کد خبر: ۷۹۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
اصفهان- کارشناس امور آزمایشگاه حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: هوای این کلانشهر امروز با میانگین ۱۳۵ ناسالم برای گروه‌های حساس و در سگزی و مبارکه با ۱۵۶ و ۱۵۴برای عموم شهروندان ناسالم است.

به گزارش آرانیوز:محمود مزارع اظهار داشت: کیفیت هوا براساس اطلاعات ایستگاه‌های پایش آنلاین در خیابان احمدآباد با شاخص ۱۳۵، انقلاب با شاخص ۱۲۹، جِی با شاخص ۱۴۵، باهنر و کاوه با شاخص ۱۴۴، پروین با شاخص ۱۲۴، رودکی با شاخص ۱۰۹، رهنان با شاخص ۱۱۹، فیض با شاخص ۱۲۷ و فرشادی با شاخص ۱۳۶ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) است.

او افزود: شاخص کیفی هوا در خیابان استانداری و بزرگراه خرازی با ۱۵۵ و ورزشگاه میثاق با شاخص ۱۵۲ وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان (قرمز) را نشان می‌دهد و سه ایستگاه پایش هوا در خیابان‌های میرزا طاهر، دانشگاه و باغ غدیر همچنان قطع است.

کارشناس امور آزمایشگاه حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: امروز هوای شهر صنعتی سگزی با شاخص ۱۵۶ و مبارکه با شاخص ۱۵۴ ناسالم برای عموم و شاهین شهر با شاخص ۹۴ قابل قبول ثبت شده ضمن اینکه ایستگاه‌های منطقه صنعتی دولت آباد، خمینی‌شهر، نجف آباد و کاشان همچنان قطع است.

بنا به اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان به سبب استقرار جوی به نسبت پایدار در سطح استان و کاهش محسوس دما، غلظت آلاینده‌های جوی به ویژه در مناطق مرکزی و صنعتی از جمله کلانشهر اصفهان افزایش یافته است و این شرایط تا شامگاه امروز پنجشنبه ادامه دارد.

هواشناسی استان اصفهان روز شنبه ۲۰ آذر ماه با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به تشدید آلودگی هوا از روز دوشنبه تا پایان هفته جاری هشدار داد. بنا به تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوای اصفهان روزهای چهارشنبه و امروز پنجشنبه ۲۴ و ۲۵ آذرماه طرح زوج و فرد ترافیک از در منازل در سراسر کلانشهر اصفهان از ساعت هشت صبح تا ۹ شب اجرا می‌شود. ضمن اینکه برگزاری کلاس‌های درس در همه مقاطع تحصیلی در این مدت غیر حضوری است.

با توجه به تشدید آلودگی هوای کلانشهر اصفهان به همه شهروندان به ویژه گروه‌های آسیب پذیر از جمله سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، قلبی و ریوی و کودکان کمتر از پنج سال توصیه می‌شود از تردد غیر ضروری در سطح شهر و فعالیت ورزشی در فضای باز در این مدت بپرهیزند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار