کد خبر: ۷۷۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
قزوین – استاندار قزوین با گلایه از عدم تخصیص بودجه فرهنگی مناسب به استان‌ها گفت: نظام بودجه‌ریزی فرهنگی در کشور باید تغییر کند.

به گزارش آرانیوز:هدایت الله جمالی پور در صد و پانزدهمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان قزوین که بعد از ظهر شنبه در سالن شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: گزارشات ارائه شده در این جلسه می‌تواند به عنوان مبنایی برای تصمیم‌گیری در استان مورد استناد برای برنامه‌ریزی‌ها قرار بگیرد.

استاندار قزوین مطرح کرد: باید یک سند توسعه منطقه‌ای در استان داشته باشیم تا فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسیم و بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: امروز دغدغه اصلی نظام جنگ نرم به ویژه در حوزه فرهنگ است که بی توجهی و عدم اقدام به موقع در آن خسارت بی شماری به پیکر جامعه وارد کرده است.

این مسئول اذعان کرد: تغییر ذائقه در فرهنگ با جنگ نرم اتفاق می‌افتد و جامعه را از ارزش‌ها تهی می‌کند و نیازمندیم که هر چه سریع‌تر جلوی این روند را بگیریم.

جمالی پور تبیین کرد: فرهنگ موضوعی است که غفلت در آن هزینه‌های زیادی دارد، نباید تمرکز بر روی یک مقوله نظیر اقتصاد توجه ما را از سایر موضوعات بنیادی جامعه بردارد، چرا که غفلت در فرهنگ به صورت مستقیم به اقتصاد آسیب می‌رساند.

وی مطرح کرد: در این مسئله نباید جزیره‌ای عمل کرد بلکه باید یک برنامه مدون از بالا به پایین وجود داشته باشد تا سیاستگذاری منطقی شکل بگیرد.

استاندار قزوین عنوان کرد: متأسفانه در بستر فرهنگ نهادهای متعدد وجود دارد و گاهی تقابل این قرارگاه‌ها در سطوح پایین‌تر مشکل ایجاد می‌کند و خیلی از تصمیمات را دچار مشکل می‌کند.

وی یادآور شد: امروز همه ما در برابر فرهنگ مسئولیت داریم؛ توسعه بال‌های متعددی دارد که ما گاهی با علاقه تنها به یک سو می‌رویم و اگر به قولی نقش‌ها متوازن حرکت نکنند آسیب می‌بینیم، امروز با توسعه نامتوازن رو به رو شده‌ایم که برای ما به خسارت ختم می‌شود.

جمالی پور ابراز کرد: لازم است اداره ارشاد و زیر مجموعه آن برای پیشبرد بهتر اهداف شورای فرهنگ عمومی به صورت اختصاصی در موضوعات جزئی وارد شوند و گزارش اقدامات خود را پیش از برگزاری جلسه به اعضا ارائه کنند تا تصمیم گیری‌های بهتر و اختصاصی‌تری منتج شود.

مدیر ارشد استان قزوین با ابراز تأسف از این موضوع که در کشور بودجه اختصاصی فرهنگی برای استان‌ها دیده نمی‌شود گفت: کار فرهنگی بدون هزینه اتفاق نمی‌افتد و لازم است تغییری در نظام برنامه و بودجه لحاظ شود، استان‌ها در زمینه فرهنگ در بطن کار هستند و به بودجه فرهنگی نیازمندند.

وی یادآور شد: انقلاب ما یک کار فرهنگی بوده ولی امروز در همین بخش فرهنگ بیشترین چالش‌ها را داریم و بیشترین بی توجهی‌ها را داشته‌ایم.

استاندار قزوین توضیح داد: یک آسیب جدی در جامعه این است که خیلی از رفتارها نابهنجار بوده که بعداً هنجار شده و امروز اصلاح آن سخت است و این آسیب روز ما شده که اگر بخواهیم برای تغییر آن دست به اقدامی بزنیم با مخالفت شدید اجتماعی رو به رو می‌شویم.

جمالی پور گفت: در برابر نابهنجاری‌ها باید در اولین قدم ایستادگی کرد چرا که بعدتر باید برایش هزینه‌های گزاف انجام دهیم. مشکل اصلی بهش فرهنگی این و عناصر مختلفی مواجهیم که باید هزینه بدهیم اگه بخواهیم دست بزنیم.

وی در خاتمه یادآور شد: فراموش نکنیم که همه مشکلات فرهنگی ما از دشمنانمان نشأت نمی‌گیرد و گاهی بی توجهی و غفلت مشکلات را رغم میزند.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار