کد خبر: ۷۸۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه در کشور کمبود پزشک و دندانپزشک داریم گفت: بررسی افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است.

با کمبود پزشک و دندانپزشک مواجهیم

به گزارش آرانیوز حسن شجاعی با اشاره به اینکه نسبت سرانه پزشک به جمعیت ایران در مقایسه با بسیاری از کشور‌های پیشرو و حتی منطقه، پایین است اظهار داشت: این رقم برای پزشک عمومی ۱۱ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت بوده و برای پزشک متخصص ۵ تا ۶ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر است.
وی افزود: سرانه پزشک در کشور‌های منطقه ۲۵ پزشک برای هر ۱۰ هزار نفر و برای کشور‌های پیشرو سلامت ۳۵ تا ۴۰ پزشک برای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت است که با توجه به نیاز کشور ضروری است ظرفیت‌های پذیرش پزشکی سال به سال افزایش پیدا کند.
شجاعی با اشاره به سلسله نشست‌های کمیسیون اصل ۹۰ با دولت قبلی و فعلی در این زمینه گفت: به ما اعلام شد که کمبود پزشک نداریم، اما براساس بررسی ستاد راهبردی جامع کل کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید ظرف مدت ۵ سال ۳ تا ۵ هزار نفر به جمعیت جامعه پزشکی کشور افزوده شود.
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس تصریح کرد: برخی نهاد‌ها از جمله فرهنگستان علوم پزشکی طی مکاتبه‌ای به رئیس جمهور اعلام کردند کمبود پزشک نداریم، اما با بررسی‌های اخیر و کارشناسی شده کمیسیون اصل ۹۰ نامه‌ای برای رئیس جمهور ارسال کردیم مبنی بر اینکه در کشور با کمبود پزشک عمومی، متخصص و حتی دندانپزشک روبرو هستیم و اگر جبران نشود با پیری جمعیت روبرو خواهیم شد و صدمات فراوانی به کشور وارد می‌شود.
وی افزود: رئیس جمهور نیز در پاسخ اعلام کردند این مورد در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و بررسی می‌شود.

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار