کد خبر: ۷۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
۳۶ ژنرال و دریاسالار بازنشسته آمریکایی در نامه‌ای سرگشاده تاکید کردند که توافق موثرترین راهکار برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

حمایت ۳۶ ژنرال بازنشسته آمریکایی از توافق هسته‌ای با ایران

به گزارش آرانیوز به‌نقل از رویترز، 36 ژنرال و دریاسالار بازنشسته آمریکایی روز سه شنبه در نامه‌ای سرگشاده حمایت کامل خود را از توافق هسته‌ای ایران اعلام کرده و از کنگره نیز خواستند تا از این توافق حمایت کند.

ژنرال های آمریکایی در این نامه نوشته اند که توافق موثرترین راهکاری است که هم اکنون برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های اتمی، در دسترس است.

در این نامه آمده است: توافق بین المللی با ایران، مسیرهای احتمالی برای دستیابی به یک بمب اتمی را مسدود می کند و راستی آزمایی گسترده را نسبت به فعالیت های هسته‌ای ایران مهیا کرده و موجب تقویت امنیت ملی آمریکا می شود. آمریکا و متحدانش در خاورمیانه و سراسر مناطق جهان، با اجرای کامل این توافقنامه امن تر خواهند شد.

در این نامه دو صفحه‌ای ژنرال های بازنشسته آمریکایی از کنگره و مردم آمریکا خواسته اند تا از این توافق هسته‌ای حمایت کنند.

این ژنرال ها افزودند: اگر در هر زمانی نیاز به در نظر گرفتن گزینه نظامی علیه ایران باشد، جمع کردن حمایت بین المللی کافی برای اقدام نظامی علیه ایران در صورتی امکان پذیر خواهد بود که در ابتدا به راهکار دیپلماتیک اجازه و شانس بدهیم. ما باید از حداکثر گزینه های دیپلماتیک پیش از اقدام نظامی، بهره ببریم.

در این نامه آمده است: ما به خاطر امنیت کشورمان، از کنگره و مردم آمریکا می خواهیم تا از این توافق حمایت کنند. اگر این توافق از سوی آمریکا رد شود، ایران ظرف یک سال به سلاح اتمی دست خواهد یافت.

این نامه موجب حمایت و پشتیبانی بیشتر از دولت اوباما خواهد شد که برای جلب حمایت دموکراتها از توافق هسته‌ای به شدت تلاش می کند.

این نامه در شرایطی منتشر شده است که جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز روز گذشته اظهارات تازه‌ای در خصوص توافق هسته‌ای با ایران داشته است.

جان کری گفت: تا آنجا که ما و متحدانمان اطلاع داریم آنها [ایران] به‌دنبال بمب نبوده‌اند. کری در عین حال افزود: ایران یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن است.

کری ادامه داد: با نظارت‌هایی که بر اساس توافق هسته‌ای خواهد بود ما به اسرائیل و تمام کشورهای خلیج فارس می‌گوییم با این توافق در موقعیت ایمن‌تری قرار داریم تا بدون آن. اگر این توافق به سرانجام برسد توافق خوبی است.

آمریکا و سایر قدرت های جهانی شامل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان 23 تیرماه برجام هسته‌ای را با ایران به امضا رساندند.

کنگره آمریکا اکنون تا اواسط سپتامبر فرصت دارد تا در خصوص این توافقنامه رای گیری کند. در صورت رد این توافقنامه از سوی کنگره، اوباما نیز 22 روز فرصت دارد تا آن را وتو کند. کنگره برای رد وتوی اوباما نیاز به دو سوم آراء نمایندگان دارد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار