کد خبر: ۷۴۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
بندرعباس - دبیرکل فرهنگی بنیاد مستضعفان گفت: کار فرهنگی ایجاد «حال خوب» در میان مردم است

به گزارش آرانیوز:محمود احمدی ظهر چهارشنبه در شورای هماهنگی و انسجام بخشی واحدهای بنیادی در استان هرمزگان، اظهار کرد: باید به تمام فعالیت‌هایی که در عرصه‌های مختلف جامعه انجام می‌شود نگاه همه‌جانبه داشته باشیم و همواره آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

وی انقلاب اسلامی را یک انقلاب فرهنگی دانست و عنوان کرد: امروز اگر حوزه‌های چندگانه اجتماع را بررسی کنیم، چالش‌های فرهنگی در آن مشهود است و اغلب کنشگران راه حل را انجام فعالیت‌های فرهنگی می‌دانند.

دبیر ستاد اقامه نماز بنیاد مستضعفان ابراز داشت: در عرصه اقتصاد، اجتماع، سیاست و … برای حل چالش‌ها و مسائل نیاز به فرهنگ‌سازی داریم که برای تحقق آن باید برنامه‌ریزی دقیق و منظم صورت بگیرد.

احمدی با ذکر این نکته که جامعه از لحاظ فرهنگی و اجتماعی سرحال و شاداب نیست، تصریح کرد: این موضوع به فعالان فرهنگی هشدار می‌دهد که با وجود پیچیدگی فعالیت فرهنگی راه دشواری برای تحقق اهداف بنیاد مستضعفان و انقلاب اسلامی وجود دارد.

وی با ذکر این نکته که کار فرهنگی یعنی ایجاد حال خوب در مردم، خاطرنشان کرد: اگر فردی بتواند یک حال خوب در مردم ایجاد کند می‌توان گفت که فعالیت فرهنگی خوبی انجام شده است. نه اینکه به پخش شربت و شیرینی بسنده کرد.

دبیرکل فرهنگی بنیاد مستضعفان کشور بیان داشت: بسیاری از فعالیت‌هایی که ما به عنوان فعالیت فرهنگی انجام می‌دهیم کلیشه‌ای است که تنها برای ارائه گزارش در برخی از جلسات مناسب است و میزان اثربخشی آن در میان مردم مشخص نیست. این امر باعث شده است که حال خوب در میان مردم وجود نداشته باشد.

احمدی با اشاره به انتقادات مقام معظم رهبری از فعالیت فرهنگی در کشور، تشریح کرد: بر اساس آمار رسمی در حوزه فرهنگ و اجتماع با مشکلاتی روبرو هستیم که ضرورت دارد یک تجدید نظر جدی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی انجام شود.

وی با ذکر این نکته که «خانواده» مزیت جامعه اسلامی نسبت به دیگر جوامع بشری است، ادامه داد: بر اساس آمارهای دادگستری و ثبت احوال در هر ساعت ۱۸ مورد طلاق در کشور انجام می‌شود یعنی در هر سه دقیقه یک خانواده می‌میرد که جای تأمل بسیار دارد.

دبیر ستاد اقامه نماز بنیاد مستضعفان با ذکر این نکته که تضعیف خانواده، تضعیف جامعه اسلامی را در پی دارد، گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور در هر پنج دقیقه یک خشونت منجر به جرح ثبت می‌شود که این امر ناشی از آسیب‌های اجتماعی و افزایش عصبانیت در جامعه است.

احمدی مطرح کرد: تحمل، رواداری، مدیریت خود و مدیریت هیجانی در جامعه دچار مشکل شده است و برخی افراد با کوچک‌ترین حرکتی ناراحت می‌شوند و باعث بروز خسارت‌های جبران ناپذیری می‌شود.

وی با اشاره به نقش مشکلات معیشتی و اقتصادی در فرهنگ مردم جامعه، عنوان کرد: بخشی دیگر مشکلات فرهنگی ناشی از غفلت خانوده‌ها و فعالان فرهنگی است.

دبیر ستاد اقامه نماز بنیاد مستضعفان ابراز داشت: پس از انقلاب کودکان به مدارس سپرده شدند تا آموزش و پرورش با دارا بودن کتاب‌ها و نیروی انسانی قوی و انقلابی اقدام به تربیت و پرورش دانش‌اموزان کند.

احمدی با اشاره به گسست نسلی در جامعه، ادامه داد: در اثر این شکاف فرزندان و والدین نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط سازنده برقرار کنند به همین جهت است که آمارهای رسمی وضعیت نامطلوبی را نشان می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در استان تهران از هر دو ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود و در استان هرمزگان از هر ۱۰ ازدواج ۴ مورد به طلاق ختم می‌شود که تمام عوامل دخیل در این موضوع باید آسیب‌شناسی شوند تا بتوان از بروز چنین رخدادهایی جلوگیری کرد.

دبیرکل فرهنگی بنیاد مستضعفان کشور بیان داشت: در حال حاضر ۱۳ میلیون جوان در آستانه ازدواج وجود دارند که به دلیل برآورده نشدن نیازهای اولیه مانند معیشت و مسکن امکان ازدواج آن‌ها وجود ندارد.

احمدی با ذکر این نکته که چندین میلیون خانواده درگیر اعتیاد هستند، تشریح کرد: این آمار در شاخص‌های منفی خواه یا ناخواه تأثیر خود را بر زندگی تمام افراد جامعه باقی خواهد گذاشت و در بخش‌های دیگر جامعه نیز تجلی پیدا می‌کند.

وی با ذکر این نکته که در صورت تأمین رفاه و آسایش باید به دنبال تأمین آرامش باشیم، اظهار کرد: بر اساس آمار نظام صنفی سالانه سه هزار پزشک درخواست مهاجرت دارند. باید بررسی شود که چه عواملی باعث خروج این افراد که نیاز مالی زیادی ندارند، می‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار