در وضعیت قرمز مردم رعایت پروتکل‌ها را داشته باشند و هم در وضعیت آبی.

«آبی»ایمنی کامل نیست/کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در استان سمنان

نگران هستیم

استاندار سمنان اما در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نگرانی درباره شیوع دوباره کرونا در سطح استان، خواستار همراهی مردم با واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد و گفت: ترغیب مردم به واکسیناسیون در تمام سه دز یک اصل اساسی است که در استان نیز دنبال می‌شود همچنین تاکید ویژه ما در سطح استان برای اینکه شرایط تثبیت شده فعلی نشکند، دور از عادی انگاری و ساده انگاری بیماری کرونا است لذا از مردم خواسته‌ایم تا در کنار موضوع استفاده از ماسک و لوازم بهداشتی حتماً از برگزاری تجمعات غیر ضروری اجتناب کنند

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه سویه امیکرون، نه تنها سرعت بیشتری از سویه های قبلی کرونا دارد بلکه جوانان را نیز درگیر می‌کند در نتیجه تاکید ما برای واکسیناسیون نسل جوان و به ویژه اقناع سازی این قشر است، ابراز داشت: برای این منظور در استان سمنان دو اصل مهم شامل آموزش عمومی و اطلاع رسانی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تزریق دُز سوم واکسن کرونا باید سرعت گیرد، افزود: طرح شهید سلیمانی نیز با محوریت بسیج و سپاه می‌بایست تداوم داشته باشد از سوی دیگر برای برگزاری مراسم فاطمیه نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت کامل و اکید تذکر داده شده است.

شرایط در شرق استان سمنان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز درباره شرایط شیوع کرونا در شهرستان‌های شاهرود و میامی، توضیح داد: سویه جدید کرونا امیکرون در شرق استان مشاهده نشده و از سوی دیگر طی ۱۵ گذشته یک سوم جمعیت هدف تحت پوشش دانشگاه دز سوم واکسیناسیون را دریافت کرده و روند تزریق دز سوم برای دیگر افراد ادامه دارد.

حسین شیبانی با اشاره به اینکه واکسیناسیون دلیل نمی‌شود که پروتکل‌های بهداشتی را رها کنیم، ابراز کرد: تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۱۸ سال که سه ماه از زمان تزریق دز دوم آن‌ها گذشته باشد ادامه دارد اما کافی نیست و می‌بایست در کنار آن مسائل بهداشتی به خصوص ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و دوری از تجمعات لحاظ شود.

وی با بیان اینکه تعداد بستری‌های کرونا در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تقریباً به ۲۵ نفر رسیده است و شناسایی روزانه نیز به صورت متوسط ۳۰ نفر است لذا این امر نشان می‌دهد که شرایط رنگ بندی و محدودیت‌ها همچنان شکننده است.

مشکل بزرگ اما در استان سمنان این است که طبق اعلام مسئولان بهداشت و درمان مراکز تجمیعی واکسیناسیون آماده واکسینه کردن مردم هستند اما در یک ماه اخیر به صورت مشهودی میزان مراجعه مردم کم شده در حالی که انتظار می‌رود با شیوع سویه های جدید و به خصوص سال تحصیلی مردم بیشتر از واکسیناسیون استقبال می‌کردند این همان موضوعی است که رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در گفتگو با خبرنگار مهر چند روز قبل نیز به آن اشاره مستقیم داشت.

«آبی»ایمنی کامل نیست/کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در استان سمنان

کاهش مشهود پروتکل‌ها

کافی است در خیابان‌های شهرهای استان سمنان قدم بزنیم تا به صورت مشهود تعداد قابل توجه کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند را ملاحظه کنیم. افرادی که به محض تغییر رنگ بندی در شرایط کرونایی استان سمنان ماسک را کنار می‌گذارند در صورتی که نباید این رویه به سمت عادی سازی شرایط کرونایی پیش برود.

هم اکنون هفت شهرستان استان سمنان شامل میامی، شاهرود، دامغان، مهدی شهر، سرخه، آرادان و گرمسار در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد و تنها شهرستان زرد، سمنان (مرکز استان) است. موضوع مهم اما اینجا است که مسئولان تلویحاً کاهش پروتکل‌ها را تائید می‌کنند اما طی تماس تلفنی خبرنگار مهر، حاضر به بیان آن در رسانه‌ها نیستند و صرفاً به ابراز نگرانی در این باره بسنده می‌کنند.

فرای اینکه اصلاً تصمیم ستاد مقابله با کرونا در عمومی کردن آمار و رنگ بندی کرونایی درست است یا غلط و حتی فرای اینکه رسانه‌ها بارها و بارها و بارها درباره روند افزایشی کرونا در استان سمنان و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تذکر دهند و مطلب منتشر کنند، نکته اصلی آن است که مردم باید به سطحی از اقناع برسند که بدانند رفتارهای فردی کوچک ما است که سلامت یا حتی بیماری عمومی یک جامعه را می‌سازد.

مردمی که شاید اگر بدانند از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا ابتدای روز دوشنبه پنجم دیماه سال جاری یک هزار و ۴۹۸ نفر در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان (طبق آمار کاملاً رسمی اعلامی از سوی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی سمنان در نشست خبری اخیر خود در جمع رسانه‌ها) و همچنین بیش از ۴۵۰ نفر نیز در شهرستان‌های شاهرود و میامی به دلیل کرونای مثبت و قطعی جان خود را از دست داده‌اند شاید کمی بیشتر به موضوع پروتکل‌ها توجه داشته باشند

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار