کد خبر: ۷۸۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
ارومیه – ناظر گمرکات آذربایجان غربی از صدور بیش از یک میلیون و ۳۰ هزار تن کالا از گمرکات استان به خارج کشور در ۸ ماه گذشته سالجاری خبر داد.

به گزارش آرانیوز:توحید آذربد  با بیان اینکه در ۸ ماه گذشته سال جاری یک میلیون و ۳۰ هزار و ۴۸۹ تن کالا به ارزش ۶۷۰ میلیون دلار از گمرکات استان به خارج کشور صادر شده است، افزود: این میزان در مقایسه با سال گذشته از نظر وزن ۲۸ درصد و از نظر ارزش ۸۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی خروجی صادرات سایر گمرکات کشور از گمرکات استان را بیش از دو میلیون و ۱۸۰ هزار تن به ارزش عنوان کرد و گفت: این میزان از نظر وزن ۳۸ درصد و از نظر ارزش ۶۵ درصد در مقایسه با پارسال کاهش نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی گمرک ارومیه با بیش از ۲۹۴ هزار تن، گمرک پیرانشهر با بیش از ۱۶۹ هزار تن، و گمرک بازرگان با بیش از ۷۰ هزار تن را سه گمرک اول تا سوم استان در زمینه صادرات کالاها برشمرد و افزود: همچنین بازارچه مرزی کیله سردشت با بیش از ۲۹۳ هزار تن، بازارچه مرزی پیرانشهر با بیش از ۱۲۰ هزار تن نیز در بین بازارچه‌های مرزی بیشترین حجم صادرات را داشته‌اند.

آذربد با بیان اینکه از بیش از یک میلیون تن کالای صادراتی استان ۵۶۳ هزار تن از طریق گمرکات استان صادر شده است، گفت: ۴۶۵ هزار تن کالا نیز در ۸ ماهه گذشته سال جاری از طریق بازارچه‌های مرزی استان به خارج از کشور صادر شده است.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی حجم واردات از گمرکات استان را ۴۱۹ هزار تن به ارزش ۶۱۱ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این میزان در مقایسه با پارسال از نظر وزن ۸۳ درصد و از نظر ارزش نیز ۶۱ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به رشد ۴۰ درصدی آمد گمرکات استان در سال جاری گفت: میزان درآمد گمرکات استان امسال بیش از ۴ هزار و ۴۸۲ میلیارد ریال بوده که در این میزان سال گذشته بیش از سه هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال بود.

آذربایجان‌غربی ۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور عراق، جمهوری آذربایجان و ترکیه دارد و با دارا بودن ۹ گمرک و پنج بازارچه مرزی شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به‌شمار می‌رود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار