کد خبر: ۷۱۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
شاهرود- رئیس دادگستری شاهرود گفت: در بازه زمانی یکساله یعنی اول تیرماه ۹۹ الی اول تیرماه ۱۴۰۰ مجموعاً ۱۷ هزار و ۱۷۲ پرونده به دادگستری شهرستان وارد شده است.

به گزارش آرانیوز:احمد مطهری نسب صبح سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه به میزبانی سالن جلسات دادگستری شاهرود با موضوع بزرگداشت روز خبرنگار ضمن بیان اینکه طی بازه یک ساله روز اول هفته قوه قضائیه یعنی یکم تیرماه سال گذشته تا یکم تیرماه سال جاری میزان ۱۷ هزار و ۱۷۲ پرونده به مجموع ۱۲ شعبه دادگستری شاهرود وارد شده است، ابراز داشت: قطعاً در مقایسه با سال‌های قبل این روند افزایش داشته است که این حجم پرونده‌های وارده به دستگاه قضا در شهرستان زیبنده نیست.

وی ضمن بیان اینکه از تعداد پرونده‌های وارده ۱۶ هزار و ۷۱۱ مورد منتهی به صدور رأی شده است، افزود: با توجه به موجودی اولیه پرونده‌ها به تعداد یک هزار و ۲۹۵ مورد و مقایسه ورودی و خروجی در مجموع یک هزار و ۷۵۶ مورد پرونده باقی مانده است.

رسیدگی به پرونده‌های قضائی

رئیس دادگستری شاهرود با بیان اینکه در مجموع بازه زمانی مذکور به یک هزار و ۷۷۱ پرونده کیفری به دادسرا رسیدگی شده است، ابراز داشت: در مجموع هشت هزار و ۹۹۴ پرونده به دادسرا وارد شد که این تعداد وقوع جرایم خوشایند نیست.

مطهری نسب با بیان اینکه ۱۲ شعبه شورای حل اختلاف در شهرستان فعال است، تصریح کرد: یک هزار و ۱۹۸ پرونده موجودی اولیه بود که طی بازه مذکور ۱۵ هزار و ۵۴۰ پرونده به مجموع وارد و ۱۶ هزار و ۸۴ پرونده منتهی به سازش شده است.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دستگاه قضا صدور احکام جایگزین حبس است، افزود: مواردی نظیر خرید و توزیع ماسک، کاشت درخت، کمک به بیماران و غیره از جمله این موارد بوده است و با توجه به اینکه میدانیم افراد با حضور در زندان متنبه نمی‌شوند این نوع حکم به نسبت سال قبل رشد خوبی داشت.

عملکرد نادرست برخی مسئولان فرهنگی

رئیس دادگستری شاهرود بابیان اینکه موضوع تهاجم فرهنگی را رهبر معظم انقلاب بالغ بر ۲۰ سال که مرتب مطرح کردند، ابراز داشت: این بلایی که امروز سر فرهنگ آمده ناشی از عملکرد نادرست برخی مسئولان و نبود اطلاع رسانی درست توسط خبرنگاران بوده است اگر هنجاری در جامعه رخ می‌دهد تک تک من و شما مسئول آن خواهیم بود اینکه چه بر فرهنگ گذشته، جای نگرانی دارد.

مطهری نسب با بیان اینکه نباید شهر را امنیتی کرد و با این رویه مخالف هستیم، تصریح کرد: تجربه نشان داده که با گذاشتن پلیس بر سر هر کوچه نه تنها امنیتی ایجاد نمی‌شود بلکه نا امنی نیز برای مردم تلقی خواهد شد لذا مردم بهترین قضات هستند و همه آنها به عنوان وظیفه شهروندی باید اطلاع رسان خوبی باشند.

وی ضمن بیان اینکه باید طوری اطلاع رسانی کرد که مردم در راستای قانون گام بردارند، افزود: در این صورت می‌توان انتظار داشت دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد میدان شود و وظیفه خبرنگار در این حیطه این است که در جریان سازی فرهنگ کمک کننده مجموعه شهر باشد.

رئیس دادگستری شاهرود با بیان اینکه به دنبال جلسه گذاشتن مطلقاً نیستیم، اضافه کرد: اینکه با نرخ تورم پرونده‌ها به نسبت سال قبل مواجه هستیم تنها بیانگر این مطلب است که مشکلاتی نظیر اقتصاد و اعتیاد به آن دامن زده و لذا رفع آن تنها با همکاری همه جانبه اهالی خبر در راستای فرهنگ سازی میسر خواهد شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار