کد خبر: ۷۸۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
زنجان-یک نقال و پرده‌خوان گفت: مسئولان باید توجه جدی به ارتقای جایگاه هنر نقالی، پرده‌خوانی و روایت‌گری داشته باشند.

به گزارش آرانیوز:مرشد محسن میرزاعلی  با بیان اینکه هنر نقالی و پرده‌خوانی از اوایل انقلاب تا دو دهه بعد رو به منسوخ شدن بود، گفت: خوشبختانه با همت برخی از نهادها از جمله حوزه هنری، امروز این هنر نه تنها شناخته شده و به ثبت جهانی در یونسکو رسیده است، بلکه در شهرهای مختلف نیز جوانان زیادی به هنر روایت‌گری روی آورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هنر روایت‌گری در شرایط کنونی وضعیتی به مراتب بهتر از گذشته پیدا کرده است، افزود: امیدواریم بتوانیم آنچه که تجربه پیشکسوتان این هنر است را حفظ کرده و در زمینه حراست از این داشته‌ها کوشا باشیم.

این روایت‌گر با بیان اینکه باید در انتقال این داشته‌ها به نسل جدید و آفرینش هنر گام‌های بلندی برداریم، اظهار کرد: در راستای اعتلای جایگاه واقعی این هنر، شاهد برگزاری جشنواره‌های نقالی هستیم که خروجی مطلوبی نیز تا به امروز داشته و انتظار می‌رود این موضوع تداوم داشته و محدود به یک فصل نشود.

میرزاعلی با یادآوری اینکه به نقالان و پرده‌خوانان واژه مرشد اطلاق می‌شود و این به خاطر ویژگی رشد دهنده بودن آنان است، خاطرنشان کرد: ما امروز مورد تهاجم فرهنگی هستیم و دشمن نیز به این موضوع واقف است و قصد دارد فرهنگ غنی را از خانواده ایرانی گرفته و فرهنگ جعلی را به آن‌ها بدهد که متاسفانه برخی از مسئولان نیز در خواب غفلت فرو رفته و توجه چندانی به این موضوع مهم ندارند.

وی با بیان اینکه موضوع اقتصاد به قدری به اولویت امروز تبدیل شده است که از موضوعات فرهنگی غافل شده‌ایم، عنوان کرد: دشمن نیز از این فرصت به خوبی استفاده می‌کند.

این روایت‌گر با اشاره به اینکه اولین تاثیر به تعالی رساندن هنر نقالی و پرده‌خوانی در خانواده ایرانی است، گفت: اگر خانواده‌ها از فساد و سایر ناهنجاری‌ها به دور باشند، قطع یقین در حوزه اقتصادی نیز گام‌های رو به جلو خواهیم برداشت.

این هنرمند تاکید کرد: باید کسانی را تربیت کنیم که در ساخت روحیه، فرهنگ، اندیشه و تعقل افراد تاثیر داشته و این تاثیر را نیز در جامعه مشاهده کنیم.

وی با یادآوری اینکه رسانه‌ها نیز کم و بیش در این زمینه فعالیت‌های خوبی دارند، اظهار کرد: آینده خوبی را برای هنر نقالی پیش‌بینی می‌کنیم و معتقدیم هنر نقالی در حال شناخته شدن است.

میرزاعلی ادامه داد: دوره‌های آموزشی این هنر نیز در حال حاضر به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار