کد خبر: ۷۹۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
بیرجند-عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره اینکه باید زمینه واردات کالا از افغانستان به ایران را تسهیل کنیم، گفت: اعطای ویزای کثیر به تجار دو کشور ضرورت دارد.

به گزارش آرانیوز:علیرضا خامه‌زر صبح پنج شنبه در جلسه مشترک اتاق‌های مرزی ایران و افغانستان اظهارکرد: اتاق بازرگانی بیرجند روابط بسیار خوبی با اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت فراه دارد و رایزنی‌های مستمر در زمینه رفع مشکلات در مرز و در حوزه حمل و نقل کالاها با یکدیگر دارند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند و رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد، ادامه‌داد: ۵۰ درصد صادرات ایران به افغانستان از نظر وزنی و ۳۵ درصد آن از نظر ارزشی از مرز ماهیرود انجام می‌شود.

خامه زر گفت: شیوع ویروس کرونا و تحولات سیاسی در افغانستان حتی برای یک روز هم مرز ماهیرود را تعطیل نکرد و همچنان تبادلات خود را با کشور همسایه داشتیم و از این نظر ماهیرود را یکی از پویاترین مرزهای ایران می‌دانیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌هایی چون منطقه ویژه اقتصادی و معادن غنی و وجود ۴۷ ماده معدنی فعال در استان، اظهار کرد: خراسان‌جنوبی را به عنوان بهشت معادن ایران می‌شناسند و از این جهت به دوستان فعال در حوزه معدن کشور افغانستان پیشنهاد می‌کنم که از تجربیات مهندسان ما در زمینه خدمات فنی و مهندسی و اکتشاف و استخراج استفاده کنند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: حدود ۱۰ روز پیش سفر آقای کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور ایران به کشور افغانستان را به ماهیرود داشتیم و یکی از مباحثی که مطرح کردیم سرعت بخشی به واردات کالاهای افغانستانی بود.

خامه زر با اشاره به اینکه باید زمینه واردات کالا از افغانستان به ایران را از مرز فراهم کنیم، گفت: ما در بخش خصوصی ایران به دنبال این موضوع هستیم ولی باید از جانب اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز باید همتی وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه تبادل اطلاعات گمرکی نیز در رونق تجارت بین دو کشور بسیار مؤثر است، یادآور شد: خود من به عنوان کسی که ۲۰ سال در حوزه تجارت فعال هستیم از بسیاری از قوانین گمرکی افغانستان اطلاعی ندارم که در این زمینه نیز باید همکاری بیشتری داشته باشیم.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند گفت: اطلاع از حقوق گمرکی، برقراری تعرفه‌های ترجیحی و محرز شدن سلامت محصولات کشاورزی وارداتی با رایزنی‌های بیشتر وزرای کشاورزی دو کشور و اعطای ویزای کثیر برای تجاری دو کشور از مسائل مهمی است که باید پیگیری شود.

خامه زر اظهار کرد: اعلام آمادگی برای هر نوع مشاوره در زمینه گسترش تجارت و سرمایه گذاری، آموزش‌های گمرکی و برگزاری کارگاه‌های مختلف می‌کنیم.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار