کد خبر: ۷۲۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
تبریز- معاون برنامه‌ریزی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای مصرف بهینه آب گفت: در این راستا هفت هزار میلیارد ریال تسهیلات به گلخانه‌های استان پرداخت می شود.

به گزارش آرانیوز:به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، نادر نقیلی روز یکشنبه در گفت وگویی با اشاره به وضعیت موجود مصرف آب در بخش کشاورزی استان اظهار کرد: اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است و در کنار آن ۱۸۸ هزار هکتار جنگل و ۲ میلیون و۵۰۰ هزار هکتار انواع درجه بندی شده مراتع در استان وجود دارد.

وی افزود: حدود ۲۰۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سالانه زیر کشت آبی می‌رود که حدود یک سوم کل اراضی قابل کشت کشاورزی استان را شامل می‌گردد و تقریباً ۶۰۰ هزار هکتار از این اراضی به سبب ماهیت اقلیمی استان هر ساله به صورت دیم به تولید محصول می‌پردازد. غالب بودن کشت دیم و تفاوتی بالایی که بین میزان اراضی کشت آبی و دیم در استان وجود دارد بالا بودن ریسک پذیری این استان در بخش کشاورزی را نشان می‌دهد.

نقیلی ادامه داد: حدود ۱۰۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نیز شامل باغات است که میزان بسیار اندکی از آن را باغات دیم تشکیل می‌دهد و بقیه اراضی نیز به صورت آیش و یا در تناوب قرار می‌گیرند و از کل اراضی کشاورزی سالانه حدود ۸۲۰ هزار هکتار به صورت زراعی کشت می‌شود که از این ۸۲۰ هزار هکتار تقریباً ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید محصولات زراعی و از ۱۰۲ هزار هکتار اراضی باغی نیز حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن تولید محصولات باغی برداشت می‌شود.

وی در مورد منابع آبی آذربایجان شرقی اظهار کرد: هر ساله در استان پنج میلیارد مترمکعب استحصال آب انجام می‌شود که در پنج سال گذشته ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آن به بخش کشاورزی اختصاص داشت و محل تأمین این میزان آب شامل ۲ بخش است که یک بخش آن را منابع آب سطحی تشکیل می‌دهد که در سال‌های عادی حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از این منابع استحصال می‌گردد اما با توجه به خشکسالی در سال جاری این عدد به ۹۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی ادامه داد: از بخش دوم یعنی آب‌های زیرزمینی نیز در سال‌های گذشته حدود یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شد که در سال جاری این میزان به ۶۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است بنابراین افت سطح آب‌های زیرزمینی و سفره‌ها باعث کاهش بسیار زیاد میزان استحصال آب شده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار