کد خبر: ۷۹۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
شیراز- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس گفت: هدف گذاری رشد اقتصادی فارس برای سال ١۴٠١ بالغ بر هشت درصد است.

به گزارش آرانیوز:احمدعلی افکاری صبح پنج‌شنبه با بیان اینکه لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون‌ها در حال بررسی است، افزود: تفاوت لایحه بودجه با دیگر لوایح گذشته در این است که سعی دارد بین برنامه و بودجه ارتباط برقرار کرده و در واقع بودجه تدوین شده، برنامه محور باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس با تاکید بر اینکه تولید ناخالص داخلی استان در سال آینده می‌بایست از رشد ۸ درصدی برخوردار باشد، اضافه کرد: مقرر است تا پایان بهمن ماه امسال برنامه رشد ٨ درصدی فارس به شورای برنامه ریزی و توسعه استان ارائه شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: جهت تحقق این رشد، در لایحه ارائه شده به مجلس ١٥٥ هزار میلیارد تومان در سطح کشور در نظر گرفته شده و تکالیفی نیز برای وزارتخانه‌ها و استان‌ها در این باره تعریف شده است.
افکاری از تشکیل صندوق عدالت و پیشرفت در استان‌ها خبر داد و افزود: مبنای این صندوق، صندوق کارافرینی امید است. منابعی نیز در این صندوق برای تحقق رشد ٨ درصدی پیش‌بینی شده است که می‌توان به تزریق ۶۶ هزار میلیارد و ۴ هزار میلیارد برای تقویت صندوق عدالت و پیشرفت بین استان‌ها اشاره کرد که سهم هر استان بیش از ۲ هزار میلیارد می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس با اشاره به اخذ حقوق مالکانه معادن ابراز داشت: از لحاظ قانونی و در سال‌های گذشته می‌بایست ۱۵ درصد به استان بازگردد ولی در لایحه ١٤٠١ کل حقوق مالکانه به منابع مالی صندوق عدالت و پیشرفت واریز و اضافه شد.

وی به یکی دیگر از منابع پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: سقف درآمد استان‌ها در لایحه بودجه سال آینده مشخص شده است. به طور معمول هر ساله تا قبل پایان سال بخشی از این منبع به استان تزریق می‌شد اما در لایحه بودجه سال آینده، کل درآمد به صندوق پیشرفت و عدالت واریز خواهد شد.

افکاری، فروش اموال مازاد منقول و غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی را از دیگر منابع پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۱ اعلام کرد و افزود: ٨٠٠ میلیارد تومان از این محل، برای استان فارس در بودجه ١٤٠١ پیش‌بینی شده که به صندوق عدالت و پیشرفت واریز می‌شود. تمامی منابع مالی این صندوق، در مسیر افزایش تولید و سرمایه گذاری استان هزینه خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس ساختار بودجه سال آینده را بر مبنای رشد تولید داخلی کشور و استان محور بودن آن تعریف کرد و تصریح کرد: از دیگر مشخصه‌های قابل توجه بودجه ۱۴۰۱ می‌توان به عدالت محوری در دو بعد توجه بیشتر به موضوع آمایش سرزمینی و تفاوت افزایش حقوق بین سطوح مختلف درآمدی اشاره کرد.

افکاری با اشاره به رشد ۵ درصدی اعتبارات هزینه‌ای کشور در سال ۱۴۰۱ گفت: پیش بینی می‌شود حقوق افراد ۱۰ درصد رشد داشته باشد از این رو ۱۵ درصد سایر هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

وی یادآور شد: به دلیل تورم موجود، موضوع رفاه مردم مطرح می‌شود که صندوق عدالت و پیشرفت به عنوان یک منابع درآمدی در لایحه بودجه پیش‌بینی شده و تحقق آن، به ابزارها بستگی دارد.

اولویت بودجه سال آینده به گفته افکاری، توجه به منابع آبی استان است که در همین راستا برنامه جامع مدیریت منابع آب استان با همکاری دانشگاه شیراز تدوین خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه حذف طرح‌های ملی با ویژگی استانی در برنامه سال آینده را از ویژگی این برنامه برشمرد و گفت: این امر در جهت تفویض اختیار بیشتر به استان‌ها صورت گرفته است.٤٠٧ پروژه و طرح با اعتبار ٦.٣ هزار میلیارد تومان در این باره اعلام شده که ۳۳ طرح و پروژه آن با ٧٠١ میلیارد تومان اعتبار از این تعداد به استان فارس تفویض شده که سال آینده موافقنامه و تخصیص اعتبار آن انجام خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به تعدد فرار مالیاتی در استان افزود: خودروهای لوکس بالای یک میلیارد تومان، خانه‌های خالی و منازل مسکونی که سه سال از ساخت آنها گذشته باشد و برای اولین بار بخواهند آن را بفروشند، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.انبوه سازان، افراد با تملک مالی و فعالیت‌های غیر شفاف مشمول پرداخت مالیات خواهند بود.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار