کد خبر: ۷۲۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲
خرم‌آباد- قائم مقام جمعیت فرهنگیان جوان لرستان گفت: تقویت شرایط زندگی و معیشتی معلمان، اولین و بزرگترین اقدام مورد انتظار از وزیر آینده آموزش و پرورش است.

به گزارش آرانیوز:رؤیا رشیدی*: همانطور که مستحضر هستید در اهمیت شغل معلمی هیچ شک و شبهه‌ای نیست و ما مطالبات جدی از وزیر محترم آینده آموزش و پرورش جهت رفع مشکلات داریم. فرهنگیان عزیز ما مطالبات متعدد و مهمی از وزیر آینده آموزش و پرورش دارند که در این یادداشت به برخی از آنها اشاره خواهم کرد:

۱_ تقویت شرایط زندگی و معیشتی معلمان: اولین و بزرگترین اقدام مورد انتظار از وزیر جدید می‌باشد.

۲_ داشتن برنامه جامع علمی و عمل گرا بودن: کشور ما اگر خواهان پیشرفت همه جانبه در همه‌ی حوزه‌ها است، پس نیازمند آموزش و پرورش قوی هم هست، که این امر جز با داشتن یک برنامه علمی و جامع و عمل به آن محقق نمی‌گردد.

۳_ گزینش مدیران انقلابی: امروز آموزش و پرورش از ضعف مدیریتی در ارکان اصلی وزارت آسیب‌های جدی دیده است لذا ما خواستار اصلاح جدی در این زمینه می‌باشیم. سیستم اداری وزارتخانه به گونه‌ای است که اغلب مدیران در بسیاری موارد گریزان از قانون، درگیر بوروکراسی شدید، تنبل، غیر پاسخ گو و اغلب بی احترام نسبت به مخاطبانشان می‌باشند. امید است که مسئله گزینش مدیران لایق برای آموزش و پرورش مسئله‌ای فراجناحی باشد و آموزش و پرورش به زمینی برای رقابت جناح‌ها تبدیل نشود بلکه افراد فرای از تفکر سیاسی‌شان بر اساس معیارهای شایسته‌سالاری سطح سواد و تجربه کافی به کار گرفته شوند.

۴_ منزلت بازنشستگان: دوران بازنشستگی و سالمندی دورانی است که افراد پس از عمری خدمت به کشور از کار و تلاش فراغت یافته و در پی زندگی آرام و بدون دغدغه‌ای می‌باشند؛ اما متأسفانه این دوران برای جامعه فرهنگیان به گونه‌ای است که به خاطر مشکلات بیمه، ناچیز بودن حقوق بازنشستگی و هزینه‌های بالای زندگی و… افراد به جای استراحت در اندیشه یافتن کار جدیدی می‌باشند تا از پس مخارج زندگی برآیند، لذا ما خواهان برنامه حمایتی مناسبی برای این برهه زندگی این افراد هستیم.

۵_ تحقق عدالت آموزشی: در سال‌های گذشته شاهد موفقیت دانش‌آموزانی همچون رستگار رحمانی در کنکور سراسری بودیم که برخواسته از مناطق روستایی و مدارس دولتی بودند؛ اما متأسفانه امروزه سهم قبولی دانش آموزان دولتی در کنکور سراسری رو به صفر پیش می‌رود و همه امکانات آموزشی در اختیار عده‌ای از دانش آموزان که از توان مالی بالایی برخوردارند است… جناب وزیر مگر طبق اصل ۳۰ قانون اساسی، آموزش و پرورش موظف به فراهم‌سازی همه امکانات برای همه دانش‌آموزان نیست؟ آیا رواست عده‌ای از دانش آموزان در سایه عدم توجه به مدارس دولتی قربانی این بی‌عدالتی‌ها شوند؟ ما خواهان اجرای عدالت آموزشی برای همه دانش‌آموزان و رفع این اختلاف طبقاتی در مدارس هستیم...

۶_ اعتقاد به کار کارشناسی و اعتماد به نخبگان کشور: متأسفانه بسیاری از مشکلات حوزه آموزش و پرورش ناشی از عدم توجه به کارشناسان و نخبگان می‌باشد؛ در صورتی که به این مهم توجه شود می‌توان بسیاری از مشکلات را رفع نمود و پیشرفت روز افزون را در آموزش و پرورش مشاهده نمود.

۷_ سواد کافی: سواد داشتن فقط به مدرک نیست متأسفانه بعضی از افراد سواد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، روانشناسی و… قابل قبولی ندارند. کسی را برای وزارت باید پیشنهاد داد که دلسوز آموزش و پرورش باشد و به آن اعتقاد داشته باشد.

۸_ اهمیت دادن به مقطع ابتدایی: بنیان علمی کشور در دوران ابتدایی بنا نهاده می‌شود. مقطعی که متأسفانه اهمیتی برای مدیران آموزشی کشور ندارد. آموزش ابتدایی نیازمند تغییر و تحول اساسی است. دوره‌ای که در بعضی از ادارات آموزش و پرورش به حال خود رها شده است و کسی به فکر این مقطع اساسی و مهم نیست.

۹_ انتخاباتی کردن مدیران آموزش و پرورش: در این صورت معلمان با کسی که خود برگزیده‌اند بیشتر همکاری خواهند کرد راه شایسته سالاری همین است و بس و ما از وزیر جدید انتظار داریم که در این راستا گام بردارد.

۱۰_ وزیری شجاع و قاطع و قانونمند لازم است تا تحول اساسی به وجود آورد ضمن اصلاح قوانین و آئین نامه‌ها آنها را به سمت شفافیت و صراحت و کارآمدی و عمل سوق دهد.

*قائم مقام جمعیت فرهنگیان جوان لرستان

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار