کد خبر: ۷۹۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸
داراب- رییس اداره سوادآموزی مدیریت آموزش و پرورش داراب گفت: با اقداماتی که در حوزه سوادآموزی صورت گرفته، پیش بینی می‌ شود که نرخ باسوادی این شهرستان بیش از دو درصد افزایش داشته باشد.

به گزارش آرانیوز:ناصر حقیقی  با اشاره به هفته سواد آموزی افزود: بر مبنای سرشماری سال ۹۵ نرخ با سوادی در گروه سنی ۱۰ الی ۴۹ سال داراب ۹۵.۰۴ درصد بود که این آمار هم اینک برآورد می‌شود به بالای ۹۷ درصد افزایش یافته باشد.

وی با بیان اینکه شهرستان داراب چندین سال متوالی است که به عنوان شهرستان برتر در فعالیت‌های سواد آموزی در استان شناخته می‌شود، یادآور شد: ما این موفقیت‌ها را مدیون آموزش دهنده‌های گمنامی هستیم که در خط مقدم جبهه فرهنگی فعالیت می‌کنند.‌

رئیس اداره سواد آموزی شهرستان داراب با بیان اینکه بر اساس نتایج سرشماری قبل و بعد از انقلاب کل جمعیت ۶ ساله و بالاتر این شهرستان ۱۰۶ هزار و ۲۸۹ نفر بوده است، اظهار کرد: در آن زمان جمعیت باسواد این شهرستان ۵۱ هزار و ۳۹۳ نفر وجمعیت بی سواد آن ۵۴ هزار و ۸۹۶ نفر بوده است.

وی افزود: قبل از انقلاب نرخ باسوادی ۴۸.۳ اما بعداز انقلاب (براساس آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵) کل جمعیت ۶ ساله و بالاتر ۱۷۸ هزار و ۳۹۵ نفرو جمعیت باسواد ۱۵۴ هزار و ۲۰۹ نفر و همچنین جمعیت بی سواد ۲۳ هزار و ۶۷۴ نفر شده است.

حقیقی جمعیت بازمانده از تحصیل این شهرستان را بر اساس سرشماری سال ۹۵ تعداد ۵۱۲ نفر اعلام کرد.

وی گفت: انعقاد تفاهم‌نامه اجرای طرح شتاب بخشی سوادآموزی با بخشداران تابعه با محوریت فرمانداری، استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش بعنوان اصلی ترین بستر اجرای برنامه، استفاده از ظرفیت مؤسسات و تشکل‌های غیر دولتی در فعالیت‌های سوادآموزی، پالایش و تکمیل بانک اطلاعات اسمی جامعه هدف، اعمال سیاست‌های تشویقی و انگیزشی و بازدارنده در راستای استقبال مخاطبان از برنامه‌های سوادآموزی و احصاء اسامی بی سوادان گروه هدف به تفکیک مدارس و ابلاغ به مدیران آموزشگاه‌ها از اقداماتی است که نهضت سواد آموزی داراب در راستای ریشه کنی بیسوادی در داراب انجام داده است.

وی توسعه و گسترش مراکز یادگیری محلی از ۸ مرکز به ۱۲ مرکز که در همین راستا بیشترین مراکز در سطح استان فارس به داراب تعلق گرفته است را از دلایل برتری داراب نسبت به سایر شهرستانهای فارس در حوزه سواد آموزی دانست.

به گفته رئیس اداره نهضت سواد آموزی داراب، آموزش سواد توأم با آموزش مهارت‌های اساسی زندگی و مهارت‌های شغلی، جلب مشارکت مسؤلین محلی و افراد با نفوذ برای تشویق ترغیب با الزام بی سوادان برای شرکت در کلاس‌های سوادآموزی، تخفیف در ارائه خدمات اجتماعی از جمله عوارض ساختمانی عوارض نوسازی خرید انشعاب آبفای شهری و روستایی و همچنین اولویت در پرداخت تسهیلات کشاورزی و فنی و حرفه‌ای، استفاده از امکانات بینایی سنجی به صورت کاملاً رایگان برای سوادآموزان از مصوبه جلسات شورای پشتیبانی سوادآموزی در داراب اشاره است که به عنوان اهرم‌های تشویقی برای سوادآموزان شرکت کننده درکلاس‌های سوادآموزی و نگهداشت آنها محسوب می‌شود.

حقیقی با بیان مشکلات و چالش‌های پیش روی سوادآموزی این شهرستان تاکید کرد: شناسایی نشدن تعدادی از بی سوادان و دسترسی نداشتن به آدرس آنها به علت مهاجرت و مستأجر بودن و جابجایی مکان زندگی از مسائلی است که به دغدغه اصلی حوزه سواد آموزی داراب تبدیل شده است.

وی، نداشتن انگیزه کافی و رغبت برای یادگیری در مخاطبان و نبود ابزار لازم برای نگهداشت سوادآموزان تا پایان دوره از دیگر چالش‌هایی دانست که حوزه سواد آموزی داراب با آن درگیر است.

رئیس اداره سواد آموزی داراب متذکر شد: پرداخت نشدن به موقع پاداش قبولی دوره سوادآموزی برای افراد قبول شده موجب بی انگیزگی سواد آموزان برای شرکت در برنامه‌های سوادآموزی شده است.

حقیقی گفت: پرداخت نشدن به موقع حق الزحمه مربیان و آموزش دهنده‌های سوادآموزی، پوشش داده نشدن کامل تحصیلی و بازماندگی از تحصیل دانش آموزان در مقطع ابتدایی که این موضوع باعث می‌شود هر سال تعدادی به عنوان بی سواد جدید به جرگه بی سوادان شهرستان اضافه شود، از مشکلات حوزه سواد آموزی داراب است.

در حال حاضر شهرستان داراب تعداد ۱۷۰ نفر آموزش دهنده و ۱۱ نفر مدیر مرکز و ۴ نفر کادر اداری فعالیت‌های سوادآموزی را دارد که در سال جاری ۱۱۵۰ نفر در این دوره‌ها ثبت نام کرده اند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار