کد خبر: ۷۳۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
شیراز- نخستین سوگواره ملی عکس عاشورایی «راه دل» در شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) برگزار می شود.

به گزارش آرانیوز:دبیر نخستین سوگواره ملی عکس عاشورایی با عنوان راه دل چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: این جشنواره با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌های هنری استان فارس در حوزه عکس عاشورایی برای گسترش فرهنگ غنی عاشورایی برگزار می‌شود.

امین برنجکار با بیان اینکه ترویج فرهنگ عاشوری در هر قالب هنری باعث تعالی فرهنگی جامعه می‌شود، اظهار کرد: به تصویر کشیدن سوگواری دوستداران حسینی در قالب تصویر به عنوان یکی از بی‌بدیل‌ترین نمادهای هویتی و فرهنگی این مرز و بوم به شمار می‌رود.

وی ضمن قدردانی از معاونت فرهنگی شهرداری شیراز و سایر نهادهایی که به نوعی در این سوگواره تلاش می‌کنند، ابراز کرد: سازمان بسیج هنرمندان استان فارس، کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز، حوزه هنری استان فارس، بسیج رسانه استان فارس و معاونت فرهنگی نهاد نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز، در برگزاری نخستین دوره از سوگواره ملی عکس «راه دل» در تلاشند تا این رویداد فرهنگی به بهترین نحو ممکن اجرا شود.

دبیر نخستین سوگواره ملی عکس عاشورایی «راه دل» با تاکید بر اینکه روایتی مصور و عاشقانه از محبان و دوستداران سرور آزادگان جهان را به نمایش می‌گذارد، عنوان کرد: این سوگواره با روایتی تصویری عینی از عزاداری‌هایی است که راه دل را می‌پیمایند.

برنجکار برپایی این سوگواره را یادآور جلوه‌ها و زیبایی‌های عزاداری‌های عاشورایی و اربعینی عاشقان حسینی قبل از گسترش بیماری کرونا و بعد از آن علی رغم محدودیت‌های کرونایی و بازماندن عاشقان حسینی (ع) از پیاده روی و زیارت اربعین دانست.

وی با اشاره به اینکه این سوگواره در بخش استانی و بخش ملی برگزار می‌شود، خاطرنشان ساخت: ارسال عکس عکاسان استان باید در قالب تک عکس و هر عکاس مجاز هستند که ۷ قطعه عکس در بخش ملی و به همین تعداد در بخش استانی که متمرکز بر جغرافیای استان فارس و شهر شیراز باشد به دبیر خانه این سوگواره ارسال کنند.

دبیر سوگواره ملی عکس عاشورایی راه دل ادامه داد: عکاسانی هم که ساکن استان فارس نیستند می‌توانند با استفاده از عکس‌های آرشیوی خود که مرتبط با عزاداری ایام عاشورا و اربعین از استان فارس و شهر شیراز در این سوگواره ملی شرکت کنند.

برنجکار حضور هنرمندان ملی در این بخش را فرصتی مغتنم و ارزشمند دانست و افزود: علاقمندان می‌توانند آثار خود را با فرمت JPEG و سایز ضلع بزرگ حداقل ۲ هزار پیکسل با کیفیت ۳۰۰dpi با حجم حداقل‌۲ MB ارسال کنند.

وی تاکید کرد: آثار ارسالی حتماً باید مستند باشند و به هیچ وجه اصلاح نشود.

دبیر نخستین سوگواره ملی عکس عاشورایی راه دل استان فارس متذکر شد: علاقمندان می‌توانند برای ارسال آثار هنری خود به آدرس ایمیل rahedelfest@gmail.com مراجعه و بصورت فایل WORD شامل مشخصات عکاس، توضیحات زمان و مکان تهیه هر عکس قید کنند.

وی ادامه داد: درصورت عدم ارسال آثار در قالب فایل ورد مسئولیت حذف آثار هنرمند بر عهده وی خواهد بود.

برنجکار تصریح کرد: آثار ارسالی توسط هیئت داوران در جلسه داوری و جلوگیری از تضییع حق هر یک از عکاسان انجام می‌شود پس شایسته است اطلاعات EXIF همراه تصاویر حذف نشود و فایل Word توضیحات حتماً ارسال شده باشد.

او اضافه کرد: نفرات اول تا سوم به ترتیب مبلغ ۳۰، ۲۰ و۱۵ میلیون ریال به همراه لوح سوگواره دریافت می‌کنند و به هر اثر راه یافته سه میلیون ریال حق التالیف به همراه گواهینامه معتبر تعلق می‌گیرد.

دبیر سوگواره ملی راه دل با اشاره به هیئت داوران نیز افزود: مجتبی حیدری، امیر سبوکی، امیر حسامی نژاد، میلاد پناهی و عادل عزیزی بعنوان داوران این سوگواره و محسن تورع، شیواالسادات عطاران، محمدهادی خسروی، محمدهادی حدادی نژاد، امین ملک زاده، ایمان دهداری و حمیدرضا سوداگر به عنوان هیئت اجرایی و اطلاع رسانی این سوگواره فعالیت دارند.

برنجکار آخرین مهلت ارسال آثار ۲۷ شهریورماه سالجاری اعلام کرد و گفت: داوری آثار نیز تا ۲۹ شهریورماه و سی ام شهریورماه هم نتایج رقابت هنرمندان عکاس کشور می‌شود. اعلام و ۲ مهرماه هم در آستانه اربعین حسینی، نمایشگاه افتتاح خواهد شد.

وی همچنین از افتتاح نمایشگاه این سوگواره همزمان با اربعین حسینی در دوم مهرماه خبر داد.

در ایام فراخوان این سوگواره ورکشاپ ها و وبینار های ملی تخصصی آموزشی با موضوع عکاسی مستند آئینی بصورت رایگان برای عموم علاقمندان با تمرکز بر بررسی آثار عکاسان برتر این حوزه و با ارائه اساتید و داوران تخصصی این سوگواره برگزار خواهد شد که این وبینار های تخصصی در راستای اهداف سوگواره و کمک به عکاسان و هنرمندان در انتخاب بهتر آثار جهت ارسال و همچنین آموزش و ارتقا سطح هنری عکاسان ارائه خواهد شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار